طالقان شریان حیاتی و تأمین کننده‌ی بخش عمده‌ی آب شرب و پایتخت و استان های همجوار، خود از مشکل کم آبی به‌خاطر سوء مدیریت در منابع آب رنج می برد.

ایرج بذرگری نماینده استان البرز در شورای عالی استان‌ ها در گفت و گو با روابط عمومی شورای اسلامی استان البرز بیان کرد: طالقان پهناورترین شهرستان استان البرز با موقعیت مکانی روستایی است، اما متاسفانه در عمده‌ی روستاها مدیریت بر منابع آب به شکل سازمان یافته وجود ندارد و این باعث کمبود و فقر آب شرب و کشاورزی شده است، که اگر سازمان محترم آبفای استان شهرستان، روستاهای منطقه را تحت پوشش قرار داده و استعدادها و منابع را خوب شناسایی و مدیریت کنند به قطع یقین این مشکلات برطرف خواهد شد.

نایب رییس کمیسیون آموزش، تحقیقات، پژوهش و فناوری‌های دانش بنیان در شورای عالی استان ها تصریح کرد: شهروندان طالقانی از آب رودخانه و سد طالقان هیچ بهره‌ای نمی برند و این در حالی است که بخش عمده ای از آب شرب و کشاورزی استان‌های همجوار مانند قزوین، تهران و.
.
.
از این محل تامین می شود.
به علت عدم اختصاص بخشی کوچکی از آب رودخانه و سد به بخش کشاورزی منطقه ی طالقان؛ متاسفانه آب چشمه سارها که منبع آب شیرین و گوارا هستند به این بخش اختصاص یافته است و همین موضوع باعث شده که هم در زمینه ی آب شرب و هم آب کشاورزی مشکلات زیادی ایجاد شود.
عضو شورای بیان کرد: علی‌رغم پیگیری‌های متعدد شوراهای این شهرستان با سازمان آبفای روستایی و آب منطقه ای و همچنین طرح و پیگیری در شورای عالی استان ها و وزارتخانه‌های مرتبط تاکنون نتیجه مناسبی حاصل نشده است.
بذرگری در ادامه افزود: بنده بارها بر حقابه‌ی ریالی و فیزیکی تاکیدکرده ام و اعتقاد دارم حقابه ی فیزیکی از اهمیت بالاتری برخوردار است و این موضوع را از موارد ضروری و چند فوریتی می‌دانم و انتظار دارم در سرفصل دفتر اجرای برنامه‌های جدی و اولویت دار سازمان محترم آب منطقه ای قرارگیرد.
وی همچنین ادامه داد: صنعت اشتغالزا و با ارزش این منطقه که متناسب با اکوسیستم خاص و اقلیم پرجاذبه ی منطقه می‌باشد و می‌تواند درآمد زایی واقعی و پایدار و بنیادی ایجاد کند، باغداری توسعه یافته، نوین و دانش بنیان است و این ممکن نیست مگر با اختصاص سهم حتی بسیار اندکی از آب رودخانه ی طالقان در امر کشاورزی و باغداری و تامین بودجه و اعتبارات کافی برای ایجاد ذخایر آبی مناسب و لوله گذاری و هدایت آبها به بسترها و زمین‌های مستعد که بهترین و بزرگترین خدمت به مردم در مسیر تحقق درآمدهای پایدار است.
نماینده البرز در شورای عالی استان ها در پایان تصریح کرد: در این صورت مهاجرت معکوس صورت می گیرد، و جوانان تحصیل‌کرده و نخبه منطقه در همین شهرستان مشغول به‌کار می شوند و انشالله شهرستان به سطح و جایگاه شایسته و مطلوب ارتقاء می یابد.

امتیازی که دیگران به این خبر داده اند!
     

از شما سپاسگزاریم که نظرات و پیشنهادات سازنده تان را با ما در میان می گذارید

  • دیدگاهتان فقط و فقط در رابطه با همین مطلب باشد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما بررسی نخواهد شد.
  • هدفتان از ارسال دیدگاه تبلیغ یا بک لینک نباشد. در غیر اینصورت دیدگاه حذف می شود.
  • به دیگران توهین و اهانت نکنید

تصویر