طرح مشترک از آبخیز تا جالیز در کشور اجرا می شود
29 تیر 1401 - 12:52
شناسه : 283094
2
سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: طرح از آبخیز تا جالیز به صورت مشترک بین معاونت آب و خاک و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اجرا می شود که موجب افزایش آبدهی قنوات و توسعه آبخیزداری خواهد شد.

سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد گفت: طرح از آبخیز تا جالیز به صورت مشترک بین معاونت آب و خاک و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اجرا می شود که موجب افزایش آبدهی قنوات و توسعه آبخیزداری خواهد شد.

نشست بررسی وضعیت و مسائل و مشکلات آب و خاک استان البرز با حضور فریبرز عباسی سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی ،مهدی عسگری نماینده مردم ، و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی در سالن جلسات معاونت آب و خاک در کرج برگزار شد.
سرپرست معاونت آب و خاک در این نشست گفت: در بحث احیا و مرمت قنوات برای اولین بار از محل اعتبارات محرومیت زدایی اعتبار ویژه ای به صورت مشترک به احیای قنوات و اجرای طرح آبخیزداری اختصاص یافت.
عباسی گفت: یکی از بحث های مهم در حوزه آب و خاک این است که ترسیمی از وضعیت کل منابع و مصارف آب و خاکی در کشور داشته باشیم و به همین منظور از حدود پنج سال پیش معاونت آب و خاک با مشارکت موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی ، اندازه گیری آب مصرفی بیش از ۳۵ محصول کشاورزی را که بیش از ۸۵ درصد تولیدات کشاورزی را تشکیل می دهند،به تفکیک استان،محصول و روش آبیاری در قالب ۳۵مجلد جمع آوری نموده است.
وی اضافه کرد: با پایش محصولات فوق مشخص شده است که در برخی استانهای کشور کم آبیاری انجام می شود و اجرای سامانه های نوین آبیاری موجب کاهش ۳۰درصدی آب مصرفی شده است.
سرپرست معاونت آب و خاک گفت: به طور متوسط میزان آب آبیاری در کشور ۸هزارمترمکعب در هکتار است که استان البرز با متوسط آب آبیاری ۱۰ هزار مترمکعب در هکتار از وضعیت آبی مناسب تری برخوردار است.
عباسی گفت: در استانها بایستی از ظرفیت کارگروه ماده ۱۱ قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی برای حل و فصل مسائل و مشکلات آب و خاک استفاده نمود.
وی افزود: براساس قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کاهش پروانه چاههای کشاورزی ممنوع است و تهیه و نصب کنتورهای تحویل حجمی از محل اعتبارات طرح تعادل بخشی به عهده وزارت نیرو می باشد.
در ادامه این نشست مهدی عسگری نماینده مردم کرج،فردیس و اشتهارد گفت: برای اجرای طرحهای احیا و مرمت قنوات و آبخیزداری در کمیسیون تلفیق و از محل اعتبارات محرومیت زدایی ۱۵۰۰ میلیارد تومان اختصاص یافت.
وی افزود: مدیریت آب از اولویت های مهم کشور است و نیاز است در موضوع مدیریت آب تغییر ساختاری صورت پذیرد واین چندگانگی که در حوزه مدیریت آب وجود دارد ، ساماندهی شود.
لذا مجلس این بحث را در برنامه هفتم توسعه دنبال می کند.
وی با تاکید بر احیای اراضی موات، به آمایش سرزمین در سطح ملی و استانی اشاره نمود.
ش درابتدای این نشست عبدالرضا روشن نژاد رییس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز و حجت اله رضایی مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان مذکور ، گزارشی از وضعیت و مسائل و مشکلات آب و خاک استان ارائه کردند.
معاونت آب و خاک وزارت جهادکشاورزی در کرج مستقراست.

منبع ایرنا

     

از شما سپاسگزاریم که نظرات و پیشنهادات سازنده تان را با ما در میان می گذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت  منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.