تصویر
چند هشدار در مورد پیش دیابت
09 اسفند 1401 - 15:29
1
رییس هیات مدیره انجمن دیابت ایران گفت: طبق آمار مربوط به مبتلایان به دیابت در کشور، آقایان حدود ۱۰ درصد این افراد و خانم‌ها ۱۱ درصد را شامل می‌شوند که اغلب بالای۴۰ سال سن دارند.
ارسال توسط :
پ
پ

رییس هیات مدیره انجمن دیابت ایران گفت: طبق آمار مربوط به مبتلایان به دیابت در کشور، آقایان حدود ۱۰ درصد این افراد و خانم‌ها ۱۱ درصد را شامل می‌شوند که اغلب بالای۴۰ سال سن دارند.

محمدرضا مهاجری تهرانی، فوق تخصص غدد و متابولیسم، در حاشیه نشستی در جمع اصحاب رسانه، تعداد مبتلایان دیابت در جهان را بیش از ۵۰۰ میلیون نفر عنوان کرد و گفت: با توجه به افزایش مبتلایان به این بیماری، احتمال می‌رود که در ۲۰ سال آینده این تعداد به بیش از ۷۰۰ میلیون نفر برسد.
طبق آمار به دست آمده در ایران حدود شش‌ونیم میلیون نفر به بیماری دیابت مبتلا هستند که متاسفانه حدود نیمی از این افراد ابتلا خود به بیماری دیابت اطلاع ندارند.
وی افزود: طبق آمار مربوط به مبتلایان به دیابت در کشور، آقایان حدود ۱۰ درصد این افراد و خانم‌ها ۱۱ درصد را شامل می‌شوند که اغلب بالای۴۰ سال سن دارند.
این مقام مسؤول افزود: به همین میزان که افراد مبتلا به دیابت داریم به همان میزان هم افراد مبتلا به پیش‌دیابت داریم، یعنی میزان قندخون آنها بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ است.
وی به برخی از علل مهم افزایش دیابت اشاره کرد و گفت: شیوع کووید ۱۹ را می‌توان یکی از علل افزایش ابتلا به دیابت دانست، به طوری که در صورت ابتلا به بیماری کووید ۱۹، احتمال بروز دیابت افزایش می‌یابد و برخی افراد هم به‌دلیل کم‌تحرکی ناشی از قرنطینه و نیز مراجعه کمتر به پزشک جهت انجام چکاپ روتین از ابتلا به دیابت خود بی‌اطلاع مانده‌اند و یا پیگیر بیماری خویش نبوده‌اند.
مهاجری با اشاره به وجود شرکت‌های بزرگی که در راستای کاهش و کنترل بیماری اقدام کرده اند، یادآور شد: برخی از این شرکت‌ها با قدمتی بیش از صدسال به تولید انسولین پرداخته‌اند و خدمت بزرگی به بشر در زمینه درمان دیابت کرده اند.
مهاجری تهرانی در پایان گفت: آمار ابتلا به دیابت در کشورهای در حال توسعه رو به افزایش است ولی در کشورهای توسعه‌یافته سیر نزولی طی می‌کند‌.
متاسفانه اکنون در کشورهای در حال توسعه‌، کمتر از ۳۰ درصد به امر کنترل دیابت توجه می‌شود در حالی که این آمار در کشورهای توسعه‌یافته به ۷۰ درصد می‌رسد.
در ادامه دکتر سعید کلباسی، رئیس هیأت‌مدیره انجمن دیابت ایران، گفت: دیابت در ایران متاسفانه از زمان شیوع بیماری کووید ۱۹ روند صعودی را طی می‌کند.
زیرا خود بیماری کرونا و داروهایی که برای درمان این بیماران استفاده می‌شود می‌تواند زمینه‌ساز ابتلا به دیابت شود.
با شیوع بیماری کرونا، تحرک افراد کاهش‌ یافته که همین موضوع، سبب بروز افزایش وزن و دیابت می‌شود.
درنتیجه میزان نیاز افراد به استفاده از درمان‌های جدید و همچنین مصرف انسولین افزایش پیدا کرده است.
این فوق تخصص غدد متذکر شد: برای نزولی کردن روند دیابت و پیشگیری از ابتلا در کشور نیازمند توجه و عزم ملی به‌خصوص از سمت وزارت بهداشت، بیمه‌ها و رسانه‌ها هستیم که با اقدامات پیشگیرانه و آموزشی در سطوح مختلف مانند دانشگاه‌ها ، شهرداری‌ها و سایر نهادها این زنگ خطر جدی را در جامعه گوشزد کنیم.

منبع فارس برچسب ها: رییس هیات مدیره انجمن دیابت ایران گفت: طبق آمار مربوط به مبتلایان به دیابت در کشور، آقایان حدود ۱۰ درصد این افراد و خانم‌ها ۱۱ درصد را شامل می‌شوند که اغلب بالای۴۰ سال سن دارند.
رییس هیات مدیره انجمن دیابت ایران گفت: طبق آمار مربوط به مبتلایان به د

از شما درخواست میکنیم نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک بگذارید

  • از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
  •  لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • بابت اینکه نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک میگذارید متشکریم.