تصویر
مراکز مثبت زندگی بهزیستی بزرگترین شبکه خدمات اجتماعی در سطح کشور می باشند
10 تیر 1402 - 9:26
شناسه : 581303
0
نشست هم‌اندیشی «سید حسین خادم‌حسینی» معاون راهبری و توسعه خدمات بهزیستی کشور که به همراه کارشناسان مراکز مثبت زندگی بهزیستی کشور به استان البرز سفر کرده بود با «وجیهه محمدی فلاح» مدیر کل بهزیستی البرز و معاونین ستادی و رؤسای بهزیستی شهرستانهای استان البرز با هدف افزایش بهره‌وری و عملکرد مراکز مثبت زندگی برگزار گردید.


نشست هم‌اندیشی «سید حسین خادم‌حسینی» معاون راهبری و توسعه خدمات بهزیستی کشور که به همراه کارشناسان مراکز مثبت زندگی بهزیستی کشور به استان البرز سفر کرده بود با «وجیهه محمدی فلاح» مدیر کل بهزیستی البرز و معاونین ستادی و رؤسای بهزیستی شهرستانهای استان البرز با هدف افزایش بهره‌وری و عملکرد مراکز مثبت زندگی برگزار گردید.

در این جلسه «وجیهه محمدی فلاح» مدیرکل بهزیستی البرز، ضمن خوشامدگویی به میهمانان و تبریک عیدسعید قربان گفت: در استان البرز ۴۰ مرکز مثبت زندگی فعال وجود دارد که در حال ارائه خدمات به مددجویان تحت پوشش می باشند.
وی افزود: در سطح استان البرز تا کنون تعداد ۱۸ هزارو۷۱۱ پرونده مددجویی به این مراکز واگذار شده است و تعداد۳۶۰۰ پرونده دیگر نیز پس از طی فرآیند های لازم بزودی تحویل این مراکز خواهد شد.
مدیرکل بهزیستی البرز مراکز مثبت زندگی را حلقه ارتباطی بهزیستی و مددجویان برشمرد و افزود: البته اشکالاتی در این طرح وجود دارد که با ترسیم نقشه راه توسط جناب اقای خادم حسینی و همکاران محترم ایشان در آینده میتوانیم شاهد بالندگی این مراکز باشیم.
محمدی فلاح افزود: جدای از مشکلات کلی این مراکز از جمله مشکلات دسترسی و نقص در سامانه ها و فعالیت های سیستمی، عدم برنامه مدوّن و راهکاری مشخص برای تسهیل جلب نیروهای توانمند و وجود مددکار ثابت در مراکز، کم بودن تعرفه های مراکز و اختلاف بر سر قیمت تمام شده خدمات و تراز نبودن دریافتی ها و منابع، لازم به ذکر است استان البرز دومین استان به لحاظ گرانی ملک در کشور می باشد و مراکز را از لحاظ تامین اجاره بها عمیقاً دچار مسئله کرده است.
وی بیان داشت: مددجویان بهزیستی در هر نقطه و مکانی که زندگی می کنند باید خدمات ما را به بهترین شکل ممکن دریافت کنند و هدف از تأسیس و راه اندازی این مراکز تسهیل دسترسی گروه های هدف و عموم مردم به خدمات سازمان و توزیع عادلانه خدمات و افزایش رضایتمندی جامعه هدف بود و در این راستا نقش مراکز مثبت زندگی در تحقق این هدف بسیار کلیدی و موثر است.
مدیرکل بهزیستی افزود:امیدواریم با نگاه ویژه و تمرکزی که سازمان بروی مراکز مثبت زندگی دارد این مراکز بزودی تقویت شوند زیرا وجود مراکز مثبت زندگی برای بهزیستی یک فرصت بی نظیر ایجاد کرده تا سطح رضایت مندی را در آحاد جامعه بالا ببرد که این خود افزایش سرمایه را نیز بدنبال دارد.
محمدی فلاح در پایان گفت: همانگونه که شاهد بودیم طی هفته های گذشته تمامی افراد پشت نوبت مستمری بهزیستی وارد چرخه شدند و یک اتفاق بسیار خوب و اثرگذار رقم خورد، امیدواریم انشاءالله با این قِسم کارها امیدآفرینی در جامعه را افزایش دهیم.

در ادامه جلسه دکتر «خادم حسینی» به ایراد سخنرانی پرداخت و ضمن تشکر از مدیرکل و کارکنان بهزیستی البرز بابت میزبانی با بیان اینکه در گذشته از مراکز مثبت زندگی به عنوان یکی از پروژه های تحولّی سازمان بهزیستی یاد می شد افزود: اما در حال حاضر از آن به عنوان بزرگترین شبکه خدمات اجتماعی کشور یاد میکنند و این مراکز مهمترین شرکای کاری سازمان می باشند.
وی با تأکید براینکه مسائل و مشکلات مطرح شده در این جلسه مشکلاتی است که در همه استانها وجود دارد و در سطح ملی مواجه هستیم افزود: با اشرافیت کاملی که بر مسائل و چالش های مراکز مثبت زندگی داریم درصدد برطرف کردن آن هستیم کما اینکه هدف کلان ما در سازمان ارتقاء سطح کیفی این مراکز است.
وی اضافه کرد : برای این هدف چهار راهبرد اساسی در نظر گرفته ایم که از جمله آنها میتوان به موارد ذیل اشاره کرد.
۱- ارتقاءکیفیت مددکاری که خود شامل جذب مددکاران حرفه ای، آموزش مددکاران، سوپروایزری وغیره میشود.
۲-استقرار کامل برنامه های واگذار شده به مراکز و تکمیل زنجیره خدمات که شامل اتوماسیون اداری، طرح های قابل واگذاری، توانمندسازی و غیره میشود.

۳- گسترش و ارتقاء سطح نظارت.
۴- اصلاح تعرفه های پرداختی وی بیان داشت: در گذشته ردیف بودجه ای برای مراکز مثبت زندگی وجود نداشت اما در حال حاضر در قانون هفتم توسعه و در احکام دائمی، بودجه لازم برای آن پیش بینی شده و مراکز مثبت زندگی به عنوان مراکز اجتماع محور دولت دیده میشوند که کار رصد آسیب ها در محلات را عهده دار هستند.
معاون راهبری و توسعه خدمات بهزیستی کشور ضمن اعلام این خبر خوش بیان داشت: در گام بعدی و کار بزرگ و اساسی که صورت گرفته این است که طرح آئین نامه تشکیل مراکز مثبت زندگی در جلسه هیئت دولت در دستورکار قرار گرفته است و مقرر است در کمیسیون اجتماعی دولت مطرح گردد و انشاءالله پیش بینی میکنیم اگر اتفاق خاصی رقم نخورد تصویب خواهد شد.
وی اضافه کرد: با این اتفاق قطعاً آینده مراکز مثبت زندگی تضمین خواهد شد و بودجه اش نیز از محل منابع اعتبارات دولتی قابل تأمین خواهد بود.

دکتر خادم حسینی تصریح کرد: سامانه قبلی لایف پلاس با مشکلاتی مواجه بود که اقدام به راه اندازی سامانه ی جدیدی کردیم که هم اکنون در دو استان بصورت پایلوت در حال اجراست و پس از اصلاح و رفع نقایص تا پایان تیرماه از آن رونمایی خواهد شد و همه استانها به آن وصل میگردند.
وی در پایان گفت: تا کنون حوزه فناوری اطلاعات متولّی مراکز مثبت زندگی بود و از سال جاری حوزه فناوری صرفاً بحث تأیید ساختمان، نیروی انسانی، آموزش و پشتیبانی سامانه را عهده دار است و وظیفه نظارت بر کیفیت خدمات ارائه شده در این مراکز بر عهده معاونت های تخصصی می باشد.
لازم به ذکر است پس از این جلسه نشست تخصصی دکتر خادم حسینی معاون راهبری و توسعه خدمات بهزیستی کشور و وجیهه محمدی فلاح مدیرکل بهزیستی البرز با مسئولین و مدیران مراکز مثبت زندگی با هدف احصاء چالشها و مشکلات این مراکز و دریافت مطالب و ایده های نو و راهگشا و همچنین تبیین نقشه راه و اطلاع رسانی برنامه های تحولّی سازمان برگزار شد.

     

از شما سپاسگزاریم که نظرات و پیشنهادات سازنده تان را با ما در میان می گذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت  منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.