تصویر
معدوم سازی جوجه های یک روزه اقدامی قابل قبول نیست
17 خرداد 1401 - 15:25
2
نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به پخش کلیپ هایی در فضای مجازی در زمینه معدوم سازی جوجه های یک روزه ،گفت: این اقدام به لحاظ شرعی و قانونی قابل قبول نیست.
ارسال توسط :
پ
پ

نایب رییس کمیسیون مجلس شورای اسلامی با اشاره به پخش کلیپ هایی در فضای مجازی در زمینه معدوم سازی جوجه های یک روزه ،گفت: این اقدام به لحاظ شرعی و قانونی قابل قبول نیست.

علیرضا عباسی در جمع خبرنگاران البرز افزود: تصاویر و کلیپ‌هایی مبنی بر معدوم‌سازی هزاران قطعه جوجه یک روزه توسط این افراد در فضاهای مجازی دست به دست چرخانده می شود تا آرامش روحی جامعه را بر هم زده و باعث انزجار مردم شود.
وی توجه به این موضوع را از ۲ منظر لازم دانست و گفت: اول آنکه از انجا که نظام ما اسلامی است و در مکتب اسلام روایات متعددی مبنی بر رعایت حقوق حیوانات در دین مبین اسلام وجود دارد بنابراین معدوم سازی جوجه های یک روزه از نگاه انسانی و اسلامی ایراد اساسی دارد و نمی توان با توجیه آن را پذیرفت، کارشناسان دینی صراحت دارند که نداشتن صرفه اقتصادی توجیه قابل قبولی برای کشتن جوجه های زنده نیست و این کشتن و معدوم کردن شرعا حرام است.
عباسی گفت: در جهان غرب و نظام سرمایه داری که سودآوری در اولویت است اقداماتی مثل جوجه کشی و به دریا ریختن گندم با منافع اقتصادی توجیه می شود اما قطعا در نظام اسلامی نمی توان این توجیهات نظام سرمایه داری را پذیرفت و اعمال کرد.

وی، نیت اصلی معدوم سازی جوجه های یک روزه را افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ و به هم ریختن بازار و تهدید امنیت غذایی مردم دانست و خاطرنشان کرد: این کار غیر انسانی با ادعای کمبود و گرانی نهاده های تولید صورت می پذیرد ولی نیت اصلی آن افزایش قیمت مرغ، تخم مرغ و جوجه یک روزه به دلیل کمبود آن در کشور و به هم ریختن بازار و تهدید امنیت غذایی مردم است.
این نماینده مجلس وظایف وزارت جهاد کشاورزی را در این مورد چنین بیان داشت: بنابراین وزارت جهاد کشاورزی باید وظایفی از جمله تامین نهاده و تحویل اعتباری نهاده ها به تولید کنندگان واقعی، اعطای تسهیلات مناسب و تامین سرمایه در گردش واحد های تولیدی، خرید قراردادی از تولید کنندگان، خرید مرغ مازاد تولید کنندگان، حذف ممنوعیت صادرات مرغ و تخم مرغ، حذف عوارض صادرات مرغ و تخم مرغ، فراهم کردن امکان صادرت جوجه یک روزه و تخم مرغ نطفه دار و خرید جوجه های مازاد را با جدیت پیگیری نماید و با انجام این کارها بهانه انجام این گونه کارهای خلاف شرع و عرف را از معدود تولید کننده نما بگیرد.
عباسی درخصوص نقش دستگاه قضایی گفت: دستگاه قضایی هم موظف است به آن دسته از تولید کننده نماها که با عمل مجرمانه نابودی جوجه های یک روزه امنیت و آرامش روحی و روانی جامعه را به خطر می اندازند و هم در نظام تولید و امنیت غذایی کشور اخلال ایجاد می کنند برخورد قانونی کند.
وی بیان داشت: مجلس و کمیسیون کشاورزی دراین زمینه آمادگی دارد تا در راستای جلوگیری از تکرار اقدامات اینچنینی اگر دولت و دستگاه قضا خلا قانونی احساس کردند این نقیصه را برطرف کند و بر حسن اجرای وظایف و تعهدات وزارت جهاد کشاورزی نظارت قانونی خود را اعمال کند.
منبع ایرنا

از شما درخواست میکنیم نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک بگذارید

  • از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
  •  لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • بابت اینکه نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک میگذارید متشکریم.