عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز، استفاده از قطعات و لوازم نامرغوب در ساخت برخی کانتینرهای یخچال دار تولید داخل را یک تهدید جدی در روند توسعه صادرات محصولات کشاورزی استان و کشور عنوان کرد.
«سید احمد میرجلیل» گفت: با توجه به تجربه تلخ کاهش مرغوبیت و بعضا فساد محصولات کشاورزی صادراتی هنگام حمل با این کانتینرها، ضروری است مدیران ذیربط برای رفع این چالش چاره اندیشی کنند.
وی تصریح کرد: روند ساخت کانتینر در برخی شرکت های داخلی به هیچ وجه با استاندارد های روز دنیا همخوانی ندارد، ضمن آن که طی ۲ سال اخیر قیمت این کانتینرها بیش از هفت برابر افزایش یافته است.
وی گفت: به عنوان شاهد مثال قیمت برخی کانتینر های یخچال دار ساخت داخل که در خردادماه ۹۸ حدود ۱۱۴ میلیون تومان بود، اکنون تا مرز ۸۰۰ میلیون تومان عرضه می شود، ضمن آنکه برای رفع نواقص این کانتینرها اقدام نشده است.
میرجلیلی افزود: مشکل غیر استاندارد بودن تولید برخی کانتینرهای داخلی در شرایطی خودنمایی می کند که کانتینرهای خارجی مطابق با استاندارهای روز دنیا ۳۵ درصد ارزانتر از کانتینرهای تولید داخلی است.
وی ادامه داد: کیفیت برخی کانتینرهای یخچال دار تولید داخل تا حدی کاهش یافته است که صادر کنندگان مجبورند با پرداخت ۲۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان وجه اضافی، موتور یخچال مناسب خریداری و روی این کانتینر ها نصب کنند.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز گفت: با موافقت دولت، صادر کنندگان محصولات کشاورزی می توانند کانتینرهای یخچال دار خارجی تولید سال ۲۰۱۸ یا ۰۱۹ ۲ را به قیمت ۵۰۰ میلیون تومان خریداری کنند و از مزایای کانتینرهایی که با استاندارد های روز دنیا همخوانی دارند استفاده نمایند.
وی در ادامه این گفت و گو به وجود پنج هزار دستگاه کشنده در پشت مرزهای کشور اشاره کرد و افزود: علی رغم کمبود کامیون و تریلی حدود یک سال است که این کشنده ها در انتظار ورود به کشور و شماره گذاری هستند، لذا باید مسوولان برای رفع این چالش اقدام کنند.
میرجلیلی گفت: قیمت هر یک از این کشنده ها که پشت مرزهای کشور بلااستفاده رهاشده بیش از پنج میلیارد تومان است و با ورود و شماره گذاری این کشنده ها بخش قابل توجهی از نیاز حمل و نقل کشور برطرف خواهد شد.
وی یکی از مشکلات حاد صادر کنندگان محصولات کشاورزی را پرداخت مبالغ بالا برای اجاره کانتینر های یخچال دار عنوان کرد و افزود: صادرکنندگان برای کرایه یک دستگاه کامیون ویژه حمل بار به مقصد کشور های عربی ازجمله امارات متحده عربی و عمان باید رقمی بیش از ۴۰ میلیون تومان پرداخت کنند.
میرجلیلی اظهار داشت: بیشتر صادرکنندگان محصولات کشاورزی برای خرید کامیون های یخچال دار و کشنده ها سرمایه گذاری کرده اند و ضمن تحمل این گونه هزینه ها با مشکلاتی از جمله بدهی بانکی نیز مواجه هستند.
وی افزود: صادرکنندگان حوزه کشاورزی البرز دارای ۳۰۰ تا ۴۰۰ دستگاه کامیون یخچال دار هستند، اما چون بازه زمانی حمل کالاها از مبدا تا کشور مقصد زمان براست، لذا علاوه بر کانتینرهایی خودشان ، مجبورند تعداد زیادی کامیون یخچال دار هم کرایه کنند تا بتوانند با کمترین تاخیر محموله های صادراتی را به کشورهای هدف ارسال نمایند.
نرخ تعرفه های گمرکی صادرات تره بار و صیفی با منطق همخوانی ندارد
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز گفت: با توجه به فساد پذیری صیفی و تره بار، نرخ تعرفه های گمرکی این محصولات با منطق همخوانی ندارد و ضروری است در این زمینه نرخ تعرفه ها تعدیل شود.
میرجلیلی افزود: البرز به عنوان قطب تولید و صادرات سبزی، صیفی و تره بار در سطح ملی مطرح است و سالانه بیش از ۳۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی از این استان به کشورهای هدف صادر می شود.
وی تاکید کرد: تدام و رشد فعالیت البرز در بستر صادرات محصولات کشاورزی حمایت مسوولان و رفع چالش های موجود در این راستا را طلب می کند.
استان البرز دارای سه هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی است.
منبع ایرنا
از شما سپاسگزاریم که نظرات و پیشنهادات سازنده تان را با ما در میان می گذارید