پ
پ

سعید مدنی *

فضای کسب‌وکار در صنعت خودرو کشور با موانع متعددی روبه‌رو است. این صنعت متشکل از سه شرکت خودروساز بزرگ ایران خودرو، سایپا و پارس‌خودرو است و به‌رغم اینکه ۷۵درصد تولیدات خودرو در کشور توسط این سه شرکت طراحی و تولید می‌شود اما عملا نبود فضای کسب‌وکار مناسب، فرصت رقابت از خودروسازان بزرگ کشور را سلب کرده، این در حالی است که با بهبود فضای کسب‌وکار و قرارگیری این سه شرکت خودروساز در فضای رقابتی، مسیر ورود صنعت خودرو کشور به بازارهای بین‌المللی نیز هموار خواهد شد.

ازسوی‌دیگر دخالت‌های دولت و قیمت‌گذاری دستوری مشکل عمده خودروسازان بزرگ به حساب می‌آید. دولت‌های قبلی بنا به سیاست‌های گاه نادرست خود قیمت خودرو را ثابت نگه داشته‌اند، غافل از آنکه این سیاست عمدتا به نفع بازار سوداگری است.

مهم نیست شرکت‌های خودروسازی دولتی یا خصوصی باشند و حتی اگر دولت تمایلی به واگذاری سهام خود به بخش خصوصی نداشته باشد اما با ایجاد فضای رقابتی و مدیریت شرکت‌های خودروسازی توسط افراد توانمند و کاردان می‌توان به رشد و شکوفایی صنعت خودروسازی کشور کمک کرد.

چنانچه دولت دخالتی در انتصاب مدیران خودروسازی نداشته باشد و مدیران خودروسازی طبق قانون تجارت از بین سهامداران شرکت‌ها انتخاب شوند و اجازه ایجاد فضای رقابتی و تابعیت بازار خودرو از عرضه و تقاضا نیز داده شود، شاهد تحولی عظیم در خودروسازی کشور خواهیم بود.

با اصلاح فضای کسب‌وکار، ارتباطات جهانی، حل مساله قیمت‌گذاری، انتصاب مدیران خودروسازی براساس قانون تجارت قطعا خودروسازان روی پای خود ایستاده و با خودروسازان دنیا رقابت خواهند کرد.

همچنین سیستم شرکت‌های خودروسازی خصولتی است، بنگاه‌های خصولتی نه محاسن خصوصی و نه محاسن دولتی را دارند، اما عیب هر دو را دارا هستند؛ این در حالی است که شرکت‌های کاملا خصوصی یا دولتی به راحتی اداره می‌شوند.

منبع: دنیای خودرو

امتیازی که دیگران به این خبر داده اند!
     

از شما سپاسگزاریم که نظرات و پیشنهادات سازنده تان را با ما در میان می گذارید

  • دیدگاهتان فقط و فقط در رابطه با همین مطلب باشد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما بررسی نخواهد شد.
  • هدفتان از ارسال دیدگاه تبلیغ یا بک لینک نباشد. در غیر اینصورت دیدگاه حذف می شود.
  • به دیگران توهین و اهانت نکنید

تصویر