تصویر
فاز اول واکسیناسیون دام ها علیه بیماری تب برفکی در البرز آغاز شد
08 مرداد 1402 - 10:26
2
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان البرز با اشاره به اینکه فاز اول طرح سراسری واکسیناسیون دام ها بر علیه بیماری تب برفکی آغاز شده، گفت: این طرح تا پایان شهریور ماه سالجاری ادامه خواهد داشت.
ارسال توسط :
پ
پ

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان البرز با اشاره به اینکه فاز اول طرح سراسری واکسیناسیون دام ها بر علیه بیماری تب برفکی آغاز شده، گفت: این طرح تا پایان شهریور ماه سالجاری ادامه خواهد داشت.

دکتر «علیرضا جمالی» افزود: در اجرای این طرح دامهای سبک و سنگین استان در مناطق روستایی و عشایری بر علیه بیماری تب برفکی ایمن سازی شده و به صورت رایگان واکسینه می شوند.
وی هدف از اجرای این طرح سراسری را ایجاد سطح ایمنی قابل قبول در دام های استان بر علیه بیماری تب برفکی دانست و از دامداران و روستاییان البرزی خواست تا با توجه به ماهیت ویروسی و واگیردار بیماری تب برفکی از تردد بی مورد و خارج از ضوابط دامپزشکی دام های خود خودداری و همچنین با اکیپ های مایه کوب دامپزشکی همکاری کنند.
جمالی یادآور شد: این واکسیناسیون برای تمام دام های سنتی روستایی و صنعتی سبک و سنگین انجام می شود.
«تب برفکی یک بیماری دامی است که باعث زخم هایی در ناحیه زبان، دهان وپستان و به خصوص قلب شده و تلفات دامی به همراه دارد که به دلیل ویروسی بودن به شدت واگیردار است که از نظر و بهداشتی از اهمیت زیادی برخوردارست و می تواند ضرر و آسیب های فراوانی به صنعت دامداری وارد کند».
استان البرز حدود ۳۵۰ هزار راس دام سنگین و سبک دارد.
سالانه بین ۲ تا سه مرحله واکسیناسیون تب برفکی برای دام ها انجام می شود.

واکسیناسیون ۱۲۰ هزار قطعه طیور علیه نیوکاسل
مدیر کل دامپزشکی استان البرز نیز نیوکاسل را یکی از مهمترین بیماری های طیور دانست و گفت: در همین راستا ۱۲۰ هزار قطعه طیور بومی این استان بر علیه بیماری نیوکاسل واکسینه شدند.
دکتر«غلامرضا توکلی» افزود: با توجه به اهمیت بیماری نیوکاسل در طیور صنعتی و بومی، اداره کل دامپزشکی استان البرز با بکارگیری از توان نیروهای دولتی خود طرح واکسیناسیون رایگان نیوکاسل در طیور بومی و روستایی را به مدت یکماه در مناطق روستایی و عشایری استان اجرا کرد.
وی اظهار کرد: نیوکاسل به عنوان یکی از مهم ترین بیماری‌های طیور کشور مطرح است که به منظور افزایش سطح ایمنی طیور بومی علیه این بیماری و در نهایت قطع چرخه تکثیر ویروس و انتقال به طیور صنعتی این طرح انجام شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز گفت: این عملیات با اولویت روستاهای کانون، پر خطر و پر جمعیت و جلوگیری از سرایت به مرغداری‌های صنعتی و کمک به معیشت جامعه روستایی به صورت رایگان انجام شد.
توکلی بیان کرد: نیوکاسل از جمله بیماری‌های مهم پرندگان است که در صورت ابتلای پرنده به آن، تلفات بالایی را در طیور بومی و صنعت مرغداری به همراه دارد.
وی اجرای این طرح را یکی از اقدامات مناسب سازمان دامپزشکی در راستای کاهش تلفات طیور دانست و افزود: اجرای طرح در طیور بومی از انتقال این بیماری به واحدهای صنعتی که سرمایه گذاری بسیار بالا و سنگینی در آن ها شده، جلوگیری می کند.
بیماری نیوکاسل یک بیماری ویروسی است این بیماری اولین بار در سال ۱۹۲۶ در نیوکاسل انگلستان تشخیص داده شد.
نیوکاسل یکی از مهم‌ترین بیماری‌های پرندگانی است که به صورت صنعتی و متراکم پرورش داده می‌شوند و گله‌های بسیاری از جوجه‌های گوشتی در صورت عدم واکسیناسیون با این بیماری درگیر می‌شوند.
این بیماری در سال ۱۳۲۹ در ایران شناسایی شده‌است.
منبع ایرنا برچسب ها: معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان البرز با اشاره به اینکه فاز اول طرح سراسری واکسیناسیون دام ها بر علیه بیماری تب برفکی آغاز شده، گفت: این طرح تا پایان شهریور ماه سالجاری ادامه خواهد داشت.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان البرز با اشاره به این

از شما درخواست میکنیم نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک بگذارید

  • از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
  •  لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • بابت اینکه نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک میگذارید متشکریم.