تصویر
نقش کم‌رنگ پیوست منابع طبیعی در سیاستگذاری‌های حوزه زمین
05 آبان 1401 - 8:46
1
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز گفت: پیوست منابع طبیعی در بسیاری از سیاستگذاری‌های حوزه منابع طبیعی و زمین کم‌رنگ است درحالی که باید سیاستگذاری‌ها بر محور زمین و حل مشکلات وابسته به منابع طبیعی باشد.
ارسال توسط :
پ
پ

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز گفت: پیوست منابع طبیعی در بسیاری از سیاستگذاری‌های حوزه منابع طبیعی و زمین کم‌رنگ است درحالی که باید سیاستگذاری‌ها بر محور زمین و حل مشکلات وابسته به منابع طبیعی باشد.

حامد فرضی در کارگاه آموزشی روئسای مراتع کشور که در مرکز آموزشی جوانشیر سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور مستقر در برگزار شد، با بیام اینکه مرتع با معیشت و مشاغل مردم گره خورده ، اظهار کرد: مراتع نقش اساسی در پایداری و دوام اقتصاد خانوارهای روستایی دارد.
وی ادامه داد: امروز تعامل و همکاری خوبی بین منابع طبیعی ودستگاه‎های مرتبط در حوزه مرتع البرز وجود دارد.
فرضی با بیان اینکه ۸۰ درصد سطح البرز را مراتع تشکیل می دهد، افزود: حدود هفت سال است که مدیریت چرا را در البرز با همکاری استان های همجوار و دستگاه های دخیل مثل نیروی انتظامی، دامپزشکی و جهاد انجام می دهیم که پیامد آن تعادل بخشی میزان دام در مراتع البرز است.
این مسئول گفت: برای سال‌های طولانی نظارتی بر روند ورود و خروج دام وجود نداشته ولی با مدیریت چرا در طول سال‌های اخیر شاهد حفظ پوشش گیاهی مراتع بوده ایم.
فرضی افزود: پیگیری در تاسیس انجمن صنفی مرتعداری در استان البرز، مشارکت محوری و همکاری تشکل ها و بهره برداران در ساماندهی مراتع یکی از کارهای بسیار خوبی بوده که در البرز شکل گرفته که بیشتر فعالیت ها در حوزه مرتع با همکاری انجمن صنفی مرتع بوده است.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود مشاعی بودن مراتع را یکی از مشکلات در این بخش دانست و افزود: به دلیل اینکه این مباحث با اقتصاد روستاها گره خورده، جداکردن آن مقداری هزینه بر و زمان بر است که با این کمبود نیروی انسانی کار را با مشکل مواجه می کند.
فرضی تصریح کرد: باید مراتع به یک چارچوب و برنامه مدونی برسد تا آسیب جدی را بیش از این به پیکره منابع طبیعی و حوضه های آبخیز وارد نکند.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه بهره برداران ما علیرغم تمام تلاش ها از علم روز بی بهره هستند، گفت: مرتعداران باید به علم روز در این حوزه آگاه باشند تا بتوانند طبق شیوه های درست از مراتع بهره برداری کنند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز بیان کرد: پیوست منابع طبیعی در بسیاری از سیاستگذاری‌های حوزه منابع طبیعی و زمین کمرنگ است درحالی که باید سیاستگذاری‌ها بر محور زمین و حل مشکلات وابسته به منابع طبیعی باشد که در غیر این صورت اگر قرار است پروژه عمرانی انجام شود باید منابع طبیعی خیلی از ملاحظات را نادیده بگیرد.

از شما درخواست میکنیم نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک بگذارید

  • از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
  •  لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • بابت اینکه نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک میگذارید متشکریم.