تصویر
غربالگری بینایی ۷۴ هزار کودک سه تا ۶ ساله در البرز
30 دی 1402 - 10:55
شناسه : 732534
1
مدیر کل بهزیستی البرز از غربالگری بینایی ۷۴ هزار کودک سه تا ۶ ساله این استان در طول سال جاری خبر داد.
ارسال توسط :
پ
پ

مدیر کل بهزیستی البرز از غربالگری بینایی ۷۴ هزار کودک سه تا ۶ ساله این استان در طول سال جاری خبر داد.

وجیهه محمدی فلاح در خصوص مشمولان طرح غربالگری بینایی، اظهار کرد: در مجموع ۱۰۸ هزار و ۸۴۰ کودک البرزی مشمول طرح غربالگری بی‍نایی هستند که تاکنون برای ۷۰ درصد آن‌ها غربالگری بینایی انجام شده است.
وی در ادامه افزود: تا کنون ۷۴ هزار کودک مورد غربالگری قرار گرفتند و مابقی کودکان نیز به تدریج تا پایان امسال از خدمات طرح غربالگر‌ی بینایی استفاده خواهند کرد ضمن آن که طرح غربالگری بینایی کودکان در ۵۰۰ پایگاه دائم و موقت زیر نظر اداره کل بهزیستی این استان دنبال می‌شود.
وجیهه محمدی فلاح" افزود: اکنون پایگاه های غربالگری بینایی تحت نظارت بهزیستی استان البرز آماده پذیرش کودکان ۳ تا ۶ سال هستند که این طرح برای پیشگیری از اختلالات بینایی، توجه به آمبلیوپی به عنوان یکی از اولویت های برنامه پیشگیری مورد توجه خاص است .
وی بیان کرد: بیماری تنبلی چشم یک اختلال اکتسابی بینایی یکطرفه و گاه دوطرفه است که پس از رفع هر گونه عیب انکساری و یا ضایعه ارگانیک در چشم برطرف نشده و کماکان باقی می ماند.
محمدی فلاح تاکید کرد: این بیماری اگر به موقع درمان نشود فرد را از یک یا هر دوچشم بسیار کم بینا و یا نابینا خواهد کرد ولی در صورت درمان به موقع قابل پیشگیری می باشد.
وی یاد آورشد: بهترین سن برای تشخیص و درمان این بیماری قبل از پنج سالگی است و این اختلال اگر دیر تشخیص داده شود، درمان آن دشوارتر و میزان بهبودی کمتر خواهد بود ؛به طوری که اگر درمان در سنین ۱۰تا۱۲ سالگی آغاز شود دید کامل نخواهد شد.
وی اضافه کرد: نکته قابل توجه اینکه در بیشتر موارد ظاهر چشم تنبل کاملا طبیعی است و هیچ نشانه ای از بیماری در آن دیده نمی شود ولی گاها با علایمی از قبیل توجه بیشتر با یک چشم،مالیدن چشم ها، پلک زدن زیاد.
.
.
بروز می کند که تنها راه پیشگیری ازبیماری تنبلی چشم،تشخیص به موقع عوامل ایجاد کننده آن است و چون بسیاری از این عوامل برای خانواده ها ناشناخته است چشم همه کودکان در این برنامه در سنین ۳ تا ۶ سالگی مورد غربال قرار می گیرد.
وی در پایان تاکید کرد: انتظار ما از والدین کودکان ۳ تا ۶ سال این است که در سال جاری این فرصت طلایی را از دست ندهند و با مراجعه به پایگاههای سنجش بینایی، سلامت بینایی را به کودکانشان هدیه دهند و برای کسب اطلاعات بیشتر با بهزیستی شهرستان مربوطه یا مجریان برنامه پیشگیری از تنبلی چشم تماس حاصل کنند

     

از شما سپاسگزاریم که نظرات و پیشنهادات سازنده تان را با ما در میان می گذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت  منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.