کاهش ۲۳ درصدی سرقت در ۶ ماه نخست سال جاری

گفت: در نیمه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، آمار وقوع سرقت‌های عادی ۲۳ درصد کاهش داشته است که از این منظر ، و کرج بیشترین کاهش را میان حوزه‌های قضایی استان البرز داشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از البرز حسین صبح امروز _دوشنبه بیست‌وسوم مهر_ در نشست «قرارگاه پیشگیری و مقابله با جرایم خاص استان البرز» که به میزبانی فرماندهی انتظامی استان برگزار شد با تاکید بر اینکه نقش و وظایف نیروی انتظامی بر اساس قوانین و مقررات متفاوت و متنوع است، اظهار کرد: بر این اساس مأموریت‌های متعددی در حوزه‌های مختلف بر عهده نیروی انتظامی گذاشته شده و رد پای سبزپوشان پلیس در همه جا مشهود است.

وی افزود: اقتضا دارد نیروی انتظامی با توجه به مأموریت‌های متنوع که حیطه‌های مختلفی از جمله تأمین امنیت مرزها تا معابر شهری و روستایی را در بر می‌گیرد از امکانات و حمایت‌های ویژه‌ای برخوردار باشد که قوه قضائیه از جنبه عام و همکاری‌های خاص، از نیروی انتظامی حمایت ویژه‌ای دارد.

رئیس کل دادگستری استان البرز با تاکید بر همکاری و تعامل نزدیک مجموعه قضائی و انتظامی استان البرز، احساس امنیت در مردم را مرهون همین تعاملات و تلاش‌های انجام شده دانست که در دستاوردهایی از قبیل کاهش وقوع سرقت در استان منعکس می‌شود.

رصد ۱۱۸۰ فقره پرونده در قرارگاه

فاضلی هریکندی با بیان اینکه ایجاد قرارگاه پیشگیری و مقابله با جرایم خاص استان البرز از سال ۱۳۹۹ تاکنون منجر به دستاوردهای بزرگی در حوزه مأموریت‌های آن شده است، اضافه کرد: از بدو تأسیس تاکنون تعداد ۱۱۸۰ فقره پرونده تحت رصد این قرارگاه قرار گرفته است که از این تعداد ۴۲۰ پرونده مختومه و ۷۶۰ پرونده در جریان رسیدگی یا اجرا است.

وی ادامه داد: در این قرارگاه پرونده‌هایی با موضوعات مختلف سرقت از نظر فراوانی بیشترین تعداد پرونده‌های تحت رصد قرارگاه هستند.

مصادیق سخت‌گیری در مورد متهمان جرایم خاص

رئیس کل دادگستری استان البرز با اشاره به سختگیری‌های اعمال شده در پرونده‌های تحت رصد قرارگاه عنوان کرد: آمار بیانگر آن است که صدور قرار تأمین از نوع بازداشت موقت در پرونده‌های جرایم خاص ۱۴ درصد است در حالی که در سایر پرونده‌های استان به سه درصد می‌رسد، همچنین قرار وثیقه در ۶۸ درصد پرونده‌های موضوع مأموریت قرارگاه صادر شده در حالی که در سایر پرونده‌ها این قرار ۱۸ درصد است، از طرف دیگر قرارهای تأمین خفیف‌تر از قبیل کفالت و التزام به حضور نیز به ترتیب ۱۷ و یک درصد و سایر جرایم به ترتیب ۴۰ و ۳۹ درصد است.

کاهش ۲۳ درصدی وقوع سرقت

فاضلی هریکندی با اعلام خبر کاهش ۲۳ درصدی وقوع انواع جرم سرقت در استان البرز اضافه کرد: با تلاش‌های انجام شده که حاصل تعامل و همراهی دستگاه قضائی و نیروی انتظامی استان بوده است، در شش ماه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، آمار وقوع سرقت‌های عادی ۲۳ درصد کاهش داشته است که از این منظر نظرآباد، چهارباغ و کرج بیشترین کاهش را در بین حوزه‌های قضائی استان البرز داشته‌اند.

وی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون، ۳۶ طرح عملیاتی توسط فرماندهی نیروی انتظامی استان اجرا شده که منتهی به دستگیری ۲۳۷ نفر شده و اموال به ارزش ۸۵ میلیارد تومان کشف شده است، همچنین در قالب طرح عملیاتی دستگیری سارقین و مال‌خرها که توسط پلیس آگاهی استان اجرایی شد ۱۴ باند سرقت شناسایی و منتهی به بازداشت ۱۰۸ سارق شد.

نظارت و برخورد با مال‌خرها

رئیس کل دادگستری استان البرز بر ضرورت برخورد بیشتر بر مال‌خرها در استان تاکید کرد و افزود: هر چند پرونده‌های مطرح شده تحت رصد قرارگاه قرار ندارد، اما باید به عنوان علل و زمینه تشویق وقوع سرقت، نظارت بیشتری در نیروی انتظامی در مرحله کشف و کلیه مراجع قضائی استان در خصوص رسیدگی به پرونده‌های تشکیل شده اعمال شود.

فاضلی هریکندی کمبود فضای فیزیکی و تجهیزات فنی را از جمله مشکلات مطرح در حوزه نیروی انتظامی بیان و تاکید کرد: دادگستری کل استان البرز آمادگی دارد در ایجاد فضای بازداشتگاه‌های موقت و حل مشکل نقل و انتقال متهمان در حوزه‌های قضائی استان البرز با نیروی انتظامی همکاری لازم را داشته باشد.

جواد یاوری، معاون قضائی رئیس کل و دبیر قرارگاه پیشگیری و مقابله با جرایم خاص استان البرز نیز در این نشست با ارائه گزارشی به عملکرد شش ماه قرارگاه در سال جاری پرداخت و بعضی انتظارات متقابل دادگستری کل استان و نیروی انتظامی را تبیین کرد.

حمید هداوند، فرمانده نیروی انتظامی استان البرز نیز در این نشست با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۱۴ فقره پرونده مرتبط با جرایم خاص در فراجای استان تشکیل شده است گفت: برآیند عملکردی همکاری مشترک نیروی انتظامی و دادگستری کل استان البرز منجر به کاهش ۲۳ درصدی وقوع انواع سرقت‌ها در استان شده است در حالی که آمار کشفیات، رشد ۱۹ درصدی را نشان می‌دهد.

بازداشت ۴۷۲ سارق در سال جاری

وی از اجرای ۴۷ طرح دستگیری در شش ماه ابتدایی سال جاری توسط پلیس آگاهی استان خبر داد و اضافه کرد: از دیگر طرح‌های اجرا شده می‌توان به پنج طرح مبارزه با مال‌خرها و سارقین، ۱۲ طرح سرکشی از پارکینگ‌ها و توقفگاه‌ها اشاره کرد که در مجموع این اقدامات منجر به بازداشت ۴۷۲ سارق و ۴۸ مال‌خر در این مدت شده است.

فرمانده نیروی انتظامی استان البرز موفقیت در تأمین امنیت و کاهش وقوع انواع سرقت‌ها را مرهون همکاری و تعامل دادگستری کل استان و مجموعه انتظامی استان البرز دانست و تصریح کرد: اقدامات انجام شده منجر به افزایش احساس امنیت در جامعه شده است.

در پایان این مراسم رئیس کل دادگستری استان البرز با اهدای لوح از اقدامات فرماندهی انتظامی استان البرز کرد؛ همچنین رئیس کل و همراهان وی از مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ استان البرز بازدید کرده و ضمن دریافت گزارش از فرماندهی انتظامی استان به کارکنان شاغل در این مجموعه خداقوت گفتند.

منبع: ایمنا – البرز

امتیازی که دیگران به این خبر داده اند!
     

از شما سپاسگزاریم که نظرات و پیشنهادات سازنده تان را با ما در میان می گذارید

  • دیدگاهتان فقط و فقط در رابطه با همین مطلب باشد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما بررسی نخواهد شد.
  • هدفتان از ارسال دیدگاه تبلیغ یا بک لینک نباشد. در غیر اینصورت دیدگاه حذف می شود.
  • به دیگران توهین و اهانت نکنید

تصویر