معاون وزیر جهاد کشاورزی : نیاز غذایی کشور سالانه ۱۸۰ میلیون تن است 
  • مهر ۱۱, ۱۴۰۳ ساعت: 7:54
  • شناسه : 1500944
    0

    به گزارش خبرنگار ایرنا ، « خیام نکویی» روز چهارشنبه در رویداد هوش مصنوعی کشاورزی در پژوهشگاه بیوتکنولوژی وزارت جهاد کشاورزی مستقر درکرج با اشاره به اینکه پاسخ نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به اقدامات خبیثانه اسراییل نماد دیگری از اقتدار نظام اسلامی بود،افزود: تغییرات اقلیمی در حوزه کشاورزی اثرگذار بوده که افزایش دما سبب […]

    به گزارش خبرنگار ایرنا ، « خیام نکویی» روز چهارشنبه در رویداد هوش مصنوعی در پژوهشگاه بیوتکنولوژی وزارت جهاد کشاورزی مستقر در با اشاره به اینکه پاسخ نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به اقدامات خبیثانه اسراییل نماد دیگری از اقتدار نظام اسلامی بود،افزود: تغییرات اقلیمی در حوزه کشاورزی اثرگذار بوده که افزایش دما سبب محدودیت بیشتری در زمینه تامین نیازهای غذایی شده است.

    وی بیان کرد: بالا بودن نیاز غذایی کشور درحالی است که با روند رو به افزایش جمعیت مواجه هستیم.

    رییس سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: برای تامین نیازهای غذایی کشور سالانه ۱۴تا ۱۶ میلیارد ارز از کشور خارج می شود.

    وی گفت: امنیت غذایی محوز اصلی تصمیم گیری بسیاری از کشور ها است و کشوری که نتواند نیاز خود را تامین کند آسیب پذیر خواهد بود.

    نکویی اضافه کرد: باید در راستای خودکفایی محصولات کشاورزی اقدام کنیم ؛ طبق هدفگذاری برنامه هفتم توسعه باید تا پایان این برنامه ۹۰ درصد به خودکفایی برسیم.

    وی تاکید کرد: یکی از راههای تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه کاهش ضایعات کشاورزی و افزایش بهره وری است.

    نکویی گفت: تکیه بر فناوری و هوش مصنوعی از راههای بهبود تولید محصولات کشاورزی است؛ امروز در حوزه انسانی فارغ‌التحصیلان هوش مصنوعی افرایش یافته است ؛ کشور به فناوری تولید پهپاد دست یافته است .

    رییس سازمان تحقیقات ، آموزش وترویج کشاورزی اضافه کرد: ماهواره ها بعد دیگری از پیشرفت ها است که در این زمینه باید تمام موسسات تات مجهز به آن شوند تا تحول چشمگیری داشته باشند .

    وی بیان کرد: از هوش مصنوعی می توان در کاهش ضایعات و افزایش بهره وری استفاده کرد .

    نکویی در ادامه با بیان اینکه باید به سمت دانش بنیان شدن جهاد کشاورزی رفت، افزود: به تولید ۱۴ میلیون تن گندم رسیده ایم و امروز باید به خودکفایی پایدار رسید .

    وی تاکید کرد: باید فناوری های سازمان تات به عنوان پشتیبان منجر به پایداری در امنیت غذایی شود .

    رییس سازمان تحقیقات ،آموزش و ترویج کشاورزی بیان کرد: باید مشارکت بخش خصوصی را داشت و مراکز نوآوری بستری برای شرکت بخش خصوصی با هدف نقش آفرینی بخش کشاورزی هستند .

    آب مهمترین چالش

    نکویی با بیان اینکه مهمترین چالش کشور امروز آب است، گفت: در کنار روش انتقال کشت بهاره به پاییزه باید به سمت کاربرد هوش مصنوعی رفت چرا که اگر کاربرد هوش مصنوعی را داشته باشیم ۲۰ درصد مصرف آب کاهش می یابد .

    رییس سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی در ادامه با بیان اینکه یکی از چالش های دیگر نبود آمار و داده های دقیق در بخش کشاورزی است، گفت: اکنون سازمان تات متولی به روز رسانی الگوی کشت است و باید به تناسب نیازها برای کشت برنامه ریزی کنیم.

    وی اضافه کرد: همچنین نیاز به فناورهای جدید داریم زیرا پهپاد ، ماهواره و هوش مصنوعی همراه با آمار و داده ها مهمترین ابزار در بخش کشاورزی است .

    نکویی بیان کرد: تشخیص بیماری ها و آفات مهمترین چالش است حال اگر دشمن عملیات بیوتروریستی داشته باشد باید قابلیت تشخیص داشته باشیم بنابراین باید فناوری هوش مصنوعی داشت .

    وی اضافه کرد: یکی دیگر از چالش ها تولید محصول سالم است که در سه سال گذشته اقدامات موثری از سوی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی و معاونت تحقیقات تات در این زمینه انجام گرفته است.

    نکویی یکی دیگر از چالش های بخش کشاورزی را تغییرکاربری اراضی عنوان کرد و ادامه داد: ترکیب فناوری ،ماهواره و هوش مصنوعی می تواند بسترها را برای قابلیت تشخیص به موقع و جلوگیری از افزایش خاک فراهم کند.

    منبع: ایرنا – البرز

         

    از شما سپاسگزاریم که نظرات و پیشنهادات سازنده تان را با ما در میان می گذارید

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت  منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    تصویر