نیاز غذایی کشور به ۱۸۰ میلیون تن می‌رسد
  • مهر ۱۱, ۱۴۰۳ ساعت: 7:38
  • شناسه : 1500946
    0

    رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: نیاز غذایی کشور به ۱۸۰ میلیون تن می‌رسد در حالی که ۴۵ میلیون تن تولیدات داریم. به گزارش خبرگزاری ایمنا از البرز، سیدمجتبی خیام‌نکویی صبح امروز_ چهارشنبه یازدهم مهر_ در همایش هوش مصنوعی کشاورزی که در پژوهشگاه بیوتکنولوژی مستقر در استان البرز برگزار شد، با اشاره به […]

    نیاز غذایی کشور به ۱۸۰ میلیون تن می‌رسد

    رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج گفت: نیاز غذایی کشور به ۱۸۰ میلیون تن می‌رسد در حالی که ۴۵ میلیون تن تولیدات داریم.

    به گزارش خبرگزاری ایمنا از البرز، سیدمجتبی خیام‌نکویی صبح امروز_ چهارشنبه یازدهم مهر_ در همایش هوش مصنوعی کشاورزی که در پژوهشگاه بیوتکنولوژی مستقر در استان البرز برگزار شد، با اشاره به اینکه پاسخ نیروهای مسلح به اقدامات خبیثانه اسرائیل نماد دیگری از اقتدار نظام اسلامی بود، اظهار کرد: تغییرات اقلیمی در حوزه کشاورزی اثرگذار بوده که افزایش دما موجب محدودیت بیشتری در این زمینه شده است.

    وی افزود: در حالی که روند رو به افزایش جمعیت داریم و میزان جمعیت به ۱۰۳ میلیون نفر می‌رسد.

    رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه بابت این تغییرات سالانه ۱۴ تا ۱۶ میلیارد ارز از کشور خارج می‌شود، خاطرنشان کرد: امنیت غذایی محور اصلی تصمیم گیری بسیاری از کشورها است و کشوری که نتواند نیاز خود را تأمین کند آسیب پذیر خواهد شد.

    خیام‌نکویی اضافه کرد: باید در راستای خودکفایی و راهبردی اقدام کنیم، برنامه هفتم نیز پیش‌بینی کرده است تا پایان برنامه ۹۰ درصد به خودکفایی برسیم.

    وی تاکید کرد: سوال این است که این آمار چگونه محقق می‌شود که در این زمینه تنها راهکار کاهش ضایعات و افزایش بهره‌وری است، به علاوه باید در بخش کشاورزی دقت داشته باشیم که در بخش فناوری و هوش مصنوعی به بومی‌سازی برسیم تا بتوانیم فناوری را در زیرساخت‌های لازم اثربخش کنیم.

    رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ادامه داد: امروز در حوزه انسانی، فارغ‌التحصیلان هوش مصنوعی افرایش یافته و به فناوری تولید پهپاد با تمام فناوری رسیده‌ایم که نمونه‌اش در جنگ‌های نظامی قابل مشاهده است.

    خیام‌نکویی تصریح کرد: ماهواره‌ها بعد دیگری از پیشرفت‌ها است که در این زمینه باید تمام مؤسسات تات مجهز به آن شود تا تحول چشمگیری داشته باشد و از هوش مصنوعی می‌توان در کاهش ضایعات و افزایش بهره‌وری استفاده کرد.

    وی با بیان اینکه باید به سمت دانش‌بنیان شدن جهاد کشاورزی رفت، عنوان کرد: به تولید ۱۴ میلیون تن گندم رسیده‌ایم و امروز باید به خودکفایی پایدار رسید، لازم است فناوری‌های سازمان تات به عنوان پشتیبان منجر به پایداری در امنیت غذایی شود.

    رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اضافه کرد: بخش خصوصی باید مشارکت داشته باشد و مراکز نوآوری بستری برای شرکت بخش خصوصی با هدف نقش‌آفرینی حوزه کشاورزی هستند.

    مهمترین چالش امروز بحث آب است

    خیام‌نکویی با بیان اینکه مهمترین چالش کشور امروز آب است، ادامه داد: در کنار روش‌های سوق دادن کشت بهاره به پاییزه مثل چغندر قند باید به سمت کاربرد هوش مصنوعی رفت، چراکه اگر کاربرد هوش مصنوعی را داشته باشیم ۲۰ درصد مصرف آب کاهش پیدا می‌کند.

    وی با بیان اینکه یکی از چالش‌های دیگر نبود آمار و داده‌های دقیق در بخش کشاورزی است، خاطرنشان کرد: اکنون سازمان تات برای به‌روزرسانی الگوی کشت متولی شده، اما سوال آن است که چقدر به محصولات مختلف نیاز داریم و هرسال چگونه باید این نیازها را تأمین کنیم.

    رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اضافه کرد: همچنین نیاز به فناوری‌های جدید داریم چراکه پهباد، ماهواره و هوش مصنوعی همراه با آمار و داده‌ها مهمترین ابزار در بخش کشاورزی است.

    خیام‌نکویی عنوان کرد: تشخیص بیماری‌ها و آفات مهمترین چالش است، حال اگر دشمن عملیات بیوتروریستی داشته باشد باید قابلیت تشخیص داشته باشیم؛ بنابراین باید فناوری هوش مصنوعی داشت.

    وی اضافه کرد: یکی دیگر از چالش‌ها محصول سالم است که در این سه سال گذشته با قدردانی از مؤسسه تحقیقات گیاه پزشکی و معاونت تحقیقات تات باید اذعان کرد اقدامات مؤثری رخ داده است.

    رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از دیگر چالش‌های بخش کشاورزی را تغییر کاربری اراضی عنوان کرد و ادامه داد: ترکیب فناوری، ماهواره و هوش مصنوعی می‌تواند بسترها را برای قابلیت تشخیص به موقع و جلوگیری از افزایش خاک فراهم کند.

    منبع: ایمنا

         

    از شما سپاسگزاریم که نظرات و پیشنهادات سازنده تان را با ما در میان می گذارید

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت  منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    تصویر