پ
پ

عضو شورای شهر ضمن مطالبه و پیگیری تحقق قطار شهری برای به چالش‌ها، نیازها و زیرساخت‌های لازم برای تحقق این پروژه پرداخت.

بهنام فخری، عضو شورای شهر فردیس، گفت: هم‌زمان با فرا رسیدن فصل بررسی و تصویب بودجه سال آتی کل کشور در مجلس شورای اسلامی، بودجه پیشنهادی نیز تقدیم شورای اسلامی شهر فردیس شد.
وی افزود: طبعیتاً بخشی از درآمدهای در نظر گرفته شده در این بودجه از محل تکالیف معین شده برای دستگاه‌های دولتی در بودجه کل کشور است که در صورت تخصیص به موقع، می‌تواند در پیشبرد اهداف مد نظر حوزه مدیریت شهری تأثیر به‌سزایی داشته باشد.
این عضو شورای شهر ادامه داد: اگر بپذیریم معضل ترافیک در سطح شهر فردیس، یکی از پنج موضوع اصلی در نظام مسائل مدیریت شهری است؛ لاجرم بایستی اقدامات شایسته و متناسب با میزان اثرات سوء این پدیده در دستور کار قرار گیرد.
از سوی دیگر مواجهه با این مشکل مزمن و حاد، علاوه بر برنامه‌ریزی و استفاده از سرمایه‌های انسانی متخصص و متعهد، نیازمند منابع مالی متناسب با آن خواهد بود.

به گفته وی در طول ماه‌های اخیر اقدامات متعددی با هم‌فکری مجموعه مدیران شهرداری و اعضای کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر فردیس مورد بررسی قرار گرفته که از آن میان تعدادی به مرحله اجرا و نتیجه رسیده و تعدادی نیز در مراحل برنامه‌ریزی، مطالعات و طراحی است.
فخری به خرید ۵۱ دستگاه اتوبوس جدید متعلق به شهرداری فردیس و احداث توقفگاه موقت خبر داد و یادآور شد: همچنین مطالعات و طراحی شبکه خطوط اتوبوس‌رانی شهر فردیس، تخصیص مبالغ قابل توجه برای نوسازی ناوگان تاکسی‌رانی، تکمیل پروژه‌های نیمه تمام ترافیکی، ساخت معابر جدید و موارد متعدد دیگر، همه از جمله اقدامات به ثمر نشسته در طول عمر کمتر از دو سال این دوره از مدیریت شهری است.

وی در ادامه به حجم وسیعی از پروژه‌های طراحی شده در بدنه مدیریت شهری برای جبران عقب‌ماندگی‌های فردیس اشاره کرد و افزود: اجرای تقاطعات غیر هم‌سطح، مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک، مطالعات و طراحی ادامه کنارگذر شرقی شهر فردیس تا اتصال به آزادراه کرج-تهران، اجرای طرح هوشمندسازی سامانه اتوبوس‌رانی که قطعاً یکی از پیشرفته‌ترین سامانه‌های موجود در سطح کشور قلمداد می‌شود؛ در حال پیشرفت منطقی و مستمر است که نوید وضعیتی مطلوب‌تر از شرایط حاضر را در آینده نزدیک می‌دهد.

فخری ادامه داد: لیکن همه این اقدامات با در نظر داشتن نرخ رشد جمعیتی شهر فردیس -که به دلیل مهاجرپذیری فراوان تقریباً دو برابر نرخ رشد جمعیت کشور است- و نیز قرار داشتن در مسیر اصلی مواصلاتی شهرهایی چون ملارد، سراسیاب و اندیشه، به طور روزانه حجم زیادی از ترافیک عبوری محور شهید سلیمانی (جاده ملارد) سهم خودروهای متعلق به ساکنان محترم این شهرها است.
یه گفته وی اجرای سامانه اتوبوس تندرو نیز با وجود مزایای مختص این نوع از حمل و نقل عمومی، معایبی از قبیل کاهش سطح معبر برای تردد خودروهای شخصی، هزینه بسیار سنگین خرید اتوبوس‌های مختص این سامانه و احداث ایستگاه‌های ویژه و پل‌های هوایی دسترسی مسافران از پیاده‌رو به محل ایستگاه در وسط معبر است که انتخاب این روش را همواره با محدودیت‌های اجرایی روبه‌رو می‌کند.
این عضو شورای شهر تصریح کرد: بنابراین کاملاً قابل پیش‌بینی است که به هر میزان سهولت در عبور و مرور این محور ایجاد شود، جذابیت بیشتری نیز برای استفاده خودروهای بیشتر اتفاق خواهد افتاد و معنی این اتفاق، چیزی نیست جز عدم رفع گره ترافیکی شهر فردیس و بخصوص جاده ملارد!این مقام مسؤول با بیان ایتکه پیش‌تر گفته شد که حل مشکل، نیازمند تأمین الزامات متناسب با آن است، اضافه کرد: برای رفع پایدار معضل ترافیک شهر فردیس و تسهیل ارتباط مردم شهرمان با شهرهای کرج و تهران که محل فعالیت روزانه بخش اعظم شاغلین شهر فردیس است؛ ناچار باید از سامانه قطار شهری استفاده کرد.
وی گفت: این سامانه چند دهه قبل در قالب مطالعات خط ۲ قطار شهری کرج انجام شد و بر اساس مطالعات ترافیکی صورت گرفته در این خصوص، احداث خط مذکور توجیه فنی و یافت؛ لیکن با گذشت زمان، هیچ اقدام مؤثری برای پیشبرد مراحل مطالعات تکمیلی و طراحی و اجرای این قسمت از پروژه صورت نگرفت و قطعاً با این اوصاف، اصل توجیه‌پذیری احداث پروژه مذکور در بخش واقع در محدوده فعلی جای سوال و بررسی کارشناسی دارد.
این عضو شورای شهر فردیس یادآور شد: با انتزاع شهرداری فردیس، مشکلات این پروژه نیز گویا کاملاً از دوش سازمان قطار شهری کرج و حومه نیز ساقط شده است و هیچ بارقه‌ای از امید برای توجه به این محدوده جمعیتی با نزدیک به ۷۰۰ هزار نفر جمعیت دیده نمی‌شود.
وی ادامه داد: لذا یکی از روش‌های مواجهه با این موضوع، بررسی امکان احداث این پروژه با محوریت می‌باشد.
برآورد اولیه برای احداث آن بخش از خط ۲ قطار شهری که در محدوده شهر فردیس واقع شده، مبلغی در حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان است.
برای ایجاد ذهنیت بهتر در مخاطب گرامی این مطلب لازم به ذکر است که کل بودجه پیشنهادی شهرداری فردیس برای سال ۱۴۰۲، اندکی کمتر از ۲ هزار میلیارد تومان می‌باشد که ۱۷ درصد آن مختص مأموریت‌های حوزه حمل و نقل و ترافیک است.
به گفته این عضو شورای شهر فردیس حتی اگر ۶۰ درصد کل بودجه صرفاً برای احداث پروژه قطار شهری هزینه شود و با فرض کاملاً تسامحی یکسان بودن میزان افزایش نرخ تورم سالیانه احداث این پروژه با میزان افزایش بودجه این بخش، نزدیک به ۶۰ سال تا اتمام این پروژه زمان نیاز است! لذا چاره‌ای جز بهره‌مندی از منابع مالی دولتی و استفاده از روش‌های نوین تأمین مالی برای کاهش این زمان به ۱۰ سال وجود نخواهد داشت.
فخری در ادامه به اظهارات استاندار البرز در آیین رونمایی از دستگاه‌های اتوبوس مبنی بر اجرای قطار شهری بود، گفت: ضمن تجلیل از تلاش‌های بی‌وقفه ایشان و برادران گرانقدرم در مجموعه استانداری البرز و فرمانداری شهرستان فردیس، باید گفت طرح این دغدغه دردی را مداوا نخواهد کرد.
حرکت به سمت تحقق این خواسته به‌حق مردم شریف شهر فردیس، مستلزم همدلی و تلاش شبانه‌روزی نه فقط در سطح استانی بلکه در سطح ملی است.
وی یادآور شد: بر اساس بند (الف) تبصره (۳) لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، سقف تسهیلات مالی خارجی برای طرح‌های دولتی و غیردولتی در سال ۱۴۰۲ معادل ریالی ۳۰ میلیارد یورو تعیین شده که طبق بند (ب) همان تبصره، تعهد بازپرداخت ۵۰ درصد از تسهیلات مالی خارجی بابت تأمین ناوگان و تجهیزات قطار شهری از محل اعتبارات بودجه عمومی پیش‌بینی می‌شود.
همچنین بر اساس بند (د) تبصره (۵) لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، به منظور توسعه حمل و نقل عمومی به شهرداری‌های کشور و سازمان‌های وابسته به آنها اجازه داده می‌شود با تأیید وزارت کشور تا سقف ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی ریالی با تضمین خود و با بازپرداخت اصل و سود آن توسط همان شهرداری‌ها منتشر کنند.
تضمین بازپرداخت اصل و سود این اوراق برای اجرای طرح‌های قطار شهری و حمل و نقل شهری به نسبت ۵۰ درصد دولت و ۵۰ درصد شهرداری‌ها است.
وی اظهار کرد: بیان ساده این بخش از بودجه کل کشور این است که حداقل ۵۰ درصد از هزینه‌های لازم برای احداث این پروژه باید توسط شهرداری فردیس تأمین گردد.
لذا در صورت عزم برای اجرای پروژه در طول ۱۰ سال و مجدداً با فرض تسامحی ثابت بودن نرخ تمام شده اجرای این اَبَر پروژه در طول ۱۰ سال، می‌بایست سالانه بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان توسط مدیریت شهری فردیس برای آن تأمین مالی صورت پذیرد.
فخری در پایان بیان کرد: مجدداً بر لزوم هم‌دلی و تعهد راسخ برای رفع مسائل قانونی و مجوزها و تأمین مالی پروژه قطار شهری فردیس تأکید می‌کنیم و از ورود احساسی و بدون پشتوانه فکری و فنی به این حوزه که خسارت‌های بسیار سنگین و غیرقابل جبرانی را به همراه خواهد داشت پرهیز داده می‌شود.

منبع فارس برچسب ها: عضو شورای شهر ضمن مطالبه و پیگیری تحقق قطار شهری برای فردیس به چالش‌ها، نیازها و زیرساخت‌های لازم برای تحقق این پروژه پرداخت.
عضو شورای شهر ضمن مطالبه و پیگیری تحقق قطار شهری برای فردیس به چالش‌ها، نیازها و زیرساخت‌های لازم برای تحقق این پروژه پردا

امتیازی که دیگران به این خبر داده اند!
     

از شما سپاسگزاریم که نظرات و پیشنهادات سازنده تان را با ما در میان می گذارید

  • دیدگاهتان فقط و فقط در رابطه با همین مطلب باشد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما بررسی نخواهد شد.
  • هدفتان از ارسال دیدگاه تبلیغ یا بک لینک نباشد. در غیر اینصورت دیدگاه حذف می شود.
  • به دیگران توهین و اهانت نکنید

تصویر