تصویر
پنج هزار و ۴۰۰ طرح صنایع تبدیلی کشاورزی در حال اجراست
30 شهریور 1402 - 8:27
شناسه : 656950
3
رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه انقلابی در صنایع تبدیلی و تکمیلی در حال وقوع است، گفت: در حال حاضر پنج هزار و ۴۰۰ طرح صنایع تبدیلی و تکمیلی در سراسر کشور در حال اجرا است.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه انقلابی در صنایع تبدیلی و تکمیلی در حال وقوع است، گفت: در حال حاضر پنج هزار و ۴۰۰ طرح صنایع تبدیلی و تکمیلی در سراسر کشور در حال اجرا است.

«کریم ذوالفقاری» در پانزدهمین کنگره ملی و نخستین کنگره بین المللی مکانیک بیوسیستم و مکانیزاسیون کشاورزی که در دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران مستقر در برگزار شد اعتبار این طرح ها را ۲ هزار و ۳۱۰ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: این طرح ها بین ۲۰ تا ۹۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.
وی کشاورزی نوین را مکانیزاسیون و صنایع تبدیلی و تکمیلی دانست و اظهار کرد: صنایع تکمیلی و تبدیلی کشاورزی چیزی جدا از مکانیزاسیون کشاورزی نیست و طیف وسیعی از فعالیت ها است که از ورود یک تخم چشم زده ماهی و یا عملیات آماده سازی زمین شروع می شود و تا مرحله بازار ادامه دارد.
وی گفت: مکانیزاسیون و صنایع تبدیلی تکمیلی یعنی تولید با هزینه کمتر و زنجیره ارزش افزوده و رسیدن کشاورزی سنتی به صنعتی است بطوریکه کشاورزی سنتی با داس شروع شد و اکنون با ماشین آلات است.
ذوالفقاری با بیان اینکه شرکت های خدمات مکانیزه بخشی از مشکلات ما را در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی حل می کند، افزود: ریز قطعه بودن اراضی کشاورزی مانع اصلی برای مکانیزه کردن در حوزه زراعی و باغی تبدیل شد و خرید ماشین های خاص برای اراضی کوچک توجیه ندارد.
وی تصریح کرد: امروز ۱۲۰ تا ۱۲۵ میلیون تن تولیدات کشاورزی داریم که از این میزان برای ۹۰ میلیون تن ظرفیت صنایع تبدیل و تکمیلی در بخش کشاورزی ایجاد شده است در عین حال این میزان تمام تولیداتی نیست که خودمان تولید می کنیم.
رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی گفت: زیرا ۲۳ میلیون تن خوراک دام و طیوری است که وارداتی است و حدود ۶ میلیون تن ظرفیت سردخانه هاست و در عمل ظرفیت ساخته شده حدود ۵۰ میلیون تن است از آنچه که تولید می شود فراوری شود.
وی افزود: هدفگذاری مشخص است و خوشبختانه بر عکس سایر حوزه ها این صنایع صنایعی سودآور است و بخش خصوصی سرمایه گذاری کرده است به طوریکه در تمام حوزه ها ۲۰ درصد سهم سرمایه گذاری بخش خصوصی و ۸۰ درصد سایر حوزه ها است ولی در صنایع کشاورزی ۶۰ درصد سهم بخش خصوصی است.
وی به تدوین سند تحول مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی نیز اشاره و اظهار کرد: این سند در حال جمع بندی است و باید گفت که سال ها در این حوزه یک شاخص داشتیم که ضریب مکانیزاسیون بود که فقط نشان دهنده اسب بخار در هکتار است و هیچ شاخص دیگری نداشتیم.
ذوالفقاری گفت: با فناوری های نوین و تجهیز دامداری ها و مرغداری و واحد تولید آبزیان اتفاقات خوبی افتاده ولی جای خالی مکانیزاسیون در بخش کشاورزی احساس می شود.
پانزدهمین کنگره ملی و نخستین کنگره بین المللی مکانیک بیوسیستم و مکانیزاسیون کشاورزی به مدت سه روز در کرج ادامه دارد.

منبع ایرنا برچسب ها: رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه انقلابی در صنایع تبدیلی و تکمیلی در حال وقوع است، گفت: در حال حاضر پنج هزار و ۴۰۰ طرح صنایع تبدیلی و تکمیلی در سراسر کشور در حال اجرا است.
رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون و ص

     

از شما سپاسگزاریم که نظرات و پیشنهادات سازنده تان را با ما در میان می گذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت  منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.