تصویر
سلامت ۹۹ درصدی تولیدات گلخانه ای با پیش رس کردن محصولات
01 اسفند 1401 - 14:56
1
مدیرکل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی گفت: پیش رس کردن محصولات کشاورزی در گلخانه ها تا ۹۹ درصد به تولید حصول سالم می انجامد که افزایش بهره وری را به دنبال دارد.
ارسال توسط :
پ
پ

مدیرکل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی وزارت جهاد گفت: پیش رس کردن محصولات کشاورزی در گلخانه ها تا ۹۹ درصد به تولید حصول سالم می انجامد که افزایش بهره وری را به دنبال دارد.

غلامرضا تقوی در هفتمین نشست ستاد توسعه گلخانه های استان البرز که در استانداری البرز برگزار شد، با اشاره به سیاست ارزان سازی گلخانه ها اظهار کرد: بایستی برای اراضی خرد و گسترده‌تر برنامه های مجزا در کشور پیش بینی شود زیرا در اراضی خرد بودن مهم است و باید به سمت تولید محصولاتی برویم که از نظر اقتصادی برای تولیدکنندگان جذابیت داشته باشد.
وی به تولید محصولات کشاورزی با کمترین امکانات و هزینه اشاره کرد و گفت: توصیه می شود برای مناطقی حتی مانند سیستان و بلوچستان باغات به صورت گلخانه ای باشند زیرا هر سال سرمازدگی خسارات هنگفت وارد می کند.
تقوی گفت: همچنین تولید در محیط کنترل شده و خارج از فصل منجر به کاهش مصرف آب نسبت به عملکرد می شود به شرطی که ما از آن طرف بتوانیم سبزی و صیفی که در فضای باز تولید می‌شود را از رده خارج کنیم و به داخل گلخانه ببریم.

تولید بدون بازار برنامه ریزی نشود
تقوی افزود: امروزه در گام نخست افزایش تولید مطرح است اما باید بدانیم که مراحل پس از تولید نیز بسیار مهم تر است زیرا بایستی فرایندهای پس از تولید را در کشور مدیریت کنیم.
وی اظهار کرد: پس از توسعه گلخانه ها توجه به مولفه هایی مانند واحدهای سردخانه‌ای، بسته بندی، فرآوری و پایانه های صادراتی مهم است.
تقوی با تاکید بر اینکه کشاورزی قراردادی باید شکل داده شود، گفت: کشاورزان باید بتوانند به راحتی به صادرات و خارج از کشور وصل شوند و بازار هم باید جزو برنامه‌های توسعه ما باشد و هرگز تولید بدون بازار برنامه ریزی نشود چرا که ارزش محصول تا وقتی بازار نرفته صفر است.

۷۰ درصد اراضی کشاورزی البرز مستعد تغییر کاربری است
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز نیز در این نشست گفت: ما در استان البرز راهی به جز توسعه گلخانه ها نداریم زیرا بیش از ۷۰ درصد از اراضی کشاورزی استان زیر یک هکتار است و مستعد تغییر کاربری است.
عبدالرضا بازدار افزود: با شیوه خاصی این اراضی به مرور زمان از چرخه فعالیت کشاورزی خارج می شود به طوریکه بیش از ۹ هزار قطعه تغییر کاربری غیرمجاز در ۱۱ ماه اخیر شناسایی شده و حدود ۶ هزار قطعه زمین کشور تبصره ۲ (مقابله با تغییر کاربری ها) اعمال شده است.

استان البرز پایلوت توسعه گلخانه ها در کشور باشد
بازدار با اشاره به اینکه استان البرز می‌تواند به عنوان پایلوت توسعه گلخانه های کشور و یک ظرفیت ملی برای استان تعریف شود، گفت: با توجه به حساسیت ویژه و قطعات کوچک اراضی، برای حفاظت از این اراضی، گلخانه ها در قطعات کوچک ایجاد شود که نیازمند همراهی و همکاری در چرخه صدور مجوز است.
وی اراده در استان در این مورد را مثبت دانست و افزود: تا پایان سال گذشته ۳۳۵ هکتار گلخانه داشتیم که با توجه به امکان سنجی که در استان صورت گرفته امکان ایجاد سه هزار و ۹۹۸ هکتار گلخانه در البرز وجود دارد که تا ۴ هزار هکتار هم می توان افزایش یابد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز تصریح کرد: طی یک سال گذشته ۲۶۶ مورد معادل ۷۸۰ هکتار پروانه تاسیس گلخانه در البرز صادر شده که تاکنون ۳۲۵ هکتار احداث شده ضمن اینکه جانمایی ۹۱۰ هکتار شهرک گلخانه ای نیز در اراضی کشاورزی و مستثنیات نیز انجام و یا پروانه آن صادر شده است .
وی گفت: همچنین جانمایی شهرک های گلخانه ای یک هزار و ۲۸۲ هکتاری در اراضی ملی استان انجام شده است.
منبع ایرنا برچسب ها: مدیرکل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی گفت: پیش رس کردن محصولات کشاورزی در گلخانه ها تا ۹۹ درصد به تولید حصول سالم می انجامد که افزایش بهره وری را به دنبال دارد.
مدیرکل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان زینتی و قارچ خور

از شما درخواست میکنیم نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک بگذارید

  • از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
  •  لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • بابت اینکه نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک میگذارید متشکریم.