تصویر
چرخش سیاست‌ های خودرویی در جهان و ایران
04 مهر 1403 - 4:57
شناسه : 1271993
0

چرخش سیاست‌ های خودرویی در جهان و ایران علیرضا کافی درسرمقاله امروز « چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳ » روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳ » پرداخت عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت: حرکت خودروسازان بزرگ حتی در رقابتی‌ترین اقتصادهای جهان نیز متاثر از اندیشه سیاستمداران است و […]

ارسال توسط :
پ
پ

چرخش سیاست‌ های خودرویی در جهان و ایران

علیرضا کافی در امروز « چهارشنبه ۴ ۱۴۰۳ » روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳ » پرداخت

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

حرکت خودروسازان بزرگ حتی در رقابتی‌ترین اقتصادهای جهان نیز متاثر از اندیشه سیاستمداران است و می‌توان گفت مقام‌های ارشد، علاوه مواضع سیاسی و این موضوع را هم مشخص می‌کنند که صنعت خودرو کشورشان روی چه ریلی و به چه سمتی حرکت کند. به عنوان مثال همزمان با سفر اواخر فروردین‌ماه اولاف شولتس صدراعظم آلمان به چین، صنایع خودروسازی آلمانی استراتژی جدید انتقال مراکز و فعالیت‌های صنعتی خود از چین به ژاپن را در پیش گرفتند. البته چین بزرگ‌ترین بازار خودرو در جهان را در اختیار دارد و شرکت‌های خودروساز آلمانی همچنان سهم مهمی از بازار داخلی چین را در اختیار دارند، پس قطعا یکباره از چین خارج نمی‌شوند. هرچند دلایل اصلی استراتژی آلمان در جابه‌جایی برخی شرکت‌های خودروسازی از چین به ژاپن معلوم نیست اما برخی کارشناسان حدس می‌زنند ملاحظات ژئوپلیتیکی و کاستن از اتکای صنعت آلمان به زنجیره تامین چین از دلایل اصلی این استراتژی جدید است.

از طرفی تا چندی دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برگزار خواهد شد و انتخاب کامالا هریس یا دونالد ترامپ می‌تواند تاثیر چشمگیری بر صنعت خودرو این کشور داشته باشد. نفرت ترامپ نسبت به خودروهای برقی بر همگان آشکار است. رئیس‌جمهور پیشین ایالات‌متحده ادعا کرده است خودروهای برقی کارآیی مناسبی ندارند و وعده داده اگر دوباره وارد کاخ سفید شود، سیاست‌های تشویقی بایدن برای تولید و فروش این محصولات را ملغی خواهد کرد.

اعمال تعرفه‌های ۱۰۰درصدی روی خودروهای برقی وارداتی از مکزیک نیز یکی دیگر از وعده‌های او است. رابینسون مایر (ستون‌نویس دائمی روزنامه نیویورک‌تایمز) نیز به‌تازگی درباره آینده صنعت خودرو آمریکا نوشته است توجه وسواس‌گونه دونالد ترامپ به نفت می‌تواند صنعت خودرو آمریکا را نابود کند. این در حالی است که خودروسازان آمریکایی نتوانستند خودروهای خود را کارآمدتر کنند و طی چند سال در رقابت با رقبای بین‌المللی خود، به ویژه خودروسازان کره‌جنوبی و چینی عقب مانده‌اند.

در کشور ما نیز با روی کار آمدن دولت چهاردهم به‌نظر می رسد سیاست گسترش خودروهای برقی قرار است با احتیاط بیشتری دنبال شود. برخی کارشناسان به صورت غیررسمی اعلام کرده‌اند سیاست‌های کلی در حوزه برقی تغییر کرده است.

آنها می‌گویند وزارت صمت برخلاف دوره قبل، اصراری بر واردات خودروهای برقی ندارد اما قرار هم نیست کل واردات به بنزینی‌ها اختصاص یابد. گویا سیاست جدید این است به‌جای خودروهای تمام‌برقی، مدل‌های هیبرید و پلاگین-هیبرید در اولویت واردات مدل‌های غیربنزینی قرار بگیرند.

در همین رابطه روز گذشته رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران نیز از شهرداری خواست نسبت‌به توسعه استفاده از خودرو تاکسی برقی در تهران عجله نداشته باشند. این موضوع در شرایطی عنوان شد که رانندگان تاکسی برقی برای دومین‌بار مقابل ساختمان شورای شهر برای رسیدگی به مشکلات‌شان تجمع کردند. این در حالی است که فروش محصولات برقی توسط خودروسازان داخلی بدون در نظر گرفتن الزامات و شروطی خاص امکان‌پذیر بود.

در اطلاعیه فروش این خودروها تاکید شده بود که دو خودرو برقی بدون نیاز به افتتاح حساب وکالتی و مسدودی عرضه می‌شوند. همچنین تاکید شده بود که فروش برقی‌ها مشمول ضوابط نداشتن خرید ۴۸ ماه گذشته در طرح‌های عادی و برخوردار نبودن از پلاک فعال نیست. اما با همه این امتیازها همچنان خودروهای برقی در بازار کشور بلاتکلیف هستند و هنوز به صورت دقیق معلوم نیست آیا سکان سیاست‌های کلان خودرویی کشور به سمت هیبریدها و پلاگین-هیبریدها می‌چرخد یا همچنان جایی برای عرضه خودروهای برقی باقی خواهد ماند.

دنیای خودرو

     

از شما سپاسگزاریم که نظرات و پیشنهادات سازنده تان را با ما در میان می گذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت  منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.