تصویر
پایش مشترک زیستگاه های آبی و خشکی پرندگان در نظرآباد آغاز شد
18 آبان 1402 - 15:11
2
رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نظرآباد گفت: پایش مشترک زیستگاه های آبی وخشکی پرندگان توسط محیط زیست و دامپزشکی نظرآباد به منظور پیشگیری از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان وطیور در این شهرستان آغاز شد.
ارسال توسط :
پ
پ

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان گفت: پایش مشترک زیستگاه های آبی وخشکی پرندگان توسط محیط زیست و دامپزشکی نظرآباد به منظور پیشگیری از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان وطیور در این شهرستان آغاز شد.

«محمد محمودی» ا افزود: با شروع فصل سرما و مهاجرت پرندگان و احتمال شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، گشت مشترک توسط یگان حفاظت محیط زیست و اداره دامپزشکی به طور مستمر در زیستگاه آبی وخشکی پرندگان درحوزه استحفاظی نظرآباد انجام می شود.
وی با بیان اینکه آنفلوانزای فوق حاد طیور یک بیماری ویروسی پرندگان است، اظهار کرد: ویروس آنفلوآنزا دارای سه نوع تیپ C,B,A هستند که در طیور فقط تیپ A می تواند ایجاد بیماری کند و این تیپ علاوه بر طیور، سایر حیوانات از جمله خوک، اسب و همچنین انسان را درگیر می کند.
وی گفت: ویروس فوق حاد پرندگان سویه H۵N۱برای نخستین بار در سال ۱۳۸۴درتالاب انزلی در پرندگان مهاجر مشاهده شدو منجر به تلفات ۵۰۰ قطعه پرنده شد.
محمودی بیان کرد: پرندگان وحشی و آبزی می توانند بدون اینکه خود مبتلا به بیماری شوند، ویروس های آنفلوانزای طیور را با خود جابه جا کنند ضمن اینکه خوک به عنوان میزبان واسط ویروس های آنفلوانزای طیور و پستانداران می باشد.
وی با اشاره به اینکه مرغ ، خروس، بوقلمون، مرغ شاخدار، پرندگان زینتی، پرندگان وحشی و شتر مرغ از پرندگان حساس به بیماری هستند، نحوه انتقال این بیماری را اینگونه تشریح کرد: تماس با پرندگان وحشی و پرندگان آبزی آلوده، تماس با طیور آلوده، از طریق کفش، لباس، خودرو، آب، دان و مدفوع و بستر آلوده، سگ و گربه به عنوان ناقلین مکانیکی و تهیه دان از منابع غیر مطمئن بخصوص کانونهای آلوده از جمله شیوه های انتقال این بیماری است.
رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نظرآباد، پراکنده شدن کود مرغداری آلوده به محیط اطراف و عدم پاکسازی و ضد عفونی کامل محل نگهداری مرغ و لوازم و تجهیزات قبل از پرورش جوجه را از دیگر روش های انتقال بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان دانست.

محمودی به روش های پیشگیری از بیماری و توصیه های بهداشتی نیز اشاره کرد و گفت: جلوگیری از ورود پرندگان وحشی به محل نگهداری مرغ از طریق نصب توری و ترمیم خرابی های آن، رعایت اصول بهداشتی و امنیت زیستی در مرغداری های صنعتی، ضد عفونی کامل محل پرورش مرغ و تجهیزات آن قبل از جوجه ریزی و ممانعت از ورود حیوانات دیگر به عنوان ناقلین مکانیکی به محل پرورش مرغ از جمله این روش ها به شمار می رود.
وی، اعلام هر نوع کاهش شدید مصرف دان، کاهش شدید تولید یا افزایش تلفات به نزدیکترین پست دامپزشکی، خودداری از شکار و نگهداری پرندگان مهاجر و بوم آبزی را از دیگر این شیوه های پیشگیری دانست و افزود: همچنین اهالی روستاها از رها کردن مرغ های بومی و دیگر ماکیان به صورت چرای آزاد خودداری و آنها را در مکانهای سر پوشیده نگهداری کنند زیرا امکان انتقال بیماری به طیور بومی از طریق تماس با پرندگان وحشی وجود دارد.
رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نظرآباد تاکید کرد: صاحبان طیور بومی در صورت مشاهده تلفات در طیور، مراتب را سریعا به نزدیکترین پست دامپزشکی اعلام نمایند ضمن اینکه شهروندان از تهیه گوشت مرغ از مراکز غیر مجاز و عرضه کنندگان و کشتار کنندگان دوره گرد خودداری کرده و گوشت مرغ مصرفی خود را بصورت بسته بندی شده تازه یا منجمد و از مراکز مجاز تهیه کنند.
محمودی ضمن اطمینان خاطر به اینکه تاکنون هیچ آنفلوآنزای مرغی در شهرستان نظر آباد مشاهده وگزارش نشده، از تمام شهروندان خواست در صورت مشاهده لاشه پرندگان از دست زدن به لاشه پرندگان به صورت جدی خودداری کرده و بلافاصله مراتب را به اداره دامپزشکی و سامانه ۱۵۴۰ادارمحیط زیست اطلاع دهند .

منبع ایرنا برچسب ها: رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نظرآباد گفت: پایش مشترک زیستگاه های آبی وخشکی پرندگان توسط محیط زیست و دامپزشکی نظرآباد به منظور پیشگیری از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان وطیور در این شهرستان آغاز شد.
رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نظرآباد گفت:

از شما درخواست میکنیم نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک بگذارید

  • از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
  •  لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • بابت اینکه نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک میگذارید متشکریم.