در عصر کنونی, رفتار سیاسی شهروندان در جوامع گوناگون تحت تاثیر رسانه ها و فناوری های جدید ارتباطاتی قرار گرفته و تغییر شکل و ماهیت داده است.
زری اسفندفر/یکی از مهم ترین رفتارهای سیاسی شهروندان, مشارکت سیاسی و رفتار رأی دهی آنان است که بیش از هر چیز دیگری, در محدوده عمل و تاثیر وسائل ارتباط جمعی و به ویژه رسانه های اجتماعی نوپدید قرار گرفته است.
معمولا مشارکت هنگامی به جهتگیری هوشمندانه و عقلانی در تصمیمگیریها منجر میشود که فرایند مشارکت، جمعی باشد.
در واقع در نظامهای دمکراتیک، آرا، نظرات و عقاید مردم در قالب تشکلها، شکل میگیرد و در مراجع سیاستگذاری مطرح میشود.
طبق این دیدگاه مشارکت گروهی پیش درآمد و زمینهساز مشارکت سیاسی خواهد بود.
غیر از عامل آگاهی سیاسی و شیوه تاثیرگذاری، عامل مهم دیگر، وجود گزینههای متعدد برای انتخاب کردن است.
به رغم تصور عمومی، انتخاب شدن نسبت به انتخاب کردن از اهمیت بیشتری برخوردار است، زیرا حضور پرشور و فعالانه مردم در انتخابات تنها در یک فضای سالم و رقابتی به دست میآید.
به عبارتی تنها در انتخابات سالم و با وجود گزینههای متعدد برای انتخاب است که اعتماد آحاد مردم به نظام جلب میشود و مردم احساس خواهند کرد که در تعیین سرنوشت جمعی موثر هستند.
اعتقاد به موثر بودن مشارکت سیاسی یکی دیگر از عوامل و شاید مهمترین عامل در میزان مشارکت است.
مشارکت اغلب همچون راهنمایی برای کارآیی در حل مسائل و مشکلات و مدیریت عمومی تلقی میشود و از این رو میزان مشارکت نسبت به سیاستهای ناکارآمد حساسیت ویژهای دارد.
در واقع افرادی که باور نداشته باشند که مشارکت آنها در مسائل سیاسی اثربخش باشد به طور طبیعی و معقولانه از فعالیت بلااثر خود، کنار میکشند.
هر چند افزایش آگاهی سیاسی، وجود سازمانهای غیر دولتی و پاسخگویی نظام سیاسی عواملی موثر بر میزان مشارکت سیاسی تلقی میشوند، با این وصف تحقق این عوامل بیش از همه در عرصه رسانهها امکانپذیر است.
در واقع مسئله انتخابات و مشارکت یک مسئله سیاسی تلقی میشود ولی امروز، به دلیل نقش بلافصل رسانهها در فرایند انتخابات بیش از هر چیز یک مسئله رسانهای و ارتباطی به شمار میرود.
از این رو عملی کردن راهکارهای افزایش مشارکت سیاسی منوط به چگونگی استفاده از رسانهها خواهد بود.
حضور حداکثری و جدی مردم در امر انتخابات فرآیندی است که رسانهها به ویژه با استفاده از فضای مجازی از ارکان مهم آن محسوب میشوند و لازم است در این زمینه نقشآفرین باشند.
بیطرف بودن یکی از مهمترین فاکتورهایی است که باید مورد توجه قرار گیرد تا روشنگری رسانهها وبصورت خاص در فضای مجازی مسیر حقیقی و خیرخواهانه برای ابعاد مختلف جامعه را طی کند.
جهه استکبار با تولید برنامههای تنشآفرین سعی دارد مردم را از مشارکت در انتخابات دلسرد کند که در این راستا، نقش رسانهها با پمپاژ امید و ایجاد نشاط در جامعه برای مشارکت حداکثری در انتخابات بسیار موثر است.
رای مردم در انتخابات، عالیترین نشان برای تحقق مردمسالاریدینی در کشور است و با انتخابات است که جمهوریت و اسلامیت نظام محقق میشود.
رسانهها به خصوص در فضای مجازی ، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا ، در صورتی که بتوانند بیطرف و متعهد به الزامات و قوانین همهپذیر رسانهای عمل کنند، میتوانند در هدایت مردم به سمت برنامهها و تواناییهای نامزدها نقش ایفا کنند و بدون تردید نقش رسانهها و فضای مجازی در پای صندوقهای رای در انتخابات بسیار مهم و حیاتی است ، چرا که رسانهها در آستانه انتخابات، در صورتی که بتوانند بیطرف و متعهد به الزامات و قوانین همهپذیر رسانهای عمل کنند، میتوانند در هدایت مردم به سمت انتخاب درست و اصلح نقش مؤثری ایفا کنند.
از شما سپاسگزاریم که نظرات و پیشنهادات سازنده تان را با ما در میان می گذارید