تصویر
سبد سنجش سلامت عمومی در البرز متنوع شده است
06 شهریور 1402 - 15:58
3
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان البرزاعلام کرد: سبد سنجش سلامت عمومی با اهتمام دولت مردمی سیزدهم طی ۲ سال گذشته در این استان متنوع شده است.
ارسال توسط :
پ
پ

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان البرزاعلام کرد: سبد سنجش سلامت عمومی با اهتمام دولت مردمی سیزدهم طی ۲ سال گذشته در این استان متنوع شده است.

دکتر "شهاب معینی مستوفی " در حاشیه بازدید از مراکز جامع سلامت افزود: از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تاکنون طرح های متعددی در کنار مبارزه با ویروس کرونا برای ارتقای سلامت مردم در استان البرز به اجرا درآمده است.
وی ادامه داد : پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم بلافاصله طرح واکسیناسیون عمومی کرونا به صورت گسترده و فراگیر در استان البرز کلید خورد و تاکنون پنج میلیون و ۲۰۸ هزار دز واکسن کرونا در این استان به مصرف رسیده است.
معاون دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت : در کنار واکسیناسیون کرونا، طرح های دیگری در سبد سلامتی استان البرز گنجانده شد که از جمله آنها خطرسنجی بروز سکته های قلبی و مغزی در جمعیت بالای ۳۰ سال برای بیش از ۵۴۵ هزار نفر به شمار می رود.

وی تشکیل ۳۳۶ تیم رهگیری و پیگیری بیش از۸۳۶ هزار نفر در معرض تماس نزدیک بیمار مبتلا به کرونا، انجام بیش از یک میلیون و۳۱۲ هزار بازدید و نظارت بر رعایت پروتکل های بهداشتی پیشگیری از بیماری کرونا را از دیگر اقدامات برشمرد.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: مراقبت و ارائۀ خدمت به بیش از ۲۰۶ هزار نفر بیمار مبتلا به فشارخون بالا، مراقبت و ارائۀ خدمت به بیش از ۸۶ هزار نفر بیمار مبتلا به دیابت، غربالگری ۵۸ هزار نوزاد برای تشخیص کم کاری تیروئید و شناسایی و درمان نزدیک به ۳۴۰ بیمار مبتلا به کم کاری تیروئید نوزادی از دیگر فعالیت ها در ۲ سال گذشته تاکنون بوده است.
همچنین ، غربالگری بیش از ۵۸ هزار نوزاد برای تشخیص بیماری فنیل کتنوری ، غربالگری سرطان روده برای ۵۵۲ هزار نفر از جمعیت هدف (۵۰-۶۹ سال) ، پوشش ۱۰۰درصدی غربالگری ژنتیک زمان ازدواج ، مراقبت ژنتیک ۵۳۸ زوج ناقل بتا تالاسمی ماژور ، افزایش ارائه خدمات سطح یک و۲ دندانپزشکی رایگان برای افراد نیازمند و با تعرفه دولتی برای عموم مردم، راه اندازی و تجهیز پنج واحد دندانپزشکی در مناطق محروم،افزایش تعداد خدمات سلامت دهان و دندان تحت پوشش بیمه از سه خدمت به ۱۰ خدمت، ارتقای تعداد واحدهای نمونه گیری مربوط به طرح غربالگری دیابت از ۲۴ واحد به ۳۳ واحد، راه اندازی ۳۱ واحد نمونه گیری برای مراجعان تحت پوشش بیمه روستایی بخش دیگری از دیگر اقداماتی است که معاون دانشگاه علوم پزشکی البرز به آنها اشاره کرد.
معینی مستوفی گفت : انجام غربالگری اولیه سلامت روان برای بیش از ۷۰ درصد از افراد دارای پرونده فعال الکترونیک ، انجام بیش از ۷۵ درصد غربالگری اولیه همسرآزاری برای زنان متاهل بالای ۱۸ سال ، انجام بیش از ۶۳ درصد غربالگری اولیه مصرف مواد مخدر، الکل و دخانیات برای افراد بالای۱۵ سال، غربالگری اولیه برای بیش از ۵۵ درصد کودک آزاری (کودکان پنج تا ۱۸ سال)،انجام غربالگری و مشاوره پیشگیری از همسرآزاری برای بیش از ۷۲ درصد افراد شناسایی شده با خطر آسیب خشونت خانگی بخش دیگری از خدمات بهداشتی استان البرز به شمار می رود.
وی انجام مداخله شناختی رفتاری برای بیش از ۷۷ درصد افرادی که سطح خطر مصرف دخانیات آنها بالا است، انجام مداخله مختصر پیشگیری از مصرف مواد مخدر برای بیش از ۸۸ درصد افراد شناسایی شده با سطح خطر متوسط مصرف مواد،آموزش مهارت های دهگانه زندگی به بیش از ۲۰۰ هزار نفر، آموزش مهارت های فرزندپروری به بیش از ۲۳۵ هزار نفر ، برپایی بیش از ۴۵۰ میز خدمت جهت ارائه مشاوره روانشناسی و آموزش های سلامتی ، اختصاص کانکس برای سه مرکز کاهش آسیب ، و کلاک و انجام غربالگری از نظر« اچ آی وی» و تست کووید، ۲ بار در سال برای تمامی افراد تحت پوشش مراکز کاهش آسیب بخش دیگری از خدمات است.
معینی مستوفی گفت: در این مدت پروژه گلوبال فاند بیماریابی سل برای بیش از ۳۵ هزار تبعه افغانستانی، جذب بیش از پنج هزار و ۶۰۰ داوطلب سلامت و جذب بیش از ۳۷۱ هزار سفیر سلامت خانواده، اجرای عملیات واکسیناسیون تکمیلی و بیماریابی سل در جمعیت پناهندگان و مهاجران خارجی اجرا شد.
معاون دانشگاه علوم پزشکی البرز ، صدور مجوز راه اندازی سه مرکز خدمات جامع سلامت در مناطق محروم، ارتقای ۶ مرکز خدمات جامع سلامت به شبانه روزی، بهره برداری از ۶ مراکز خدمات جامع سلامت ، بهره برداری از انبار دارویی ،بهره برداری از ۲ پایگاه سلامت و تجهیز و ارتقای آزمایشگاه مولکولی به آزمایشگاه مرجع استان از دیگر خدمات برشمرد و گفت: آغاز عملیات احداث ۶ مرکز خدمات جامع سلامت ،۲ پایگاه سلامت، ۲ خانه بهداشت، تشکیل ۶۵ تیم مراقبت و انجام بیش از یک هزار و ۲۰۰ مراقبت در منزل از برنامه های اجرا شده در ۲ سال گذشته است.
وی گفت : در کنار این اقدامات ، پایش مراکز خدمات پذیرایی و مواد غذایی و درمانی از جمله ۵۴۶ هزار بازدید و نظارت بر رعایت پروتکل های بهداشتی، رسیدگی به بیش از ۱۶ هزار شکایت بهداشتی، صدور بیش از هشت هزار و ۴۰۰ مورد مجوز پیشنهاد تعطیلی و پلمب ۶ هزار واحد متخلف بخش دیگری از فعالیت ها بوده است.
معینی مستوفی بیان کرد: کسب گواهینامه "اجرای برنامه ایمنی آب (WSP) استان البرز در سامانه تأمین آب آشامیدنی " از کمیته راهبری کشوری برنامه ایمنی آب موفقیت دیگری بود که درماه های اخیر به دست آمد.
وی بیان کرد: تمام شبکه های آب آشامیدنی شهری و روستایی استان البرز زیر پویش طرح پایش قرار گرفته است ضمن آنکه در بخش پایش محصولات سطح زیر کشت آبیاری با فاضلاب خام به میزان حدود ۷۲ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ در البرز کاهش یافته است.

منبع ایرنا برچسب ها: معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان البرزاعلام کرد: سبد سنجش سلامت عمومی با اهتمام دولت مردمی سیزدهم طی ۲ سال گذشته در این استان متنوع شده است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان البرزاعلام کرد: سبد سنجش سلامت عمومی با اهتمام دولت مردمی سیزده

از شما درخواست میکنیم نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک بگذارید

  • از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
  •  لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • بابت اینکه نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک میگذارید متشکریم.