رئیس شورای شهر کرج، خواهان بازبینی عملکرد سازمان فرهنگی شهرداری کرج در سالهای اخیر شد.
جواد چپردار، در پنجمین جلسه کمیسیون فرهنگی شورای شهر کرج، با تبریک ایام ولادت پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق ( ع) و گرامیداشت هفته وحدت، در ارتباط با طرح موضوع تعدد کمیسیون ها در شورا گفت: در این خصوص طی روزهای اول شورا مباحثی مطرح شد که طبق آن دو مسئله مورد بحث و کنکاش قرار گرفت.
چپردار افزود: آن زمان تعدد برخی کمیسیون ها مثل جوانان، ورزش و هنر مورد درخواست افکار عمومی و رسانه ها هم بود.
اما واقعیت این است که تعدد کمیسیون ها چندان کارساز نیست.
تعددکمیسیون ها بستگی به ورودی های آن کمیسیون دارد.
نمی توانیم اسامی را زیاد کنیم اما درخواست یا لایحه ورودی و یا طرح و مصوبات خروجی و موثر نداشته باشیم.
در حالی که شاید بشود موضوعات متعدد را در قالب یک کمیسیون مشترک بررسی کرد.
وی تاکید کرد: ما به دنبال این نیستیم که ساعات جلسات یا مسئولیت کمیسیون ها را زیاد کنیم، ما می خواهیم بر اساس کار و نیاز موجود، فعالیت انجام گیرد.
بر این اساس کارآمدی کمیسیون ها باید بر مبنای ورودی ها تعیین شود.
چپردار در ارتباط با اسامی کمیسیون ها هم که مورد بحث این جلسه قرار داشت، بیان کرد: تلاش کردیم برخی از موضوعات مثل جوانان، ورزش، هنر و آسیب ها و مشکلات اجتماعی در کمیسیون ها دیده شوند.
در کمیته ویژه بانوان هم بحث شد که خانواده و کودک هم اضافه شود.
هدف این بود که کمیسیون ها مرجعیت و اعتبار داشته باشند.
چپردار بیان کرد: اگر قرار باشد درباره کمیسیون فرهنگی تغییری ایجاد شود حتماً باید طرحی دقیق در صحن مطرح شود.
رئیس شورای شهر کرج درباره عملکرد سازمان فرهنگی شهرداری نیز عنوان کرد: این شورا طی مدتی که مستقر شده و به موضوع سازمان ورود پیدا کرده، شاهد تلاش سازمات به ویژه در ایام محرم و عاشورا و سایر موضوعات به شایستگی بوده است که از این نظر مورد تقدیر است.
اما واقعیت این است که در سازمان فرهنگی شهرداری و سال های عملکردیاش باید بازنگری جدی یا تحقیق و تفحص اساسی انجام شود.
به گفته چپردار، در شهرداری سازمان فرهنگی ایجاد کردیم اما از جهت دیگر در مناطق و سازمان ها توجه مدیران به پیوست های فرهنگی را حذف کردیم.
یک منطقه می خواهد کاری را سامان بدهد فراموش کرده است که باید همه پیوست ها به ویژه پیوست فرهنگی را ملحوظ نماید.
این عضو شورای شهر کرج اضافه کرد: شاهد هستیم که در اجرای پروژه های شهری، بسیاری از پیوست ها را نادیده گرفتهاند.
برای مثال در موضوع میدان جمهوری، فارغ از همه مباحث، موضوع این بود که پیمانکار خود را مجاب به تهیه و اجرای پیوست فرهنگی برای چنین پروژه ای نمیدانست.
وی تصریح کرد: در دنیا برای اجرای طرح های عمرانی یا شهرسازی، حتی از دستفروش کنار میدان سوال می کنند که در صورت انجام این پروژه شرایط شما چه تغییری می کند؟ اما در پروژه ای مثل میدان جمهوری، پیمانکار و معاونت مربوطه اصلا دغدغه ای برای پیوست فرهنگی،اجتماعی و .
.
.
نداشتند.
چپردار اذعان کرد: نظر بنده این است که اگر می خواهیم درباره سازمان فرهنگی تصمیمی بگیریم، باید عملکرد مناطق، سازمان ها، معاونت ها و پروژه ها را بررسی کنیم.
کارایی و تاثیر مراکز و سرمایه های فرهنگی موجود، در افکار و نیاز عمومی بررسی و خواست به حق مردم عزیز را نیازسنجی علمی و میدانی نماییم.
این مسئول تاکید کرد: درباره اسامی کمیسیون ها هم طرحی را تهیه کنیم و با دلایل در صحن ارائه دهیم.
درباره سازمان فرهنگی باید با فوریت و تدبیر فارغ از مباحث غیر مرتبط بازبینی، تحقیق، تفحص، بازنگری یا هر اقدامی که لازم است انجام دهیم.
وی بیان کرد: قبل از این تصمیم، سال های قبل را ارزیابی و دلایل عدم موفقیت یا موفقیت در تصمیمات و برنامه ها را احصاء کنیم که البته مصادیق مدیران سال های اخیر مد نظر نیست بلکه پتانسیل ها و آثار این مجموعه با همه نقاط ضعف و قوت باید مد نظر در بررسی باشد و به خدمات ارزشمند مدیری تعدی نگردد.
چپردار گفت: واقعیت این است که در ایام محرم سازمان فرهنگی بخشی از خدمات به هیئت های کوچک محلی را به مدیران مناطق محول کرد و بودجه لازم را هم در اختیارشان قرار داد اما بررسی کردیم غالب مدیران مناطق در این تعهد کم کاری کردند، بودجه های مطروحه جای دیگری مصرف شد و به هیئت هایی که از سوی سازمان قول حداقلی مساعدت داده شده بود مبلغی تعلق نگرفت.
وی، با تشکر از همه خدمات خالصانه رئیس سازمان جناب دکتر کاظمینی که از مدیران خدوم، مخلص و پای کار هستند، بیان کرد: با این حال ما موظف هستیم عملکرد سازمان را در طول سال های اخیر دقیق بررسی و درباره فعالیت تصمیمی اساسی درباره فعالیت بهینه سازمان بگیریم.
از شما سپاسگزاریم که نظرات و پیشنهادات سازنده تان را با ما در میان می گذارید