حمید سپهر، محقق و مولف کتاب «مدرسه کتاب نخوانی» تشکیل کتابخانههای کوچک کلاسی در مدارس را از مهمترین و اصلیترین راههای برون رفت از بحران کتاب نخوانی موجود دانست.
این متخصص که به دعوت سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز همزمان با روز «کتاب و کتابخوانی» در دو نشست جداگانه با کارشناسان و مربیان مراکز به گفتگو نشست، گفت در بررسی ریشههای مختلف پدیدهی کتاب نخوانی در جامعهی ما، متاسفانه به ریشهی تربیتی توجه نشده است و این در حالی است که انس با کتاب و کتاب خوان شدن ماهیتی تربیتی دارد پس همهی ما که نگران جامعه و بحران کتاب نخوانی در آن هستیم باید توجه خانوادهها و معلمان را به این موضوع جلب کرده و سعی کنیم با توجه به مخاطبان آموزش و پرورش که بخش عمدهای از جامعه را تشکیل می دهند با استفاده از راهکارهای مناسب از سنین قبل از دبستان کودکان را به مطالعه علاقهمند کرده و در مدرسه نیز به صورت جدی به این مهم بپردازیم.
وی با اشاره به این که موضوع با اهمیت کتابخوانی در فرمایشات مقام معظم رهبری و دیگر بزرگان نیز آمده است افزود باید انس با کتاب باید در جامعه رواج پیدا کرده وادامه یابد.
وی همچنین گفت اگر چه در حوزهی بزرگسال برنامههای مختلفی برای ترویج فرهنگ مطالعه انجام شده اما یقین داریم که هیچ کدام به اندازهی ترویج کتابخوانی برای کودکان مؤثر نخواهد بود و اگر کودک از کودکی با کتاب انس گرفته و به مطالعه علاقه پیدا کند، به جرأت می توان گفت بسیاری از بحرانهای موجود در جامعهی بزرگسالی حل خواهد شد.
این عضو هیئت علمی و محقق در زمینه اختلالات یادگیری، مشکل عمده بسیاری از نوجوانان در یادگیری را عدم توانایی خواندن عنوان کرد و افزود با توجه به این که اکنون در اغلب کشورهای دنیا «قصهخوانی» در کلاس درس تبدیل به یک برنامهی مستمر شده است، متاسفانه در کشور ما معلمان هنوز از اهمیت تاثیر این فعالیت در ترویج فرهنگ مطالعه و تاثیر آن در یادگیری بیشتر مطلع نبوده و در بسیاری از مواقع اینگونه فعالیتها را صرف وقت، تلقی میکنند.
سپهر در ادامه گفت مربیان و کارشناسان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که با شیوههای جذاب کتابخوانی آشنا هستند باید به عنوان مروجان کتاب در مدارس و جلسات انجمن – اولیا حضور یافته و سعی کنند معلمان و خانوادهها را به تشکیل کتابخانه کوچک کلاسی و قصهخوانی برای کودکان تشویق کنند.
این پژوهشگر در مقایسه شیوه های آموزش و پرورش و تاثیر منفی فعالیتهایی مثل دیکته در یادگیری کودکان، گفت باید روش آموزش کل به جزء جایگزین روش آموزش جزء به کل کنونی شود اما با توجه به این که تغییر سیاستهای کلان آموزشی زمان بر است بهتر است ما به معلمان چند نکته را یادآوری کنیم و به آنها بگوییم پس از تشکیل کتابخانه کلاس، از خانوادهها بخواهند در تامین کتاب های مورد نیاز اقدام کنند، سپس کتاب های خوب را با تکیه بر چند اصل استفاده از ادبیات کودک، مناسب بودن محتوا و تصویر سازی انتخاب و در ادمه با مشورت کودکان حاضر در کلاس، کتابخوانی را شروع کنند و در بین این فعالیت به بچهها فرصت دهند تا نظرات خود را ابراز کنند و در پایان قصهخوانی نیز از بچهها هیچ سؤالی در مورد نتیجه یا خلاصه کتاب نپرسند؛ چرا که تنها با این شیوه رشد زبانی اصلی در بچهها اتفاق خواهد افتاد.
مهری فلاح، سرپرست کانون البرز نیز در سخنانی در این نشستها فعالیت کتاب و کتابخوانی را اصلیترین و محوری ترین فعالیت کانون خوانده و افزود پس از مطالعه کتاب مدرسه کتاب نخوانی دکتر سپهر، در تماس تلفنی بیشتر با این پژوهشگر یزدی آشنا شده و وقتی متوجه زحمات چندین ساله ایشان در استان یزد و تاثیرات کار ارزشمندشان بر افزایش سرانه مطالعه استان یزد شدیم، تصمیم گرفتیم از این محقق بخواهیم تا با بررسی طرح کتابخوانی پیشنهادی کانون البرز در همکاری مشترک با مدارس با عنوان طرح «کتاب، دانایی، توانایی» یک گام جلوتر آن تجربیات را با استفاده از توان مربیان کانون در البرز اجرا کرده و از آن جایی که احتمال برگزاری طرح کانون- مدرسه در آینده نزدیک متصور است، تلاش کنیم تا در تعاملی سازنده اقدامات خود را آغاز کرده و در مراجعه به مدارس علاوه بر معرفی کانون بتوانیم در جهت اعتلای فرهنگ کتاب و کتابخوانی گام مؤثری برداریم .
این مقام مسؤول بررسی و به روز کردن فعالیتها را اقدامی ارزشمند دانسته و گفت ما نیز باید در فعالیتهای کتاب محور بازنگری داشته و فعالیتهای خود را با بهرهگیری از شیوه های ارزشمند پژوهشی و خلاقیت اجرا کرده و در جهت معرفی این فعالیت ها به معلمان و خانوادهها و ترویج فرهنگ ارزشمند کتابخوانی گام موثری برداریم.
عادل جلیلی، مدیر عامل خانهی هنرمندان کرج نیز به عنوان میهمان ویژه نشست، در سخنانی از سرپرست و همکاران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قدردانی کرده و افزود خوشحالیم که کانون شرایطی را فراهم میکند که متخصصان از سراسر کشور در استان حضور یافته و تاثیرات ارزشمندی را در حوزه کودک و نوجوان داشته باشند.
در پایان این نشست نیز لوح تجلیلی با امضای مهری فلاح، سرپرست کانون البرز به حمید سپهر، نویسنده کتاب مدرسه کتاب نخوانی اهدا شد .
گفتنی است این کتاب را که به بررسی زمینههای تربیتی بحران فرهنگی کتاب نخوانی میپردازد، انتشارات طه قم در ۱۵۹ صفحه منتشر کرده است.
از شما سپاسگزاریم که نظرات و پیشنهادات سازنده تان را با ما در میان می گذارید