مراسم بزرگداشت شهید مطهری و تجلیل از مقام معلم با حضور دکتر علیرضا عباسی نماینده مردم کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا در مجلس شورای اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج برگزار گردید.
دکتر علیرضا عباسی نماینده مردم کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آیه لقد من الله علی المؤمنین اذ بعث فیهم رسولا من انفسهم یتلوا علیهم آیاته و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه بیان داشت: فلسفه آیه فوق این است که خداوند نعمت های فراوانی را به ما ارزانی کرده و در قبال هیچ کدام از این نعمت ها بر ما منت نگذاشته است ، تنها جایی که خداوند بر مومنین منت نهاده، جایی است که پیامبری فرستاده که آیات خداوند را بیاورد و جامعه را تزکیه و تعلیم دهد؛ همانا حضرت امام خمینی(ره) نیز در این باره می فرماید معلمی شغل انبیاء است ، بنابراین وظیفه معلم نیز براساس آیه فوق تزکیه و تعلیم است و در جامعه اسلامی انتظار این است که اساتید و معلمین ما اینگونه عمل نمایند و این دوبال باهم حرکت کنند.
دکتر عباسی با مقایسه وضعیت علمی دوران قبل و بعد انقلاب اسلامی افزود:طبق فرمایش مقام معظم رهبری در این برهه از زمان نیاز به جهاد تبیین داریم ، جهاد تبیینی که وظیفه ما معلمین جامعه و اساتید است که این را سرلوحه کار خود قرار دهیم ، وضعیت دانشجویی از نظر کمی رشد چشمگیری یافت و ناتوانی دوران قبل انقلاب در حوزه تحصیلات تکمیلی ، پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی رفع گردید و امروزه با همت اساتیدی که در نظام جمهوری اسلامی تربیت یافتند و افراد دلسوزی هستند در بسیاری از رشته های تحصیلات تکمیلی نیاز به اعزام دانشجو به خارج از کشور وجود ندارد.
نماینده مردم کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نسل دوم دانشگاهها اظهار داشت: پس از رشد کمی و کیفی در حوزه آموزشی، دانشگاه در مرحله دوم به دانشگاه پژوهش محور تبدیل شد و امروزه شاهد راه اندازی مقاطع تحصیلات تکمیلی در رشته های مختلف و چاپ بیش از ۶۰ هزار اثر علمی در مجلات خارجی هستیم، ولی با توجه به انجام پژوهش و تحقیقات و تولید ۳۰ تا ۴۰ هزار پایان نامه و رساله دانشجویی ، متاسفانه حدود ۱% از مطالعات تحقیقاتی به تحقق پیوسته و به رفع مشکلات کشور پرداخته است، در صورتی که در برخی از کشورها به بالای ۳۰% می رسد و می بایست این فاصله را تا جایی که می تواند کاهش داد و تحقیقات و پژوهش ما باید مساله محور باشد.
انتظار این است، از این سرمایه هایی که داریم هزینه می کنیم بتوانیم مسائل و مشکلات کشور را برطرف کنیم و دانشگاهها را باید به سمتی سوق دهیم که موضوعات تحقیقاتی و پژوهشی تعریف شده ناظر به مسائل کشور باشد و تحقیق صرفا برای تولید مقاله نباشد.
پس نسل دوم دانشگاهها ، پژوهش محور بوده که در این زمینه رشد خوبی داشته ایم و فقط بایستی این پژوهش ها را به سمت ناظر بر مشکلات کشور هدفمند کنیم.
دکتر عباسی با تعریف نسل سوم دانشگاه که همان دانشگاه کارآفرین است بیان داشت: دانشجویان ما باید مهارت محور تربیت شوند تا پس از فارغ التحصیلی بتوانند با مهارتی که دارند اشتغال آفرینی نمایند و متولیان آموزش کشور و دستگاههای اجرایی باید زمینه را جهت مهارت آموزی دانشجویان فراهم کنند تا در این زمینه دانشجویان به جای مدرک گرایی به سمت کسب مهارت رفته تا در آینده دردی از خود و جامعه را برطرف کنند.
وی با تعریفی از نسل چهارم دانشگاه افزودند: نسل چهارم دانشگاهی که انتظار داریم با آن مواجه شویم دانشگاه مسئولیت پذیر است ، با توجه به مسائل متعدد در جهان اسلام و ایران و وجود دانشگاه و مجموعه اساتید و دانشجویان انتظار می رود این مجموعه به عنوان یک مجموعه مسئولیت پذیر تربیت شود ، اگر امروز دانشجویی تربیت شد که هم آموزش خوب، هم پژوهش خوب ، هم کار آفرینی و مهارت آموزی با خودش به همراه داشته باشد این فرد باید احساس کند در جامعه چه تکلیفی دارد و در قبال هم نوع خود چه مسئولیتی دارد و به همین جهت دانشگاه ما و تربیت شده دانشگاه ما باید مسئولیت پذیر بار بیاید.
دکتر عباسی با اشاره به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری بیان داشت: امروز استان البرز بعنوان قطب علم و فناوری کشور مسئولیت سنگین تری نسبت به سایر استان ها دارد و آنچه امسال در کشور باید انجام شود چند برابرش باید در استان البرز صورت پذیرد و این انجام شدن کار به تک تک دانشگاهیان مربوط می شود که به وظیفه خود عمل نمایند «کلکمْ راعٍ وَ کلکمْ مَسْؤُولٌ عَنْ رَعِیتِه» همه ما مسئولیم و باید دانشگاه را هدایت کنیم و دانشگاهی را استقرار دهیم که در این برهه از زمان مسئولیت پذیری جزء مهمترین کارها در دانشگاه باشد.
وی در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد در سالی که قرار داریم با برطرف شدن محدودیت ها، شور و نشاط خوبی در دانشگاهها ایجاد شود و فعالیت های آموزشی، پژوهشی ، فرهنگی و تربیتی بتوانیم دانشگاهی داشته باشیم و دانشجویانی تربیت کنیم که در تراز تمدن نوین اسلامی باشند و گام دوم انقلاب را با هدایت نسل جوان که نسل مسئولیت پذیری هم هست این گام را سریعتر و با قدرت بیشتری برداریم.
از شما سپاسگزاریم که نظرات و پیشنهادات سازنده تان را با ما در میان می گذارید