طرح تفصیلی کرج در ایستگاه پایانی / اما و اگرها برای اجرا ادامه دارد

طرح تفصیلی که قرار است کمبودها و نیازهای این کلان‌شهر را رفع کند و برای حل مسائل ضمن ارائه راه‌حل به جذب منابع و درآمد منجر شود، پس از سال‌ها انتظار تصویب شد با این وجود هنوز اما و اگرهای زیادی برای اجرا دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از البرز، طرح تفصیلی شهر کرج پروژه‌ای به بزرگی جمعیت یک کلان‌شهر، سال‌ها است که به بهانه‌های مختلف روی میز مدیریت شهری خاک خورد و سرانجام چند هفته گذشته تصویب طرح توسط شورا و رسانه‌ای شد و سرتیتر قرار گرفت.

طرح تفصیلی بر اساس معیارها و ضوابط کلی و طرح جامع شهر، نحوه استفاده از زمین‌های شهری در سطح محلات مختلف شهر و موقعیت مساحت دقیق زمین برای هر یک از آنها، وضع دقیق و تفصیلی شبکه عبور و مرور و میزان تراکم جمعیت و تراکم ساختمانی در واحدهای شهری، اولویت‌های مربوط به مناطق بهسازی، نوسازی و توسعه و حل مشکلات شهری و موقعیت تمام عوامل مختلف شهری در آن تعیین می‌شود و نقشه‌ها و مشخصات مربوط به مالکیت بر اساس مدارک ثبتی، تهیه و تنظیم می‌شود.

طبق این طرح قرار است تمام نیازهای موجود در سطح کلان‌شهر کرج شناسایی و برای تحقق و رسیدن به آن‌ها برنامه‌ریزی صحیحی همراه با تخصیص اعتبار و بودجه انجام شود.

طرح تفصیلی کرج در ایستگاه پایانی / اما و اگرها برای اجرا ادامه دارد

تحقق طرح تفصیلی، هُنَر آقای شهردار است

پیش از این علی قاسمپور، رئیس شورای شهرستان کرج در خصوص طرح تفصیلی اظهار کرد: طرح تفصیلی در راستای برنامه هفتم توسعه و با هدف تسهیل‌گری در امور سرمایه‌گذاری و جذب درآمد پایدار باید تصویب و اجرایی شود.

وی بر تهیه برنامه جامع و کامل برای اجرای طرح تفصیلی تاکید کرد و افزود: این هنر شهردار است که بتواند موضوع را بدون چالش و کمبود به نتیجه برساند.

اجرای درست طرح تفصیلی آمار ساخت‌وسازهای غیرمجاز را می‌کاهد

، عضو شورای اسلامی شهر کرج کاهش سازه‌های غیرمجاز را در گرو اجرای درست و دقیق طرح تفصیلی دانست و خاطرنشان کرد: طرح تفصیلی و آینده‌نگری می‌تواند در شهرسازی سالم به ما کمک کند، البته در این حوزه آمار فعلی و موجود را نمی‌توان نادیده گرفت‌.

وی عنوان کرد: باید در برنامه‌ریزی، سیاست و اقدامات جاری و آتی در مدیریت شهری، تمام تلاشمان را به کار گیریم تا اجازه ساخت‌وساز بی‌رویه، غیرمجاز یا ناایمن را ندهیم تا بتوانیم سال‌های بعد در افکار عمومی این شهر سربلند باشیم، به همین دلیل از ابتدای فعالیت دوره ششم به دنبال راهکارهایی برای اصلاح این رویه بودیم.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و شورای اسلامی شهر کرج خاطرنشان کرد: امروز به دلیل شهرسازی بی‌رویه، ساخت‌وسازهای غیرمجاز و پروژه‌های عمرانی که در سال‌های گذشته درست یا نادرست در این استان و شهر اجرا شده‌اند، با این مشکل مواجه هستیم.

طرح تفصیلی کرج در ایستگاه پایانی / اما و اگرها برای اجرا ادامه دارد

پایان ۱۰ سال معطلی

حسین سعیدی سیرایی، دیگر عضو شورای شهری کرج معتقد است: با تصویب طرح تفصیلی مردم شهر کرج از بلاتکلیفی ۱۰ ساله خارج می‌شوند؛ وی عنوان کرد: این طرح در شورای ششم در ابتدای فعالیت در دستور کار قرار گرفت و پس از انجام مراحل مطالعاتی و تصویب در کمیسیون، بخش معابر شهری طرح تفصیلی در شورای شهر مصوب شد که برای انجام سایر مراحل قانونی به فرمانداری کرج ارسال و در نهایت تأیید شد.

وی با اشاره به بخش‌های باقیمانده این طرح که در حال مطالعه و انجام مراحل تصویب است، خاطرنشان کرد: پهنه‌بندی و دفترچه مقررات طرح تفصیلی نیز که از اوایل سال به شورای شهر ارسال شد، در حال بررسی و تصویب مراحل است.

این عضو خاطرنشان کرد: با تصویب بخش دوم طرح تفصیلی در شورای شهر، لازم است که فرمانداری و اداره کل راه و شهرسازی استان البرز هرچه سریع‌تر نسبت به ادامه روند این طرح اقدام کند و کارهای لازم را انجام دهد تا مردم شهر کرج از بلاتکلیفی ۱۰ ساله خارج شوند.

طرح تفصیلی کرج در ایستگاه پایانی / اما و اگرها برای اجرا ادامه دارد

طرح تفصیلی شهر کرج بالاخره تصویب شد

مسعود محمدی، نیز تصریح کرد: طرح تفصیلی آینده شهر کرج به عنوان نقشه راه توسعه شهری پس از ماه‌ها بررسی کارشناسی و با توجه به لزوم ساماندهی شهری به منظور رفع نیازهای شهروندان و تبیین برنامه‌های مدیریت شهری به صورت مدون و مفصل، پس از برگزاری جلسات متعدد کارشناسی در شورا با رویکرد توسعه پایدار به تأیید رسید.

وی اضافه کرد: در این طرح و با طراحی شهری و پهنه‌بندی ۱۳ هزار هکتار از محدوده قانونی شهر کرج توسط مهندسان مشاور ذی‌صلاح، تأمین سرانه‌های خدماتی مورد نیاز شهروندان از جمله فضاهای سبز، آموزشی، ، درمانی، و مذهبی در مقیاس‌های محلی، ناحیه‌ای، منطقه‌ای و شهری و متناسب با جمعیت شهر کرج مورد توجه قرار گرفت.

رئیس شورای اسلامی شهر کرج خاطرنشان کرد: با معیارهای پیاده‌مداری و انسان‌محوری و در راستای دستیابی به اهداف پیش‌بینی شده، تسهیل در عبور و مرور در معابر شهری و سطح‌بندی نظام دسترسی راه‌ها و روان‌سازی ترافیک، بهبود و احیای کیفیت محیط زیست مطلوب شهروندان، تعیین تراکم ساختمانی در راستای تأمین مسکن (متناسب با رشد جمعیت شهری) و رفع نواقص و محدودیت‌های طرح تفصیلی قبلی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و اهداف کارشناسی پیش‌بینی شده است.

محمدی با بیان اینکه تهیه این طرح سال‌ها از مهم‌ترین خواسته‌های شهروندان از مجموعه مدیریت شهری بوده است، تاکید کرد: همکاران در شورای ششم در راستای رفع این دغدغه‌ها و در پاسخ به این پیگیری‌ها، اسناد طرح تفصیلی را که شامل دفترچه ضوابط و مقررات، پهنه‌بندی و کاربری‌ها و شبکه معابر می‌شود با دقت بررسی کنند و به تأیید برسانند تا پس از تصویب در مراجع ذی‌صلاح هرچه سریع‌تر برای اجرایی شدن ابلاغ شود.

وی ابراز امیدواری کرد: با اجرایی شدن طرح بخش عمده‌ای از مشکلات شهر رفع و انتظارات و نیازهای شهروندان محقق شود.

طرح تفصیلی کرج در ایستگاه پایانی / اما و اگرها برای اجرا ادامه دارد

اما و اگرهای طرح تفصیلی شهر کرج

، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر کرج اما با اشاره به اینکه طرح تفصیلی با هاله‌ای از ابهام تأیید شده است، اظهار کرد: تأیید این طرح با عجله همراه و مطلوب بود پاسخ تمام ۱۰۳ سوالی که از سوی بنده طرح شد، داده می‌شد.

وی اضافه کرد: یکی از اسناد بالادستی مجموعه شهرداری‌ها و مدیریت شهری طرح تفصیلی است که به طور مستقیم بر کیفیت زندگی و زیست‌پذیر بودن شهر تأثیر مستقیم دارد.

عضو شورای اسلامی شهر کرج با بیان اینکه طرح تفصیلی نقش بسزایی در مباحث شهری و دغدغه‌های شهروندان دارد و در سرمایه‌گذاری و توسعه شهر مؤثر است، افزود: در طرح تفصیلی نوع بارگذاری جمعیتی، نوع کاربری‌ها سازگاری کاربری‌ها و همه موضوعات از جریان آب و باد و خاک و پوشش گیاهی و حفظ منابع نیز مهم است.

رحیمی با بیان اینکه موارد فوق باید در طرح تفصیلی لحاظ شود، اضافه کرد: چشم‌انداز بارگذاری جمعیتی در شهر کرج باید به تناسب برسد.

وی با اشاره به تلاش بی‌وقفه شورای اسلامی شهر در سرعت گرفتن روند بررسی و تکمیل طرح تفصیلی که ۱۲ سال معطل مانده بود، عنوان کرد: تعداد قابل توجهی از این سوالات پاسخ داده نشده و دارای ابهام است، می‌توان گفت این طرح بدون رؤیت پهنه‌های کاربری و پهنه‌های عملکردی به تأیید رسیده است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر کرج با تاکید بر تصویب لایحه شبکه معابر در بهمن سال گذشته با ۱۲ رأی از اعضای شورای شهر و مخالفت خود با این لایحه، گفت: این موضوع هنوز به تأیید فرمانداری نرسیده و نظر فرمانداری این است که تصویب لایحه شبکه معابر باید همراه با پهنه‌ها و کاربری‌ها باشد.

وی اضافه کرد: طبق قانون باید شبکه معابر بعد از پهنه‌ها و پس از عملکردها و کاربری‌ها تهیه شود و نوع جذب ترافیک و تولید سفر با کاربری‌ها ارتباط مستقیم دارد.

وی تصریح کرد: با این وجود پهنه‌های کاربری و عملکردی اراضی شهر کرج در طرح تفصیلی، فروردین سال جاری به شورا آمد و طی چهار جلسه در کمیسیون تلفیق بدون رفع ابهامات و پاسخ به سوالات به تأیید رسید که می‌توان مدعی شد پهنه‌ها و عملکردها و کاربری‌ها به رؤیت بیشتر اعضای شورای شهر نرسیده است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر کرج تاکید کرد: باید لایه‌های مختلف شهر و لایه‌های جی آی اس به رؤیت تک تک اعضا در صحن و کمیسیون می‌رسید تا اعضا به عنوان نمایندگان شهر بتوانند دغدغه‌های شهر را مدیریت کنند.

رحیمی افزود: پیش‌بینی می‌کنم در دوره بعدی شورا احتمال بازنگری طرح تفصیلی را داشته باشیم و برای مصوبات بعضی املاک شهروندان و پروژه‌های عمرانی و توسعه‌ای نیاز به مصوبات متعدد شورا و کمیسیون ماده ۵ خواهد بود.

علی قاسم‌پور، عضو شورای اسلامی شهر کرج از تأیید طرح تفصیلی کرج بعد از ۱۴ سال خبر داد و خاطرنشان کرد: طرح تفصیلی پس از یک دهه به نتیجه رسید؛ تأیید نشدن طرح تفصیلی و منطبق نبودن طرح تفصیلی با نیازهای مردم سبب تشکیل پرونده در کمیسیون ماده صد و تخلفات ساختمانی یا ارجاع به پرونده به کمیسیون تطبیق توافقات و بار مضاعف بر مردم است و تأیید و تصویب آن بر عهده شورا نیست.

به گزارش ایمنا، اجرای طرح‌های شهری در ایران اگر چالش بیشتری نسبت به تهیه طرح نداشته باشد، قطعاً کمتر از آن ندارد و زمانی می‌توان یک طرح را موفق دانست که در عمل به توسعه پایدار شهر و رفع نیاز شهروندان بینجامد؛ حالا باید منتظر ماند و دید که صرف زمان چندساله برای تهیه طرح تفصیلی کرج تا چه اندازه می‌تواند به حل معضلات این کلان‌شهر کمک کند.

منبع: ایمنا – البرز

امتیازی که دیگران به این خبر داده اند!
     

از شما سپاسگزاریم که نظرات و پیشنهادات سازنده تان را با ما در میان می گذارید

  • دیدگاهتان فقط و فقط در رابطه با همین مطلب باشد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما بررسی نخواهد شد.
  • هدفتان از ارسال دیدگاه تبلیغ یا بک لینک نباشد. در غیر اینصورت دیدگاه حذف می شود.
  • به دیگران توهین و اهانت نکنید

تصویر