علی زراندوز در روز " سه‌شنبه ۲۴ ۱۴۰۳ " روزنامه دنیای خودرو، به موضوع «لزوم رسیدگی فوری به مشکلات جایگاه‌ داران سوخت » پرداخت

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

مشاغل مرتبط با خودرو و سوخت به‌دلیل قیمت‌گذاری‌های دستوری و حساسیتی که از جانب افکار عمومی و مسئولان در مورد موضوعات مرتبط با این دو مقوله ایجاد شده، همواره با مشکل زیان دادن یا به‌روزرسانی دیرهنگامِ تعرفه‌های دریافتی- با توجه به افزایش هزینه‌ها- روبه‌رو هستند. از جمله این مشاغل می‌توان به جایگاه‌های سوخت کشور اشاره کرد.

دو روز قبل، رئیس صنف جایگاه‌داران در این باره گفت: «در آستانه تصویب حق‌العمل جایگاه‌های سوخت که پس از ۷ماه تاخیر انجام می‌شود، سازمان برنامه‌وبودجه با پیشنهاد میزان افزایش حق‌العمل کارشناسی‌شده، جایگاه‌ها را از تعدیل نیرو، کاهش ضریب ایمنی، افت کیفیت خدمات و تعطیلی نجات دهد.»

به‌گفته برخی جایگاه‌داران سوخت، بخش اعظم دریافتی آنها صرف هزینه‌ها می‌شود و نمی‌توان سود خالص زیادی را برای اکثریت جایگاه‌های کشور متصور شد؛ این رویه منجر به کاهش روزافزون ایمنی، نزول کیفیت خدمات، تعدیل پرسنل، عدم نوسازی و… خواهد شد.

شواهد نشان می‌دهند هم‌اکنون بسیاری از جایگاه‌های سی‌ان‌جی به دلیل افزایش فشارهای مالی و دریافت حق‌العمل پایین تعطیل شده‌اند و دستگاه‌های این مراکز نیز مستهلک هستند.

در برخی پمپ‌بنزین‌ها نیز وضعیت، چندان مناسب نیست و حتی شنیده می‌شود بسیاری از مالکانِ جایگاه‌ها در تنگنای مالی مجبور به تعدیل نیرو شده‌اند و به دلیل حجم بالای بدهکاری به بانک‌ها و اشخاص در آستانه تعطیلی قرار دارند. در مورد فروش گازوئیل در جایگاه‌ها شرایط پیچیده‌تر است.

رئیس صنف جایگاه‌داران با اشاره به این‌که در بخش گازوئیل به‌دلیل حق‌العمل پایین، عدم یکسان‌سازی آن با بنزین و محدودیت در فروش شبانه‌روزی مشکلات به مراتب بیشتری وجود دارد، ادامه داد: «از رئیس‌جمهور درخواست مساعدت و ورود به مساله را کرده‌ایم. خواسته ما کاملا منطقی و قانونی است.»

به‌گفته برخی کارشناسان، فاصله ایجادشده طی سال‌ها بین حق‌العمل واقعی در جایگاه‌های سوخت و آنچه مصوب است، موجب تضعیف جایگاه‌ها شده و بار اصلی تثبیت قیمت سوخت و کمبود منابع مالی بر دوش بخش حمل‌ونقل، جایگاه‌های سوخت و بدنه تامین و توزیع قرار دارد.

۳۱مردادماه اعضای کارگروه شورای گفت‌وگو در نشستی به بررسی پیشنهادهایی برای حل مشکلات جایگاه‌داران پرداختند و مقرر شد موضوع حق‌العمل جایگاه‌داران از مسیر شورای گفت‌وگو پیگیری شود.

در این نشست همچنین وعده داده شد مشکل جایگاه‌داران با فرموله‌شدن حق‌العمل در برنامه هفتم حل شود. با توجه به آنچه گفته شد، امید است با همفکری و همکاری مسئولان ذیربط هرچه سریع‌تر مشکلاتی که جایگاه‌داران با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند حل شود، تا با بهبود شرایط هم ایمنی جایگاه‌های سوخت و کارآیی آنها افزایش پیدا کند و هم صاحبان این شغل حساس و شبانه‌روزی بتوانند به میلیون‌ها هموطن صاحب خودرو در سراسر کشور خدمت‌رسانی کنند.

منبع: دنیای خودرو

امتیازی که دیگران به این خبر داده اند!
     

از شما سپاسگزاریم که نظرات و پیشنهادات سازنده تان را با ما در میان می گذارید

  • دیدگاهتان فقط و فقط در رابطه با همین مطلب باشد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما بررسی نخواهد شد.
  • هدفتان از ارسال دیدگاه تبلیغ یا بک لینک نباشد. در غیر اینصورت دیدگاه حذف می شود.
  • به دیگران توهین و اهانت نکنید

تصویر