لایحه عفاف و حجاب در آینده نزدیک به رئیس قوه مجریه اعلام می‌شود

رئیس مجمع نمایندگان استان البرز گفت: لایحه عفاف و حجاب ظرف ۴۰ روز آینده برای اجرا به رئیس قوه مجریه ابلاغ می‌شود و بیش از ۷۵ درصد لایحه عفاف و حجاب ایجابی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از البرز، صبح امروز _شنبه بیست‌وهشتم مهر_ در نشست مشترک مسئولین شبکه تشکلی بسیج دانشجویی البرز با مسئولان ارشد استان تحت عنوان «عهد البرز» که در سالن اجتماعات غدیر دانشگاه خوارزمی برگزار شد، با اشاره به شرایط عرصه بین‌المللی و منطقه، یاد تمام شهدا به ویژه سردار نیلفروشان و سید حسن نصرالله را گرامی داشت و اظهار کرد: قانون «جوانی جمعیت» در پی چالش‌هایی که در مواجهه با بالا رفتن میانگین سنی جمعیت به وجود آمد تصویب شد.

عملکرد دستگاه‌ها در اجرای قانون جوانی جمعیت قابل قبول نیست

وی با بیان اینکه این قانون با فراز و نشیب متعددی همراه بود، اضافه کرد: جوانی جمعیت چشم‌انداز هفت ساله‌ای ترسیم کرده است که با تعیین شمار قابل توجهی مأموریت برای دستگاه‌های اجرایی سعی دارد در این مدت زمان به اهداف خود برسد.

دبیر اول کمیسیون مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آنطور که انتظار می‌رفت دستگاه‌های اجرایی بجز اقدامات سطحی که گره‌گشا نبوده است، اقدام دیگری نداشتند.

شیرین‌زاد با بیان اینکه سه سال از اجرای این قانون می‌گذرد، اضافه کرد: طی این مدت زمان، در استان البرز ۳ مرحله زمین به خانواده‌هایی که بیش از ۳ فرزند دارند تحویل داده شد و در مرحله اول و دوم ۷۲۰ قطعه زمین و مرحله سوم ۱۳۵۷ قطعه زمین به قید قرعه تحویل این جامعه هدف شد.

وی افزود: به طور متوسط ۷۵ درصد از میانگین هزینه ساخت مسکن به حوزه ساخت و ساز بنا مربوط می‌شود و تنها ۲۵ درصد آن مربوط به مبحث تأمین زمین می‌شود، با توجه به همین نکته‌ای که عرض شد اگر خانواده‌ای با وسع مالی محدود زمینی هم دریافت کند برای احداث بنا با مشکل مواجه خواهد شد.

رئیس مجمع نمایندگان استان البرز ادامه داد: مابقی سیاست‌ها همچون وام ازدواج و فرزندآوری هم به خوبی اجرا نشده است، در بخشی از آن با انتقاد از مبلغ پایین وام‌ها مواجه هستیم و در بخش دیگری که مبلغ کمی متناسب‌تر است حمایتی برای پرداخت و اجرای قانون وجود ندارد. شاهدیم بانک‌ها به واسطه اینکه توجیهی برای ایشان ندارد از اجرای درست این قانون سر باز می‌کنند.

شیرین‌زاد به تشریح عملکرد بانک‌ها در بحث ساماندهی منابع و اجرای تسهیلات پرداخت و گفت: به صورت جدی در حال بررسی قوانین مربوطه هستیم و ضمن اصلاح موارد سعی داریم چاره‌اندیشی کنیم.

تشریح لایحه عفاف و حجاب

وی در خصوص لایحه عفاف و حجاب، عنوان کرد: به جرأت می‌توان گفت که این لایحه یکی از جامع‌ترین قوانینی است که تاکنون در مجلس به تصویب رسیده است، این قانون اصالتاً از سوی قوه قضائیه در سال‌های گذشته مطرح شد و سپس در اختیار دولت سیزدهم قرار گرفت، در نهایت پس از اصلاحات انجام شده از سوی دولت به کمیسیون مربوطه در مجلس دوازدهم رسید؛ در این میان چندین بار ملاحظاتی از سوی شورای نگهبان و مجلس صورت گرفته و سرانجام پس از تصویب برای ابلاغ به قوه مجریه در اختیار رئیس قوه مقننه قرار دارد.

رئیس مجمع نمایندگان استان البرز در پاسخ به سوالی مبنی بر اجرا نشدن قانون از سوی قوه مجریه پس بر ابلاغ لایحه عفاف و حجاب، تصریح کرد: اگر ریاست جمهوری هر قانونی اعم از قانون عفاف و حجاب را به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ نکند، رئیس مجلس می‌تواند مستقیماً وارد کار شود و قانون را به تمام ارگان‌ها ذیربط ابلاغ کند.

شیرین‌زاد در خصوص تأخیر ابلاغ قانون عفاف و حجاب به قوه مجریه، تصریح کرد: با توجه به زمان تصویب نهایی قانون فوق و شرایط جنگی حاکم بر منطقه ملاحظاتی برای ابلاغ آن از سوی شورای عالی فرهنگی لحاظ شد، با این تفاسیر در آینده نزدیک (حدود یک ماه آتی) لایحه عفاف و حجاب به رئیس جمهور ابلاغ خواهد شد.

وی در خصوص محتوای این قانون و لایحه، اضافه کرد: حدود ۸۰ درصد از استراتژی این قانون ایجابی است، یعنی با توجه به هدف قانون فوق، مأموریت‌های دستگاه‌های دولتی مشخص شود و بیشتر جنبه امر به معروف دارد.

رئیس مجمع نمایندگان استان البرز تاکید کرد: در حال حاضر بیش از ۳۰ دستگاه فرهنگی به صورت رسمی و بیش از ۸۵ دستگاه فرهنگی غیر رسمی در کشور فعال هستند و بودجه می‌گیرند تا برنامه‌های خود را در راستای اعتلای شرایط فرهنگی اجرا کنند؛ اما با بهم ریختگی، ترک فعل و عدم انسجام در این نهادها مواجه شده‌ایم. این در حالی است که در قانون عفاف و حجاب ساماندهی دستگاه‌های فرهنگی ذکر شده ملاحظه شده است.

شیرین‌زاد با بیان اینکه این طرح به پختگی کافی برای اجرا رسیده است، ادامه داد: ۲۰ تا ۲۵ درصد جنبه بازدارنده و تنبیهی دارد، به این صورت اگر شخصی موارد را رعایت نکند مشمول این بخش از قانون عفاف و حجاب می‌شوند. البته که در این حوزه اداراتی که ترک فعل کرده باشند و بودجه مربوطه را در مسیر درست هزینه نکنند مشمول برخورد تنبیهی می‌شوند.

وی افزود: اجرای این قانون بخش عمده‌ای از مشکلات حوزه عفاف و حجاب را رفع می‌کند، وحدت و انسجام در میان واحدهای فرهنگی شکل می‌گیرد و از ترک فعل نهادهای مربوطه نیز جلوگیری خواهد شد.

ضرورت بهره‌گیری درست از پلتفرم‌های مجازی

رئیس مجمع نمایندگان استان البرز در حوزه فضای مجازی اظهار کرد: برنامه‌های خوبی در مجلس دوازدهم پیرامون فضای مجازی تدوین شده است، اهم آن‌ها می‌توان به استفاده از ظرفیت‌های نخبه دانشجویی اشاره کرد، همچنین جلسه با مدیران برنامه‌های مجازی داخلی با هدف ارتقای کیفیت خدمات از دیگر فعالیت‌هایی است که در دستورکار قرار گرفت.

شیرین‌زاد با تاکید بر نظارت جدی بر رسانه‌های مجازی فاقد مجوز، خاطرنشان کرد: در حال ارزیابی تمام فعالیت‌های مجازی کشور هستیم تا بتوانیم ضمن بررسی میدانی شرایط و بررسی جوانب مختلف، طرحی مبنی بر ساماندهی فضای مجازی، فعالیت پلتفرم‌های داخلی و خارجی باشیم.

وی گفت: در این میان نشستی با رئیس سازمان صدا و سیمای کشور برگزار شد و مسائلی همچون موضوع شبکه‌های خانگی که مطالبه مردمی نیز در این خصوص وجود داشت مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس مجمع نمایندگان استان البرز شبکه خانگی را دغدغه بسیاری از خانوارهای ایرانی دانست و گفت: ضمن تاکید بر ارتقا سطح محتوای تولیدی در صدا و سیما، به عملکرد شبکه خانگی نقد داریم، اینکه ایجاد شبکه خانگی درست بود یا خیر، نیازمند بررسی ابعاد مختلفی است، اما باید گفت این رسانه فرهنگی در ادامه عملکرد خود به دلیل مدیریت اشتباه به مسیر غلط هدایت شده که تاکید داریم دستگاه‌های اجرایی مربوطه باید پای کار بیایند تا معضلات برطرف شود.

شیرین‌زاد عنوان کرد: حضور در کمیته‌ها با هدف ارزیابی و تولید قوانین به صورت جدی اولویت ما است، تعداد قابل توجهی قانون داریم که با هم در تعارض هستند و در این میان مقام معظم رهبری هم تأکیدات متعددی و صحیحی داشته‌اند.

نماینده مردم کرج، و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه حجم کار بسیاری بر دوش نمایندگان مجلس قرار دارد، اظهار کرد: سرانه نمایندگان البرز بسیار پایین است، به شکلی که در کشور کمترین شمار نمایندگان به تناسب جمعیت و وسعت استان از آن البرز است.

وی گفت: بخش قابل توجهی از جمعیت استان مهاجرین از دیگر استان‌های کشور هستند در حالی که شهرهای دیگر با جمعیتی حدود یک سوم کرج بیش از سهمیه این حوزه انتخابیه نماینده در مجلس شورای اسلامی دارند.

منبع: ایمنا – البرز

امتیازی که دیگران به این خبر داده اند!
     

از شما سپاسگزاریم که نظرات و پیشنهادات سازنده تان را با ما در میان می گذارید

  • دیدگاهتان فقط و فقط در رابطه با همین مطلب باشد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما بررسی نخواهد شد.
  • هدفتان از ارسال دیدگاه تبلیغ یا بک لینک نباشد. در غیر اینصورت دیدگاه حذف می شود.
  • به دیگران توهین و اهانت نکنید

تصویر