پ
پ

مشارکت که یکی از انواع مشارکت است، از شاخص‏های توسعۀ و سیاسی در کشورها به ‏شمار می‏رود.

دکتر مهدی جعفری/شبکه های اجتماعی مجازی را می توان یکی از عوامل مهم تأثیرگذار بر تمایل شهروندان به شرکت در انتخابات و همچنین گرایش به هر یک از گروه های سیاسی مشروع در کشور دانست.
امروزه شبکه های اجتماعی نقشی چشمگیر در آرایش افکار عمومی مردم در آستانه انتخابات بازی می کنند.
براساس برخی آمارتقریبا نیمی از افراد واجد شرایط، برای رای دادن و کسب آگاهی از وضعیت انتخابات از شبکه های اجتماعی استفاده می‌کنند؛ به عبارتی ممکن است افراد در شناسایی فرد اصلح انتخابات، به علت ایجاد تنش دچار خطا شوند یا حتی با شانتاژ و جوسازی روانی مشارکت مردم در انتخابات کاهش پیدا کند که این مهم ضرورت مدیریت این فضا از سوی مراجع ذی ربط را توجیه می کند.
در صحنه انتخابات، مردم سالاری دینی، مشارکت حداکثری، حاکم شدن عقلانیت، افزایش سرمایه های اجتماعی و پیمان مجدد با آرمان های انقلاب از جمله اهدافی حاکمیت است.
رسانه ها و شبکه های اجتماعی مجازی در حال رشد هستند و انتخابات یک فرایند تصمیم گیری است و فضای مجازی بر جلب مشارکت مردم در انتخابات تاثیرگذار است و بر ایجاد جلب مشارکت مردم، آشنایی با کسب اطلاعات نامزدها برای رای دهندگان و اقناع و رضایت مخاطب تاثیر گذار هستند.
شبکه های اجتماعی با پرداختن به موضوع های مختلف اجتماعی و سیاسی فعالیت بالایی دارند و افراد جامعه به عنوان یکی از راه های اساسی دسترسی به اطلاعات و و شبکه سازی برای کنش های اجتماعی از این شبکه ها استفاده می کنند.
از آنجا که اساس این شبکه ها در کشور نبوده و بستر آن در ایران مهیا نیست، بنابراین به نوعی در زمین دشمن بازی می کنیم.
در این فضا علاوه بر افزایش آگاهی باید ساز و کارهایی که تهدید را کم رنگ و فرصت را تقویت می کند، کنترل شود تا رسانه ها در خدمت یک انتخاب بهتر باشند.
در کشورهایی که بستر شبکه های اجتماعی وجود دارد از ابزار شبکه های اجتماعی استفاده زیادی می شود.
موضوع سواد رسانه، قدرت تجزیه و تحلیل افراد را افزایش می دهد و با اگاهی دادن به مخاطب، به تشخیص درستی و نادرستی اخبار و محتوا کمک می کند.
در شبکه های اجتماعی باید در انتشار و بازنشر خبری که دریافت شده مراقب بود.
چرا که در صورت تکذیب شدن خبری که از شخصی منتشر شده، شخصیت فرد تخریب می شود.
و در صورت انتشار واقعیت ها، جریان سازی شکل می گیرد.
شفاف سازی و جریان سازی در فضای مجازی به صورت کنترل شده خوب است اما در زمینه و سیاسی در این فضا نباید اجازه داد که ولنگاری اتفاق افتد، زیرا موجب ناکارآمدی مجموعه سیاسی یا فرهنگی می شود.
رسانه های رسمی از شبکه های اجتماعی تاثیر پذیری بیشتر دارند.
علت این امر را می توان به فعالیت های روزانه و تکرارهای همیشگی رسانه های رسمی ارتباط داد.
در حالیکه در رسانه های اجتماعی خط قرمزها شکسته شده و افکار متفاوتی در این رسانه ها وجود دارد.
وجه تاثیرگذاری شبکه های اجتماعی بر سلیقه افراد مهم است و باید آگاهی مخاطب را در انتخابات افزایش داد.
مخاطب در دریافت اطلاعات و پیام های انتخاباتی باید دقت کند چراکه برخی افراد سوار بر موج انتخاباتی شده و از فضای انتخاباتی استفاده های نامناسب می کنند.
فضای مجازی باید مدیریت شود و اگر صدای مردم شنیده نشود، کسانی صدای مردم را می شنوند که نباید بشنوند.
در فضای تبلیغاتی انتخابات، رسانه باید نگاه منصفانه داشته باشد، خوب ببیند، صدای مردم را بشنود و حقیقت را بازگو کند تا مشکلاتی مانند ، فرهنگی و اجتماعی کاهش یابد.
افرادی که در شبکه‌های اجتماعی فعال هستند قدرت تأثیرگذاری بیشتری نسبت به شبکه‌های رسمی دارند زیرا در یک فضای بدون سانسور تبلیغات بهتر پیش می‌رود.

امتیازی که دیگران به این خبر داده اند!
     

از شما سپاسگزاریم که نظرات و پیشنهادات سازنده تان را با ما در میان می گذارید

  • دیدگاهتان فقط و فقط در رابطه با همین مطلب باشد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما بررسی نخواهد شد.
  • هدفتان از ارسال دیدگاه تبلیغ یا بک لینک نباشد. در غیر اینصورت دیدگاه حذف می شود.
  • به دیگران توهین و اهانت نکنید

تصویر