تصویر

تیتر مهمترین اخبار روز

تبریک امام جمعه شهرستان چهارباغ به مناسبت هفته دفاع مقدس کرج میزبان بزرگ ترین جشن هفته وحدت هماهنگی کامل برگزاری مسابقات ورزشی قهرمانِ محلات شهر کرج انجام شد از تندباد تا شب پرستاره روایت‌هایی از حماسه‌ و امید در رونمایی از کتب حوزه ادبیات پایداری استان البرز پیشگیری، آموزش و فناوری: سه‌گانه طلایی فرمانداری فردیس در مبارزه با تخلفات ساختمانی کارگاه تخصصی تربیت کنشگر سواد رسانه در استان البرز برگزار شد انسداد چاه های نظرآباد در اجرای طرح تعادل بخشی صورت گرفت راه اندازی تصفیه خانه پساب گام مهمی برای جایگزینی آب شرب در صنایع تامین ۲۰ میلیون مترمکعب آب سالم برای صنایع البرز پایان چشم انتظاری ۳۸ ساله/شناسایی پیکر شهید سلیم‌نژاد طرح های بزرگ عمرانی کرج از رکود خارج شدند وعده تکمیل متروی کرج در حال تحقق است تحقق ۸۰ درصدی تعهدات طرح توسعه آب البرز تردد در راههای روستایی طالقان به حالت عادی بازگشت مشارکت مردمی کلید حفظ میراث طبیعی طالقان

نقش رسانه‌ها در شکل گیری انقلاب
16 بهمن 1402 - 8:34
2
بدون شک در جهان امروز رسانه‌ها دارای نقش‌های کلیدی و حساسی در تغییرات و تحولات جهان هستند.
ارسال توسط :
پ
پ

بدون شک در جهان امروز رسانه‌ها دارای نقش‌های کلیدی و حساسی در تغییرات و تحولات جهان هستند.

احسان فلاحت پیشه /این نقش و تاثیرگذاری را می‌توان از اثر آنها در رویدادهای داخلی کشورها گرفته تا تغییر و تحولات بین‌الملی و روابط مابین کشورها در سطح جهان دید و مشاهده کرد.
یکی از همین نقش‌ها و کارکردهای بسیار مهم و تاثیرگذاری که رسانه‌های مختلف در قرن بیستم از خود نشان دادند، کمک و تسریع در شکل‌گیری و پیروزی انقلاب اسلامی در ایران بوده است.
رویدادی که از لحاظ ابعاد و اثرات بین‌المللی آنقدر بزرگ و با اهمیت بود که بسیاری از معادلات بین‌المللی و جهانی را دست خوش تغییر کرده و آنها را دگرگون کرد.
اما در این میان نباید به کارگیری رسانه‌ها را به عنوان یک ابزار از سوی امام خمینی (ره) بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به منظور رسوایی ظلم‌ها و جنایت‌های رژیم ظالم پهلوی را نادیده گرفت.
آنجایی که ایشان به همراه سایر یاران باوفای خود با انجام سخنرانی‌های افشاگرانه و روشنگرانه در مراکز دینی و علمی برای مردم توده جامعه آن روز ایران را با واقعیت‌های جامعه آشنا کردند و دست خون آلود و جنایتکار شاه خائن را برای مردم ایران رو کردند.
یکی دیگر از کارکردهای مهم و تاثیرگذار اصلی رسانه‌ها، اطلاع رسانی برنامه‌ها و اهداف نهضت الهی انقلاب اسلامی برای مردم و توده جامعه آن روز ایران بود.
بر اساس وضعیت آن روزهای جامعه خیلی از مردم شهرها و روستاها با رسانه‌ها و کارکردهای آن آشنا نبودند ولی امام خمینی (ره) و سایر فعالان نهضت انقلاب اسلامی در ایران با تسلط و اشرافی که به نقش و جایگاه رسانه‌ها در پیش برد و تسریع شکست شاه و پیروزی انقلاب اسلامی داشتند به خوبی از این ابزار نوظهور قرن جدید استفاده کردند و در نهایت این رژیم منحوس را شکست داده و به زباله‌دان تاریخ فرستادند.
حال اگر بیاییم و رسانه‌هایی که مورد استفاده و بهره‌گیری رهبران انقلاب به خصوص امام خمینی (ره) در جهت تسریع انقلاب اسلامی در ایران را مورد بررسی بیشتری قرار بدهیم متوجه می‌شویم که ایشان از رسانه‌های موجود در آن زمان ازجمله ضبط صوت، نوار کاست و اعلامیه‌ها و شب‌نامه‌ها و همینطور استفاده بجا و مناسب از هرکدام در زمان مناسب خود برای بسط و گسترش فرهنگ انقلابیگری و ایدئولوژی انقلاب و همینطور بسیج توده‌های مردمی جامعه برای خیزش علیه حکومت ظلم و جور طاغوت به خوبی و با تیزهوشی استفاده کردند.
در واقع می‌توان گفت رسانه‌ها نقش بسیار مهم و تاثیرگذای در جهت‌دهی به ملت آگاه و بیدار ایران در خیزش علیه ظلم و ستم رژیم شاه و دفاع از ارزش‌ها و آرمان‌های اسلام ناب محمدی که در نهایت موجب پیروزی حق بر باطل شد داشته است.
واقعیت این است که مردم ایران از نظر سلاح، تشکیلات یا قدرت تکنولوژیک، امکانات بسیار اندکی در اختیار داشتند.
یکی از آن وسایلی که مورد استفاده قرار گرفت و بسیار هم مؤثر افتاد، نوار کاست بود.
در آن زمان علاوه بر ضبط و پخش پیام‌ ها و سخنرانی ‌ها، صدای تیراندازی و کشتار مأموران رژیم هم ضبط و در کشور توزیع می‌ شد که مردم را با حکومت آشنا و برای ادامه مبارزه نسبت به آن حساس می‌ کرد .
با اینکه رژیم همه تحرکات را زیر نظر داشت، اما اهمیت و قدرت این وجه از فعالیت ‌های مردم از چشم آن ‌ها پنهان ماند و بسیاری از مردم، گروه‌ های مذهبی و سیاسی به فعالیت خود در این زمینه تا پیروزی انقلاب ادامه دادند؛ اما در کنار این رسانه، مساجد نیز با قدرت رویارویی مستقیم مردم و روحانیون، نقشی مؤثر در تثبیت و تعمیق فعالیت ‌های سیاسی داشتند؛ بنابراین رسانه دیگر تأثیرگذار آن زمان، مساجد و جلسات مذهبی بود که واسط میان رهبران انقلاب و مردم بودند و نقش مهمی در شکل‌ دهی به مبارزه علیه رژیم و نیز زمینه‌ سازی برای گسترش جریان ‌ها و تحولات انسانی ایفا کردند.
در یک کلام نقش رسانه‌ها آنقدر در حفظ و تداوم انقلاب اسلامی در بیش از ۴۰ سال اخیر بااهمیت و تاثیرگذار بوده که کسی نمی‌تواند آن را منکر شود.

از شما درخواست میکنیم نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک بگذارید

  • از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
  •  لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • بابت اینکه نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک میگذارید متشکریم.