تصویر
کسب رتبه ی اول و دوم نخستین جشنواره جهانی شعر آیینی توسط ۲ شاعر البرزی
12 شهریور 1401 - 12:13
4
مراسم اختتامیه نخستین جشنواره جهانی شعر آئینی برگزار شد و 2 شاعر از استان البرز موفق به کسب رتبه اول و دوم شدند.
ارسال توسط :
پ
پ

مراسم اختتامیه نخستین جشنواره جهانی شعر آئینی برگزار شد و ۲ شاعر از استان البرز موفق به کسب رتبه اول و دوم شدند.

مراسم اختتامیه نخستین جشنواره جهانی شعر آیینی ، با حضور جمعی از شاعران آیینی کشورمان و نمایندگانی از اهالی قلم کشورهای اسلامی برگزار شد.

در بخشی از این مراسم پس از قرائت پیام رئیس جمهور از سوی حجت‌الاسلام سیدعبدالله حسینی، رئیس جشنواره، از نهال ولجی، فاطمه بندعلی و نسیم جعفر به عنوان برگزیدگان بخش جهانی قدردانی شد.
بر این اساس در نخستین منزل از جشنوارۀ شعر آیینی که تیمناٌ به تبیین و بازنمود شاعرانۀ انقلاب عظیم کربلا تخصیص یافته است، ستاد برگزاری و هیأت داوران متفقاٌ بر آن شده‌اند که با التزام به اصول و مبانی عرفی و معمول جشنواره‌های معتبر ادبی دنیا، معیارهای بلاغی و محتوایی خاصی را مبنای گزینش آثار رسیده به دبیرخانۀ جشنواره لحاظ کرده به قاعدۀ عدالت و انصاف نتیجه را به رأی اکثریت داوران در هر مرحله واگذارند.
بخش دیگری از این بیانیه به تشریح روند داوری و ارزیابی آثار ارسال شده به دبیرخانه اختصاص داشت.
در این بخش از بیانیه تاکید شده است: گذشته از ویژگی‌های عام بلاغی و ادبی و طراوت و شاعرانگی کلام و بدایع مورد انتظار از شعر فاخر و این روزگاری عاشورایی، اشراف معرفتی شاعران شرکت‌کننده در جشنواره بر دقایق و ظرایف واقعه، تنیدگی و سازگاری روایت و لحن و زبان اثر با موضوع و محتوا، التزام به ادب ویژۀ نعت و منقبت و پرهیز از آلودگی‌های زبانی و بیانی منجر به وهن ساحت قدس آل الله، درک درست و تبیین و بازنمود دقیق پیام انقلاب بزرگ کربلا، توجه ویژه به سرگردانی انسان معاصر و مبارزۀ مداوم و پایدار حق و باطل در طول اعصار بویژه امروز و نهایتاٌ ترسیم جلوه‌های کمتر دیده شدۀ واقعۀ عاشورا و عرضۀ روایت‌های اثرگذار و متناسب از اجزای واقعه در قالب شعری تازه که صرفاٌ برای شرکت در این جشنواره سروده شده باشد، شماری از مبانی و معاییر انتخاب آثار در سه مرحلۀ مختلف داوری بوده است.

بر این اساس در مرحلۀ نخست، هیأت محترم داوران از میان ۲۵۰۰ اثر رسیده به دبیرخانه ۴۷۰ اثر را واجد صلاحیت برای بررسی در مرحلۀ دوم تشخیص دادند.
در این نوبت نیز بر پایۀ رأی و امتیازات داده شده از سوی داوران مرحلۀ دوم، ۷۰ قطعه شعر در قالب‌های مختلف کهن و نیمایی و آزاد به مرحلۀ نهایی راه یافت.
نهایتاٌ و در منزل پایانی سومین گروه از داوران جشنواره با بررسی دقیق بلاغی و محتوایی این ۷۰ اثر و اعطای امتیازات تفکیکی از یک تا ۱۰۰ به هر قطعه شعر، سه اثر را به عنوان برندۀ اول تا سوم و ۱۲ اثر را به عنوان آثار برگزیدۀ نخستین جشنوارۀ شعر آیینی معرفی کردند.
ناگفته پیداست که در هر سه مرحله داوری آثار با حذف نام شاعران و صرفاٌ بر اساس شماره و کد انجام پذیرفت تا به هیچ‌وجه شایبه‌ای در میان نیاید.

در ادامه این مراسم برندگان و برگزیدگان نخستین جشنوارۀ جهانی شعر آیینی ویژۀ عاشورا و همچنین اسامی داوران مرحله نهایی جشنواره نیز به این شرح اعلام شد:
علی موسوی گرمارودی، علی معلم دامغانی ،علیرضا قزوه، محمدرضا سنگری، محمدعلی مجاهدی، قاسم صرافان، هادی سعیدی کیاسری مصطفی محدثی خراسانی، سید حسین مهدوی(م.
مؤید)، سیدرضا محمدی از افغانستان ، محمدکاظم کاظمی از افغانستانپایان‌بخش این مراسم اعطای تندیس، لوح و مبلغ ۱۰۰ یورو به ۱۱ شایسته تقدیر جشنواره و نیز معرفی سه برگزیده نهایی بود.

به نفر اول مهدی زارعی از استان البرز، تندیس، لوح تقدیر و مبلغ ۵ هزار یورو، به نفر دوم محمدسعید میرزایی از استان البرز، تندیس، لوح تقدیر و مبلغ ۲۵۰۰ یورو و به نفر سوم سیدعبدالله مظفری نیز، تندیس، لوح تقدیر و مبلغ ۱۲۵۰ یورو اعطا شد.

از شما درخواست میکنیم نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک بگذارید

  • از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
  •  لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • بابت اینکه نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک میگذارید متشکریم.