تصویر
شیوه شکسته نستعلیق درویش عبدالمجید طالقانی ثبت ملی شد
21 آبان 1401 - 13:12
2
معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی البرز از ثبت شیوه خوشنویسی شکسته نستعلیق استاد درویش عبدالمجید طالقانی در فهرست میراث ناملموس ملی خبر داد.
ارسال توسط :
پ
پ

معاون میراث‌ اداره کل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی البرز از ثبت شیوه خوشنویسی شکسته نستعلیق استاد درویش عبدالمجید طالقانی در فهرست میراث ناملموس ملی خبر داد.

شهباز محمودی افزود: خط شکسته نستعلیق که از نیمه قرن یازدهم رواج یافته بود، در میانه قرن دوازدهم هجری قمری به دست توانمند استاد درویش عبدالمجید طالقانی به اوج خود رسید.
محمودی ادامه داد: استاد درویش عبدالمجید طالقانی در سال ۱۱۶۱ هجری شمسی در دوران صفویه در روستای مهران از توابع به دنیا آمد.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی البرز همچنین از ثبت دو اثر دیگر در فهرست میراث ناملموس البرز خبر داد و گفت: یکی از این آثار خوراکی به نام مرجو خورش است که تمام مواد تشکیل دهنده این خورش در طالقان کشت می‌شود.
این خورش با گوشت یا بدون گوشت با عدس و گردو طبخ می‌شود و هنوز در فصول مختلف مخصوصا زمستان و ماه‌های سرد سال در طالقان مصرف می‌شود.
محمودی دومین میراث ناملموس را آیین نوروزک عنوان کرد و گفت: این آیین در یکی از روستاهای طالقان به نام گته‌ده دو مرتبه در سال یعنی روز چهل و پنجم تابستان و روز چهل و پنجم زمستان برگزار می‌شود.
در این مراسم مردم با در دست داشتن مجمع‌های خوراکی بر سر مزار عزیزان خود رفته و در آن روز همه افرادی که با یکدیگر کدورتی دارند، آشتی می‌کنند و در آخر برخی بازی‌های محلی نیز انجام می‌شود.

از شما درخواست میکنیم نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک بگذارید

  • از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
  •  لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • بابت اینکه نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک میگذارید متشکریم.