تصویر
موفقیت سند الگوی کشت منوط به فرهنگ سازی است
26 مهر 1401 - 12:56
1
نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اصلاح الگوی کشت باید با پیش‌زمینه کار کارشناسی جامع، عمیق و گسترده باشد گفت: موفقیت سند الگوی کشت منوط به اقناع ذینفعان، اجماع مسوولان ، اراده جدی و غیر نمایشی برای انجام کار و فرهنگ سازی در این زمینه است.
ارسال توسط :
پ
پ

نایب رییس کمیسیون مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اصلاح الگوی کشت باید با پیش‌زمینه کار کارشناسی جامع، عمیق و گسترده باشد گفت: موفقیت سند الگوی کشت منوط به اقناع ذینفعان، اجماع مسوولان ، اراده جدی و غیر نمایشی برای انجام کار و فرهنگ سازی در این زمینه است.

علیرضا عباسی با اعلام اینکه ابلاغ سند الگوی کشت با الزامات و شرایطی اقدامی به یاد ماندنی در بخش کشاورزی کشور خواهد بود، افزود: برای موفقیت این طرح باید پیش نیازهای آن بطور جدی بررسی و تامین شود و علاوه بر تهیه یک پیوست و ترویجی برای اجرای این سند باید مشوق های لازم در نظر گرفته شود.
وی بیان داشت: یکی از اهداف الگوی کشت آن است که بر اساس پتانسیل های جغرافیایی و اکولوژیکی هر منطقه، مشخص کنیم چه محصولی، در چه مکانی، چه زمانی و چه مقدار کشت شود.
بعد از گذشت سالها وقفه و تکالیف در برنامه ها و قوانین متعدد بالاخره سند الگوی کشت در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ توسط دولت سیزدهم ابلاغ گردید.
نماینده مردم ،اشتهارد و در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه تاکنون این آمایش یا الگو را در کشور نداشته و نداریم و هر کسی هر محصولی که تمایل دارد، در هر مکانی و هر زمانی، هر مقدار محصولی بخواهد کشت می کند و به نیازهای کشور هم توجهی ندارد.
در صورتی که با ترویج و فرهنگ سازی و اعطای مشوق هایی باید مسوولانه کشاورزان را به سمت تولید کالاهای سوق دهیم.
وی ادامه داد: در اجرای این الگو نباید به صورت دستوری به کشاورز انجام شدن یا نشدن کشت را تحمیل کنیم بلکه باید انگیزه را در کشاورزان برای تولید کالاهای با مزیت نسبی منطقه و بر اساس نیازهای کشور ایجاد کنیم.
عباسی تاکید کرد: بنابراین باید اقدامات ترویجی، فرهنگی و کارشناسی گسترده ای در این زمینه با مطالعه هرچه بیشتر و تعامل با ذینفعان و اجماع مسوولان انجام شود.
در طرح الگوی کشت، با ایجاد مشوق برای محصولات استراتژیک و اساسی و برنامه ریزی برای افزایش بهره وری آب و محصول، تعادل بخشی در کالاهای اساسی و غیر اساسی ایجاد می شود.

موفقیت سند الگوی کشت منوط به فرهنگ سازی است
آیت الله رئیسی نوزدهم مهرماه در دومین جلسه شورای‌عالی آب در دولت سیزدهم بر لزوم مدیریت تأمین، توزیع و مصرف آب در کشور، اصلاح روش‌های مصرف آب و الگوی کشت تأکید و آن را از مهم‌ترین و محوری‌ترین مسائل کشور دانست و خواستار همکاری و همگامی مردم برای تحقق این برنامه‌ها شد.
با توجه به گستردگی پهنه مرزی کشور و تنوع اقلیمی مناطق گوناگون رسیدن به الگوی کشت مناسبی که از آن بتوان حداکثر بهره‌برداری را از عوامل و نهادهای تولید به‌ویژه عامل محدودکننده آب به دست آورد ضرورتی انکارناپذیر است، بنابراین الگوی کشت عبارت است از تعیین یک نظام کشاورزی با مزیت پایدار مبتنی بر سیاست‌های کلان کشور، دانش بومی کشاورزان و بهره‌گیری بهینه از پتانسیل‌های منطقه‌ای با رعایت اصول اکوفیزیولوژیک تولید محصولات کشاورزی در راستای حفظ محیط زیست است.
بنابراین با اجرای الگوی کشت در کشور کاهش ۶ درصدی مصرف آب معادل (۳ میلیارد مترمکعب)، افزایش ۱۸ درصدی بهره‌وری آب، افزایش ۱۱ درصدی تولید، صرفه‌جویی ۲.
۲ میلیارد دلاری ارزی، افزایش ۴.
۵ میلیون تنی تولیدات دیمزارها، افزایش ۱۵۸ درصدی تولید دانه‌های روغنی را موجب می‌شود.
همچنین در این طرح بخشودگی ۵۰ درصدی آب‌بها به‌ازای افزایش بهره‌وری تخفیف ۵۰ درصدی به کشاورزان از مشوق‌های این طرح است البته پرداخت انواع تسهیلات در بخش کشاورزی از سال آینده مشروط به اجرای الگوی کشت بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۱ می‌شود.

منبع ایرنا برچسب ها: نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اصلاح الگوی کشت باید با پیش‌زمینه کار کارشناسی جامع، عمیق و گسترده باشد گفت: موفقیت سند الگوی کشت منوط به اقناع ذینفعان، اجماع مسوولان ، اراده جدی و غیر نمایشی برای انجام کار و فرهنگ سازی

از شما درخواست میکنیم نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک بگذارید

  • از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
  •  لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • بابت اینکه نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک میگذارید متشکریم.