تصویر
وزارت صمت از افزایش قیمت خودرو طفره می‌رود
08 مهر 1403 - 11:30
شناسه : 1368278
0

فعالان صنعت خودرو عنوان می‌کنند، طبق دستورالعمل شورای رقابت، قیمت کارخانه خودروهای داخلی باید مطابق با آخرین صورت‌های مالی حسابرسی‌شده آن‌ها که به بورس ارائه شده است، اصلاح شود و وزارت صمت نیز باید قیمت‌های جدید را ابلاغ کند. در این زمینه اصغر خسروشاهی، رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو کشور به بیان نظرات […]

فعالان صنعت خودرو عنوان می‌کنند، طبق دستورالعمل شورای رقابت، قیمت کارخانه خودروهای داخلی باید مطابق با آخرین صورت‌های مالی حسابرسی‌شده آن‌ها که به بورس ارائه شده است، اصلاح شود و وزارت صمت نیز باید قیمت‌های جدید را ابلاغ کند.

در این زمینه اصغر خسروشاهی، رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو کشور به بیان نظرات خود پرداخته است.

علت رکود بازار خودرو و افت تولید خودروسازان و قطعه‌سازان چیست؟

تاخیر در تصمیمات قیمتی و عدم اصلاح قیمت خودرو، عامل رکود بازار خودرو و افت تولید خودروسازان و قطعه‌سازان است. همچنین سیاستگزار در ۱۷ماه گذشته مجوز اصلاح قیمت خودرو را صادر نکرده و به بهانه انحصار در برخی محصولات مانع تعدیل قیمت آنها مطابق با نرخ تورم شده است.

ازسوی‌دیگر متاسفانه نرخ‌های دستوری و عدم اصلاح قیمت خودرو باعث زیان ۲۵۰همتی خودروسازان و افزایش بدهی سنگین به قطعه‌سازان شده است؛ شرایطی که به دلیل نبود نقدینگی، سازندگان را در تامین مواد اولیه تولید دچار چالش کرده و هر روز موجب افت تولید قطعه‌سازان می‌شود و اگر فکری برای اصلاح قیمت و بهبود اوضاع مالی خودروسازان و قطعه‌سازان نشود کاهش تولیدی که در شش‌ماه اول امسال برای خودروسازان رخ داده، در شش‌ماه دوم سال با شدت بیشتری ادامه خواهد یافت.

آیا در بازار خودرو ایران انحصار وجود دارد؟

با وجود بیش‌از ۳۰ شرکت خودروسازو افزایش شرکت‌های مونتاژکاری و واردات خودرو، نمی‌توان بازار را انحصاری دانست.

نظر شما در مورد فروش خودرو در بورس کالا چیست؟

باید در این زمینه به تجربه موفق عرضه خودرو در بورس کالا اشاره کرد. این روش، هرچند در کوتاه‌مدت اجرا شد، نتایج مثبتی داشت و هم خریداران و هم خودروسازان از آن راضی بودند. با این حال، این طرح متوقف شد. این درحالی است، در شرایطی که تامین‌کنندگان مواد اولیه مثل فولاد و پتروشیمی کالاهایشان را در بورس عرضه می‌کنند، خودروسازان نیز باید از این مسیر استفاده کنند تا هم مصرف‌کننده واقعی منتفع شود و هم خودروساز سود نسبی کسب کند و بازار به تعادل برسد.

دنیای خودرو

     

از شما سپاسگزاریم که نظرات و پیشنهادات سازنده تان را با ما در میان می گذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت  منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.