تصویر
سه چالش عمده خودروسازان و قطعه‌ سازان در نیمه نخست سال
04 مهر 1403 - 6:32
شناسه : 1271943
1

از قطعی برق تا مشکلات مرتبط با تامین ارز و قطعات سه چالش عمده خودروسازان و قطعه‌ سازان در نیمه نخست سال در دادوستدهای روز سه‌شنبه گروه خودرویی، نمادهای این صنعت بورسی روندی صعودی را طی کردند. این در حالی است که شاخص کل بورس نیز مثبت شد. از میان ۵ صنعت مهم بورس یعنی […]

ارسال توسط :
پ
پ

از قطعی برق تا مشکلات مرتبط با تامین ارز و قطعات

سه چالش عمده خودروسازان و قطعه‌ سازان در نیمه نخست سال

در دادوستدهای روز سه‌شنبه گروه خودرویی، نمادهای این صنعت بورسی روندی صعودی را طی کردند. این در حالی است که شاخص کل بورس نیز مثبت شد.

از میان ۵ صنعت مهم بورس یعنی صنعت خودرو و ساخت قطعات، صنعت فلزات اساسی، صنعت استخراج کانه‌های فلزی، صنعت فرآورده‌های نفتی و صنعت محصولات شیمیایی تقریبا تمام صنایع وابستگی بالایی به مصرف برق و گاز دارند. بنابراین محدودیت‌های وضع‌شده برای مصرف انرژی در صنایع به کاهش تولید و به تبع آن کاهش مقادیر فروش و درنهایت سودآوری منجر خواهد شد. اما نکته حائزاهمیت این است که با توجه به اثرپذیری نرخ فروش محصولات از نرخ دلار حواله و همچنین باتوجه به افزایشی بودن این نرخ، اثر تورمی ناشی‌از مورد ذکرشده، چندان مبالغ فروش را تحت تاثیر قرار نداده و حتی به افزایشی شدن آن منجر می‌شود. بر این اساس، عملکرد صنعت خودرو و ساخت قطعات در ۵ماهه سال۱۴۰۳ به واسطه محدودیت‌های ذکرشده و همچنین چالش تخصیص ارز و مشکلات مربوط به تامین قطعات و لوازم اولیه چندان مناسب نبوده است.

در واقع وضعیت موجود در این صنعت به ‌گونه‌ای بود که برق، سه روز در هفته متوقف و در روزهای دیگر نیز گاه قطعی‌های چندساعته از پیش اعلام‌نشده هم اتفاق افتاده است (در سال گذشته محدودیت برق ۲روز در هفته بود.)

مشکلات مربوط به تامین ارز در این صنعت به گونه ای است که رقم ارز اختصاص‌یافته به میزان قابل‌توجهی کاهش یافته و خودروسازان ملزم به تولید قطعاتی شده‌اند که پیش از این آنها را از طریق واردات تامین می‌کردند.

بازهم کام سهام‌داران خودرویی شیرین شد

در دادوستدهای روز سه‌شنبه گروه خودرویی، نمادهای این صنعت بورسی روندی صعودی را طی کردند. این در حالی است که شاخص کل بورس نیز مثبت شد. نمادهای ایران‌خودرو، ایران‌خودرودیزل، سایپا، بهمن‌دیزل، گسترش‌سرمایه‌گذاری‌ایران‌خودرو، گروه‌بهمن، سایپادیزل، پارس‌خودرو، کرمان‌خودرو و زامیاد مثبت بودند. همچنین روز سه‌شنبه در گروه خودرویی طی ۱۸هزار نوبت معاملاتی، ۷۶۶میلیون سهم به ارزش ۲۲۵میلیارد تومان معامله شد که نسبت‌به روز دوشنبه با افزایش روبه‌رو بود. ارزش بازار گروه خودرویی تا پایان معاملات روز دوشنبه بالغ‌بر ۲۳۳ هزار میلیارد تومان شد.

بورس سبزپوش شد

روز ‌سه‌شنبه و در جریان معاملات بازار سهام، شاخص‌کل بورس با رشد ۳۶.۱۲۰ واحدی در محدوده ۲میلیون و ۱۵۲هزار واحد قرار گرفت. شاخص‌کل ‌هم‌وزن نیز با افزایش ۱۰.۰۳۳واحدی در محدوده ۷۰۵هزار واحد ایستاد. در این بازار هم ۱۳.۹میلیارد ورقه سهم به ارزش بیش‌از ۸.۷ هزار میلیارد تومان معامله شد. شاخص فرابورس نیز با رشد ۲۱۹واحدی در محدوده ۲۲هزار واحد قرار گرفت. در فرابورس هم ۸میلیارد ورقه اوراق بهادار به ارزش بیش‌از ۱۹هزار میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت.

دنیای خودرو

     

از شما سپاسگزاریم که نظرات و پیشنهادات سازنده تان را با ما در میان می گذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت  منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.