تصویر
طالقان محور بومگردی البرز شناخته شد
07 آذر 1401 - 11:14
3
مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان البرز اعلام کرد: شهرستان طالقان در این استان توسط وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی به عنوان محور بومگردی در البرز شناخته شد.
ارسال توسط :
پ
پ

مدیرکل میراث ، گردشگری و صنایع دستی استان البرز اعلام کرد: در این استان توسط وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی به عنوان محور بومگردی در البرز شناخته شد.

اظهار داشت: از آنجا که شهرستان طالقان دارای روستاهای زیبا و مکان های طبیعی و تاریخی منحصر به فرد است ، با نگاه ویژه وزیر میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی ، این شهرستان محور بومگردی استان البرز معرفی شده است.
وی ادامه داد: بر همین اساس برنامه های ویژه ای برای تامین زیر ساخت ها و امکانات رفاهی و خدمات گردشگری در شهرستان طالقان اجرا می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی البرز گفت : در بحث بومگردی اولین نقطه در استان البرز شهرستان طالقان است که وجود روستاها و مناظر طبیعی مانند رودخانه های فصلی و دائمی ، سد طالقان و طبیعت این شهرستان بر جذابیت منطقه افزوده است.
وی بیان داشت : اکنون حدود ۱۱ واحد خدمات بومگردی در استان البرز داریم که شمار آنها در چهار سال آینده به ۵۰۰ واحد افزایش می یابد.
شهرستان طالقان واقع در ۹۰ کیلومتری شمال غربی مرکز استان البرز دارای جمعیت شناور ۱۰۰ نفری و جمعیت ثابت ۳۵ هزار نفری است.
سد طالقان ، بیش از ۸۰ روستای زیبا ، رودخانه شاهرود و خانه تاریخی آیت الله طالقانی از مکان های دیدنی این شهرستان هستند.
سالانه هزاران گردشگر برای استفاده از جاذبه های تاریخی و طبیعی روانه شهرستان طالقان می شوند.

اکوتوریسم یا بومگردی سفر مسوولانه و بازدید از زیست بوم یک منطقه است به طوری که تمام ویژگی های محیطی، فرهنگی، طبیعی، اصیل منطقه حفظ شود.
به طور معمول مناطق انتخاب شده برای توسعه بومگردی در ایران و جهان دارای ویژگی های منحصر به فرد و جالب توجهی برای گردشگران هستند که در مناطق بکر و بومی یک کشور ایجاد می‌شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان البرز به موضوع تخریب بخشی از پل تاریخی خاتون کرج بر اثر حوادث طبیعی در آذرماه سال ۹۹ اشاره کرد و گفت : اکنون مرمت این سازه زیر نظر استاد شیردل عضو شورای فنی وزارت میراث فرهنگی با استفاده از مصالح مرغوب و ایجاد سازه نگهبان در حال انجام است.

وی ادامه داد: با توجه به عملیات مرمت و بازسازی پل تاریخی کرج و انتخاب پیمانکار و ناظران، فرایند مرمت از پایه های آغاز شده و یک سازه نگهبان در زیر قوسی پل ساخته می شود که حافظ عرشه اصلی پل خواهد بود.
وی ادامه داد: در واقع سازه نگهبان اصلی نصب می شود و بعد عرشه مرمت خواهد شد.
ما پل را به سبک دوران صفوی مرمت می کنیم که طول عمر آن زیاد خواهد شد.
پل تاریخی دختر یا خاتون کرج با توجه به کاوش های باستانی شناسی، زیربنا و « پی» آن به دوران سلجوقی برمی گردد که در فهرست آثارمیراث ملی نیز به ثبت رسیده است.
طی دهه ۸۰ سه قطعه مرمتی و در اوایل دهه ۹۰ نیز یک قطعه مرمتی روی این پل تاریخی انجام شده است.
با توجه به اینکه پل ها حالت طاقی شکل دارند و رفت و آمد بر روی آنها بیشتر بوده به لحاظ ایستایی نسبت به دیگر بناهای تاریخی آسیب پذیرتر هستند.
به گفته کارشناسان میراث فرهنگی هر چند در سال های اخیر عملیات مرمت روی پل خاتون انجام شده اما به طور کلی پل های تاریخی کشور از جمله پل خاتون کرج طی ۴۰۰ سال گذشته براثر وقوع زلزله ها و سیلاب ها استحکام آنها کم شده است.
پل تاریخی خاتون کرج در دهه های ۴۰ و ۵۰ شمسی محل تردد خودرو ها بوده که این امر نیز در کاهش استحکام این اثر تاریخی بی تاثیر نبوده است.
در حادثه سال ۹۹ ریزش در وسط سقف پل خاتون رخ داد و طاق های کناری آن به دلیل استحکام لازم آسیب ندیدند .
به گفته مسوولان افزون بر عوامل طبیعی ، عملیات های عمرانی طی سال های ۹۵ و ۹۶ در کنار پل خاتون انجام شده که در ریزش سقف این پل تاریخی بی تاثیر نبوده است.
هر چند پل تاریخی خاتون کرج دچار آسیب شده اما مرمت فوری آن در دست اقدام قرار گرفته است .

پل های تاریخی خاتون ، برغان و بانو صحرا از عمده ترین آثار تاریخی استان البرز هستند.
پل تاریخی خاتون در ورودی شرقی کرج و بین پل حافظ و میدان کرج روی رودخانه کرج قرار دارد.
این پل به طول ۶۱ متر و عرض هفت متر یکی از نمادهای تاریخی کرج است.

استان البرز دارای ۵۰۰ اثر تاریخی و طبیعی است که ۳۰۳ اثر آنها ثبت ملی شده است.

منبع ایرنا برچسب ها: مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان البرز اعلام کرد: شهرستان طالقان در این استان توسط وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی به عنوان محور بومگردی در البرز شناخته شد.
مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان البرز اعلام کرد:

از شما درخواست میکنیم نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک بگذارید

  • از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
  •  لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • بابت اینکه نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک میگذارید متشکریم.