دادستان انتظامی دادسرای نظام پزشکی استان البرز گفت: بیشترین شکایات در دادسرای نظام پزشکی به ترتیب مربوط به حوزههای دندان پزشکی، عمومی در زمینه زیبایی، جراحی و زنان و زایمان بوده است، اما لازم به ذکر است که بیشرین شکایت ثبت شده در یک حوزه الزاما به معنای این نیست که آن شکایت اثبات شده باشد.
دکتر سوسن کیانیا با بیان اینکه پیچیدگی درمانهای جدید پزشکی باعث میشود که احتمال شکایات پزشکی بیشتر شود، گفت: پزشکان خط اول بیماریابی هستند اما چون به خدمات این افراد اهمیت داده نمیشود به ناچار به حوزههای دیگر ورود میکنند که این کار مخاطرات زیادی را به دنبال دارد و موجب افزایش شکایات در زمینه قصور پزشکی میشود، زیرا تعرفههای درمانی و زیبایی واقعی نیست و مردم برای امور زیبایی پول بیشتری پرداخت میکنند، بنابراین افراد پروانه دار در حوزههای پزشکی ترغیب میشوند بیشتر به سمت زیبایی بروند تا درمان.
کیانی در خصوص شکایاتی که از کادر پزشکی میشود، عنوان کرد: افرادی که تحت نظارت سازمان نظام پزشکی قرار دارند الزاما همگی پزشک نیستند بلکه افرادی که در حرفههای وابسته به پزشکی نیز فعالیت دارند را نیز شامل میشود، مثل همکاران فیزیوتراپ، گفتار درمان، شنوایی سنج، ماما و غیره که همه عضو سازمان نظام پزشکی محسوب میشوند.
وی افزود: حدود دوسالی بود که به دلیل شیوع بیماری کرونا اعمال درمانی و جراحیهای انتخابی به تصمیم کادر درمان و هم به دلیل ترس و نگرانی مردم انجام نمیشد و بیشتر بیماران اورژانسی در اولویت درمان قرار داشتند، برهمین اساس هنگامی که کارهای درمانی محدود میشود آمار شکایات و خطاهای پزشکی نیز کاهش پیدا میکند و محدود میشود.
دادستان انتظامی دادسرای نظام پزشکی استان البرز با بیان اینکه شکایاتی که در رابطه با امور پزشکی میشود در همه حوزههای پزشکی وجود دارد، اظهار کرد: بخشی از این شکایات مربوط به نحوه درمان است که بیشترین شکایات را به خود اختصاص داده، شکایات کمی هم مربوط به نحوه رفتار کادر درمان است، بخش دیگر درخصوص مسائل مالی و نحوه پرداخت هزینهها است که به گوش سازمان نظام پزشکی میرسد.
وی با اشاره به اینکه اخیرا حوزههای درمانی بسیار گسترده تر و تخصصی تر شده و پیشرفت کرده، ادامه داد: فعالیتهایی مانند ایمپلنت و ارتودنسی در زمینه داندان پزشکی، همچنین سایر فعالیتها در زمینه جراحیها، درمانهای دارویی و غیره در مقایسه با سالهای گذشته، به دلیل بیشتر شدن تبحر پزشکان و پیشرفت تجهیزات بسیار افزایش پیدا کرده است که به دنبال آن هر چقدر که این امور پیشرفت کند، پیش آمد خطای پزشکی هم ممکن است بیشتر شود.
کیانی توضیح داد: بیمارانی که به حوزههای خاص درمانی مراجعه میکنند خودشان هم بیمار خاص و پرخطر محسوب میشوند، این افراد همیشه یک سری فاکتورها دارند که انجام کارهای پزشکی برایشان با مخاطرات بیشتری همراه است.
وی با اشاره به اینکه اخیرا شکایات در حوزه رادیولوژی افزایش پیدا کرده، افزود: امروزه با باب شدن مسئله غربالگری جنین و سونوگرافیهای خاصی که ناهنجاریهای خاص جنین را در طول بارداری برای مادر چک میکند، شکایتهای این حوزه را بیشتر کرده که علت آن هم توقع بیش از حد مراجعه کنندگان به این بخش است، زیرا سونوگرافی فقط میتواند درخصوص ظاهر و اندام فیزیکی جنین تشخیص خود را بگوید و در مورد عملکرد یک عضو بدن نمیتواند نظر دهد، با وجود این موارد خانوادهها پس از به دنیا آمدن نوزاد اقدام به شکایت میکنند.
دادستان انتظامی دادسرای نظام پزشکی استان البرز تصریح کرد: هنگامی که یک شکایت در دادسرای نظام پزشکی به ثبت میرسد، برای بررسی پرونده پزشکی فرد بیمار کمیسیون پزشکی تشکیل میشود که در این کمیسیونهای تخصصی به این امر توجه میشود که آیا نظامات علمی و دولتی و اخلاقی در رابطه با این مسئله انجام شده یا خیر؛ یعنی پرونده بیمار از ابتدای زمان بستری بررسی میشود و سوالاتی تحت این عنوان مطرح میشود که آیا فرد نیاز به بستری شدن داشته؟ نیاز به جراحی داشته؟ آیا آن طرح درمانی که پزشک یا همکار درمانگر برای بیمار درنظر گرفته درست بوده؟ اگر تمامی این مراحل آگاهانه پیش رفته باشد، پزشک درمان و داروها را درست انتخاب کرده باشد و طبق موازین علمی و اخلاقی عمل کرده باشد در اینجا قصوری صورت نگرفته است و مسئولیت نتیجه نامطلوب بر عهده او نیست.
وی ضمن تاکید بر این موضوع که اکثر شکایات قصور پزشکی هنگامی اتفاق میافتد که ارتباط درست و کافی بین بیمار و پزشک شکل نگرفته باشد، ادامه داد: اولین وظیفه کادر درمان این است که طرح درمانی مدنظر خود را که شامل درمان پیشنهادی خود، عوارض احتمالی آن درمان و همچنین درمان جایگزین میشود را برای بیمار توضیح بدهند تا رضایت آگاهانه شکل بگیرد، بر همین اساس گاهی عدم شفاف سازی طرح درمانی موجب میشود که بیمار انتظار غیر واقعی پیدا کند و هنگام بروز نتیجه ناراضی باشد و به شکایت منجر شود.
کیانی با بیان اینکه هیچ گونه فیلتری در سازمان نظام پزشکی وجود ندارد و افراد میتوانند آزادانه هر شکایتی که دارند را در دادسرای این سازمان ثبت کنند، عنوان کرد: بیشترین شکایات در دادسرای نظام پزشکی به ترتیب مربوط به حوزههای دندان پزشکی، عمومی در زمینه زیبایی، جراحی و زنان و زایمان بوده است، اما لازم به ذکر است که بیشرین شکایت ثبت شده در یک حوزه الزاما به معنای این نیست که آن شکایت اثبات شده باشد و ممکن است در لیست شکایاتی که قصور پزشکی در آن به اثبات رسیده تعداد خطای دندان پزشکی کمتر از سایر حوزهها باشد.
وی افزود: پزشکانی وجود دارند که به دلیل بی مبالاتی، عدم مهارت، عدم صلاحیت و ورود به حوزهای که در تخصص آنها نیست دست به اموری میزنند که در اثر آن دچار خطای پزشکی میشوند، در نهایت در صورت اثبات قصور پزشکی در دادسرای نظام پزشکی برای این افراد رای صادر میشود و در دادگاه نظام پزشکی نوع مجازات مشخص میشود.
دادستان انتظامی دادسرای نظام پزشکی استان البرز شرح داد: فلسفه وجودی دادسراهای نظام پزشکی این است که تخلفات پزشکان و اعضای نظام پزشکی را به حداقل برسانند، اما برخی از تخلفات به قدری بار علمی و اخلاقی بالایی که دارند که قانون گذار از ابتدا مجازات آن تخلف را در مرحله اول محرومیت از مطب پیش بینی کرده است، گاهی هم مجازاتها سنگین نیست اما به دلیل استمرار تخلف و خطا از سوی پزشک مجازاتها نیز به مرور سنگین تر و در نهایت به ابطال پرونده پزشکی منجر میشود.
منبع ایسنا
از شما سپاسگزاریم که نظرات و پیشنهادات سازنده تان را با ما در میان می گذارید