ارتقای مشارکت در انتخابات رسالتی جدی است که بایستی با تمام ظرفیت در جهت تحقق این امر خطیر در کشور تلاش نمائیم.
احسان فلاحت پیشه/یکی از ابعاد مهم جنگ روایت های دشمن، ایجاد تردید و ابهام در ذهن مردم است و ما به عنوان فعالان عرصه اطلاع رسانی باید با آمادگی کامل در مواجهه با جنگ شناختی دشمن عمل کنیم.
اطلاع رسانی به موقع و مسئولانه به مردم می تواند به سهم خود در تقویت اعتماد عمومی و افزایش زمینه های مشارکت در کشور موثر واقع شود.
پاسخ به شبهات و انتقادات از جمله مواردی است که می تواند به روشنگری بیشتر افکار عمومی منجر شود و همه ما به عنوان مجریان برگزاری انتخابات با رصد و تحلیل دقیق شرایط اجازه ندهیم دشمن روایت سازی دروغین داشته باشد.
امروزه، رسانه ها به عنوان قوه ی چهارم در حکومت های دموکراسی نقش بسیار تعیین کننده ای در جریان انتخابات دارند.
رسانهها باید مردم را مجاب کنند که انتخابات پیش رو یک انتخابات در تراز نظام جمهوری اسلامی ایران است.
امروز عملی کردن راهبرد مشارکت وظیفه اصلی رسانهها است و رسانه ها در این زمینه میتوانند با آگاهیبخشی قوی، اعتمادسازی و ایجاد رضایتمندی قدمهای مؤثری در بحث روایت بردارند و بهترین و اولین روایتگر باشند.
وظیفه رسانهها این است که در شرایط فعلی که جریانهای رسانهای معاند و مخالف اقدام به ناامیدسازی میکنند تا مشارکت حداکثری را پایین بیاورند، اجازه کارشکنی را ندهند.
این انتخابات حامل حیات نظام است و امروز اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران بر پشتوانه مردم است و باید از این ظرفیت و نیز کلیدواژههای مقام معظم رهبری برای حضور حداکثری مردم پای صندوقهای رأی استفاده کنیم زیرا همانطور که مقام معظم رهبری نیز در دیدار با مردم خوزستان و کرمان فرمودند راهحل حل مشکلات کشور حضور حداکثری در انتخابات است.
همچنین رسانهها باید با توجه به وظیفه خود آنچه در بحث اصلحگزینی وجود دارد را به مردم گوشزد و اعلام کنند.
تشویق به مشارکت در انجام و اجرای برنامههای گروهی از وظایف و کارکردهای اصلی رسانه است.
برای مشارکت افراد در برنامهها و مناسبتهای اجتماعی (و سیاسی) دست اندرکاران و مجریان نیازمند بسترسازی مناسب هستند که ایجاد این بستر مناسب با هدف جلب مشارکت بالا؛ یکی از وظایف رسانههاست.
اگر رسانهها بتوانند با آموزش شهروندان و تشریح این که مشارکت آنان در برنامههای سیاسی و یا اجتماعی کشور چه فایده و منفعتهایی را برای آنان و هموطنان آنها در زمان حال یا آینده خواهد داشت؛ یکی دیگر از وظایف رسانهها یعنی اطلاع رسانی و آموزش عینیت خواهد یافت.
واقعیت این است که حیات کشور به حضور مردم در عرصه های مختلف سیاسی و اجتماعی گره خورده و با حضور مردم؛ جامعهای مبتنی بر «سرمایه اجتماعی» شکل گرفته و رشد یافته است.
بنابراین، رسانهها میتوانند با ترسیم صحیح نتایج عدم مشارکت مردم در انتخابات؛ سهم بزرگی در میزان افزایش مردم به مشارکت در انتخابات داشته باشند.
از شما سپاسگزاریم که نظرات و پیشنهادات سازنده تان را با ما در میان می گذارید