تصویر
عضویت در کتابخانه های عمومی مناطق کم برخوردار کرج رایگان می شود
20 اسفند 1401 - 12:44
3
معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان کرج بر ضرورت رایگان شدن حق عضویت در کتابخانه های عمومی مناطق کم برخوردار کلانشهر کرج تاکید کرد و گفت: 3 میلیون جمعیت، 150 کتابدار، زیرساخت متناسبی برای ارتقا فرهنگ مطالعه در این کلانشهر نیست؛ خوب است که پارک های سطح شهر از سال جدید با ایجاد بسترهای لازم میزبان حضور کتابخوانان شوند.
ارسال توسط :
پ
پ

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان بر ضرورت رایگان شدن حق عضویت در کتابخانه های عمومی مناطق کم برخوردار کلان تاکید کرد و گفت: ۳ میلیون جمعیت، ۱۵۰ کتابدار، زیرساخت متناسبی برای ارتقا فرهنگ مطالعه در این کلانشهر نیست؛ خوب است که پارک های سطح شهر از سال جدید با ایجاد بسترهای لازم میزبان حضور کتابخوانان شوند.

دکترمهدی آقابراری صبح شنبه در آخرین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان کرج در سالجاری که با حضور اعضای این انجمن و نمایندگان دستگاه ها در محل فرمانداری برگزار گفت: توازن زیرساختی گام اول در ارتقا سطح فرهنگ مطالعه است که در جریان بازدیدهای میدانی متوجه شدیم که این جمعیت ۳ میلیون نفری در مرکزیت استان تنها ۱۵۰ پرسنل و کتابدار دارد که پاسخگوی جمعیت فعلی نخواهد بود.

مطالعه = افزایش آگاهی و کاهش مسائل
وی با بیان اینکه هدف از مطالعه و کتابخوانی افزایش سطح آگاهی برای ورود به عرصه اجتماع و مهارت حل مسائل زندگی است، تصریح کرد: کتاب، منبع اصلی آگاهی است و مطالعه بستر افزایش این آگاهی بشمار می رود.
اگر آگاهی جمعی در یک جامعه ارتقا پیدا کند بسیاری از مسائل و آسیب های اجتماعی آن هم کاهش پیدا می کند و حل می شود.
در جهاد تبیین هم همین گونه است بدنبال افزایش آگاهی جامعه تبعات موضوعات اجتماعی کم می شود چرا که جامعه آگاهی لازم را پیدا می کند.

از کودکی باید کتابخوان تربیت کرد
آقابراری ادامه داد: فرهنگ مطالعه را نیز باید از اوان کودکی با ایجاد مهارت مطالعه بسترسازی کرد، اگر این فرهنگ از تکلیف محوری در مدارس ما به سمت آگاهی محوری با افزایش مطالعه شخصی پیش برود قطعا نتایج آن را در جامعه شاهد خواهیم بود.

دستگاه های متولی فرهنگ ترویج مطالعه به تکالیف خود عمل کنند
معاون دستگاه های را متولی فرهنگ سازی و ترویج کتابخوانی خواند و ادامه داد: انجمن کتابخانه های عمومی موظف به ایجاد بسترهای ترویج و توسعه زیرساخت ها است و دستگاه های فرهنگی همانند ارشاد و صدا و سیما باید با تولید محتوا افزایش مطالعه را فرهنگسازی کنند.

کاهش هزینه های خدماتی در شهرها با توجه به حوزه فرهنگ و کتابخوانی
وی در ادامه با تاکید بر اینکه صرف هزینه نیم درصد واریزی شهرداری ها در سایر بخش ها خلاف قانون است، تصریح کرد: شهرداری ها باید در این زمینه به تکالیف قانونی خود عمل کنند، اگر اتفاقی که باید در این حوزه بیفتد بسیاری هزینه های مازادی که شهرها بر دوش می کشند نیز کاهش می یابد اگر شهرداری ها مسئولیت کار فرهنگی خود را متقبل شوند هزینه های خدماتی و زیرساختی شهری آنها نیز به واسطه آگاه شدن شهروندان کاهش پیدا خواهد کرد.

تشکیل نشست مشترک بین آموزش و پرورش و نهادکتابخانه های عمومی
آقابراری ادامه داد: تشکیل نشست مشترک بین آموزش و پرورش و نهادکتابخانه های عمومی که هر دو هدف مشترکی در راستای ارتقا سطح آگاهی دارند نیز از اولویت های انجمن کتابخانه های شهرستان کرج در سال جدید قرار بگیرد.

پارک های کرج میزبان کتابخوانان شوند
آقابراری همچنین استفاده از ظرفیت قرائت خانه ها و پارک ها و فضای سبز آن را نیز را برای ترویج فرهنگ کتابخوانی مهم برشمرد و گفت: فضاهای بلااستفاده در پارک ها باید با محوریت افزایش مطالعه مناسب سازی شود.

راه اندازی کتابخانه در مسکن مهر کرج
وی بیان کرد: جمعیت قابل توجهی در مسکن مهر ماهدشت اسکان دارند که باید برای آنها نیز به فکر ایجاد کتابخانه باشیم.

اصلاح مبالغ حق عضویت در کتابخانه های عمومی
معاون فرماندار کرج همچنین گفت: مبالغ حق عضویت در کتابخانه های عمومی شهرستان کرج باید اصلاح شود و این روند در مناطق کم برخوردارنیز با ایجاد طرح رایگان سبب ساز افزایش اعضای کتابخانه ها و رغبت به مطالعه در سطح شهر شود.

لزوم راه اندازی کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان در کلانشهر کرج
دکتر آقابراری همچنین خواستار ایجاد کتابخانه کودک و نوجوان در کلانشهر کرج شد و افزود: کلانشهر کرج کتابخانه کودک و نوجوان ندارد، این فضامی تواند زمینه ساز آموزش های فراگیر و تخصصی برای کودکان و مهارت مطالعه از دوران کودکی باشد.
وی همچنین خواستار تعیین تکلیف زمین کتابخانه عمومی کمالشهرکرج شد.

۱۲۵ مصوبه با ۹۷ درصد اجرا
انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان کرج در یکسال اخیر ۱۲۵ مصوبه داشت که ۹۷ درصد آن اجرایی شد.
شهرداری برترین شهرداری در پرداخت سهم نیم درصد واریزی به کتابخانه های عمومی در سال ۱۴۰۱ معرفی شد.

از شما درخواست میکنیم نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک بگذارید

  • از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
  •  لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • بابت اینکه نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک میگذارید متشکریم.