تصویر
چرا شکستن تخمه لذت‌بخش است؟ نگاهی به مکانیزم اعتیاد به غذا
08 مهر 1403 - 7:03
شناسه : 1349115
0

یک متخصص تغذیه توضیح می‌دهد که شکستن تخمه به دلیل آزادسازی سریع دوپامین در مغز احساس لذت می‌آورد و می‌تواند منجر به اعتیاد به مواد غذایی شود. به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،غزاله اسلامیان، متخصص تغذیه و رژیم درمانی، در توضیحات خود بیان کرده است که شکستن تخمه یک محرک کوتاه‌مدت است که […]

یک متخصص تغذیه توضیح می‌دهد که شکستن تخمه به دلیل آزادسازی سریع دوپامین در مغز احساس لذت می‌آورد و می‌تواند منجر به اعتیاد به مواد غذایی شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ،غزاله اسلامیان، متخصص تغذیه و رژیم درمانی، در توضیحات خود بیان کرده است که شکستن تخمه یک محرک کوتاه‌مدت است که به سرعت موجب آزادسازی دوپامین در مغز می‌شود. این فرایند به فرد احساس لذت می‌دهد و او را به تکرار این عمل تشویق می‌کند.

اسلامیان تأکید کرد که دوپامین به عنوان یک نوروترانسمیتر در مغز عمل می‌کند و نقش مهمی در ایجاد احساس پاداش دارد. این پاداش‌ها می‌توانند ناشی از فعالیت‌های مختلفی همچون خرید، بازی‌های رایانه‌ای یا مصرف غذاهای خاص مانند فست‌فودها و شیرینی‌ها باشند. او همچنین اشاره کرد که شکستن هر دانه تخمه به عنوان یک محرک مستقل عمل می‌کند و باعث ترشح دوپامین می‌شود.

به علاوه، مصرف مکرر تنقلات می‌تواند به اعتیاد به مواد غذایی منجر شود. وی درباره عوارض مصرف زیاد تخمه هشدار داد و گفت که تعداد و دفعات شکستن تخمه می‌تواند آسیب جدی به دندان‌ها وارد کند.

اسلامیان بر لزوم مصرف متعادل تخمه‌ها تأکید کرد و گفت که این دانه‌ها حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید هستند، اما مصرف بیش از حد آن‌ها ممکن است به مشکلاتی مانند چاقی منجر شود. او همچنین نسبت به مصرف دانه‌های بو داده و نمک‌دار هشدار داد و گفت که این نوع دانه‌ها ممکن است حاوی سدیم بالایی باشند که خطر بیماری‌های قلبی و فشار خون را افزایش می‌دهد.

     

از شما سپاسگزاریم که نظرات و پیشنهادات سازنده تان را با ما در میان می گذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت  منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.