تصویر
مدیریت شهری در تراز جناح های سیاسی نیست
12 مهر 1402 - 16:34
شناسه : 669937
2
دکتر علی صفری در همایش گرامیداشت شهر،روستا و عشایر که با حضور استاندار محترم، مدیران شهری و اعضای شورای شهر استان البرز در تالار شهیدان نژاد فلاح بر گزار شد، اظهارداشت: امروز بیش از ۷۰ درصد جمعیت کشور در شهر زندگی می‌کنند و شهر به عنوان یک منبع توسعه از اهمیت بالایی برخوردار است و به تبع آن مدیریت شهری در روند توسعه شهرها و بهبود سکونت گاههای شهری جایگاه ویژه‌ای دارند.

دکتر علی صفری در همایش گرامیداشت شهر،روستا و عشایر که با حضور استاندار محترم، مدیران شهری و اعضای شورای شهر استان البرز در تالار شهیدان نژاد فلاح بر گزار شد، اظهارداشت: امروز بیش از ۷۰ درصد جمعیت کشور در شهر زندگی می‌کنند و شهر به عنوان یک منبع توسعه از اهمیت بالایی برخوردار است و به تبع آن مدیریت شهری در روند توسعه شهرها و بهبود سکونت گاههای شهری جایگاه ویژه‌ای دارند.

شهردار با بیان اینکه توسعه ملی هر کشور بیش از هر چیز به سه عامل مشارکت، وفاق و احساس مسئولیت افراد جامعه وابسته است، اذعان کرد: مدیریت شهری و پارلمان‌های محلی به عنوان بازوان اداره امور کشور نقش مهمی در مشارکت اجتماعی و ایجاد همبستگی کشور دارند.
صفری تصریح کرد: یکی از چالش‌های جدی نظام اجرایی کشور تمرکز امور محلی در ساختار دولتی و تمرکز اختیارات و قدرت در دست وزارتخانه‌ها و ارگان‌های اجرایی است که متاسفانه منجر به کندی امور و نارضایتی مردم شده است که لازم است بسیاری ازاین اختیارات به شوراهای محلی و مدیریت شهری واگذار گردد.
این مسئول در شهرداری نظرآباد بیان کرد: مدیریت شهری ما هم دچار یک چالش جدی و اساسی است و اگر این چالش‌ها هرچه سریعتر برطرف نشود می‌تواند مشکلات زیادی را ایجاد نماید کما اینکه تاکنون ایجاد کرده است ما دیگر امروز شهرهایمان راکه مسائل روز و نویی دارند را نمی توانیم با قوانین کهنه گذشته مدیریت کنیم و این قوانین که مربوط به دهه ۳۰ می‌باشد باید هرچه سریع‌تر اصلاح شوند.
شهردار نظرآباد تاکید کرد: مشکل بعدی مدیریت ساختار بسیار کهنه و عقب مانده و ناکارآمد در شهرداری‌هاست که با نیاز روز فاصله دارند و این ساختارها باید به روزرسانی ، چابک و توانمند شوند بدون تعارف در بسیاری از شهرها مردم از شهرداری‌ها رضایت ندارند در حالی که شهرداران و شوراهای شهر تلاش‌های فراوانی در حوزه‌های مختلف عمرانی و خدماتی انجام داده‌اند .
صفری خاطرنشان کرد: علی رغم همه این امکانات ، خدمات رفاهی و اجتماعی که مدیریت شهری در شهرها با سختی های طاقت فرسا در شهرها ایجاد کرده است هنوز مردم احساس آسایش و آرامش ندارند و این به دلیل کهنگی قوانین و ساختارغلط در حوزه مدیریت شهری است که کیفیت زندگی شهروندان رشد مناسبی نداشته است.
وی با بیان آمارجمعیت شهری، رشد جمعیت و تراکم جمعیت در کشور و مقایسه تطبیقی آن با استان البرز بیان کرد: میزان جمعیت شهری در کشور ۷۵ درصد می‌باشد که این در استان البرز ۹۵ درصد می باشد این نشان دهنده این است که ، استان البرز ۲۰ درصد از میانگین کشوری در جمعیت شهری پیشتاز است که می‌بایست با چالش‌ها و معضلات شهری به صورت جدی‌تر و آگاهانه‌تر مواجهه شود .
به گفته شهردار نظرآباد؛ رشد جمعیت در کشور ۰/۸ می‌باشد در حالی که در استان البرز ۳/۴درصد می‌باشد و تراکم جمعیت در کشور ۵۲ نفر در هکتار بوده که در استان البرز ۵۱۳ نفر که دومین استان متراکم کشور هستیم.
صفری عنوان کرد: این آمارها نشان می‌دهد که باید تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم و نگذاریم با انباشت چالش‌ها ، ابر چالش ها به سراغ ما بیایند.
وی کم آبی، کمبود فضاهای تفریحی، ، معضلات زیست محیطی، دفع ناصحیح زباله ، تغییر کاربری‌ها، حاشیه نشینی و بافت فرسوده و از بین رفتن مناظر طبیعی اکولوژیست استان را از جمله موضوعاتی دانست که بایستی در فضای گفتگو، تعامل ، وحدت و همدلی مرتفع گردند.
شهردار نظرآباد با اشاره به اینکه یکی از موضوعات مهم شوراها نپرداختن به حاشیه و یا نگاه به مدیریت شهری است افزود: مدیریت شهری در تراز جناح‌های سیاسی نیست و نگاه سیاسی به مدیریت شهری مشکل زاست نه سوابق سیاسی اعضای شورا.

وی در پایان ضمن از ابتکارات خلاقانه استاندار البرز در حل مشکلات شهری کشور خاطرنشان کرد:با عنایت به دانش و سوابق درخشان استاندارمحترم البرز در حوزه‌های مدیریت شهری مسائل به خوبی در حال مرتفع شدن است.

     

از شما سپاسگزاریم که نظرات و پیشنهادات سازنده تان را با ما در میان می گذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت  منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.