تصویر
کمتر از پنج درصد زباله های خانگی البرز تفکیک می شود
28 خرداد 1402 - 10:05
2
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز با اشاره به تعطیلی خط تفکیک زباله در مرکز دفن پسماند حلقه دره، گفت: متاسفانه کمتر از پنج درصد زباله های خانگی در این استان تفکیک می شود.
ارسال توسط :
پ
پ


مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز با اشاره به تعطیلی خط تفکیک زباله در مرکز دفن پسماند حلقه دره، گفت: متاسفانه کمتر از پنج درصد زباله های خانگی در این استان تفکیک می شود.

به گزارش ایرنا، «مجید درگی»در نشست تخصصی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران که به مناسبت هفته ملی محیط زیست با موضوع کاهش آلودگی پلاستیک، چالش ها و راهکار ها در محل این دانشکده در برگزار شد، افزود: بیش از یکسال از تعطیلی خط تفکیک زباله در مرکز حلقه می گذرد که به دلیل درگیری حقوقی بین شهرداری و پیمانکار زیرساخت هایی که فراهم شده بود برای تفکیک زباله و کمپوست و پیرولیز غیر فعال است.
وی با بیان اینکه میزان تفکیک زباله در این مرکز به مقدار محدودی خارج از خط تولید کمپوست تفکیک صورت می گیرد، بر خطر پلاستیک موجود در این پسماندها برای زیست کره زمین اشاره کرد و این موضوع را بزرگترین معضل دنیا برای محیط زیست دانست.
وی اظهار کرد: پلاستیک هایی که در آب حل می شوند تبدیل به میکروپلاستیک شده و خطرشان خیلی بیشتر است زیرا نفوذ پذیری بالاتری دارند و خودشان رابه آب های زیرزمینی می رسانند و باعث آلودگی این منابع می شوند.
درگی با بیان اینکه سال ها از ابلاغ قانون و آیین نامه به شهرداری ها برای تفکیک زباله از مبدا می گذرد، گفت: اگر شرایط تفکیک از مبدا سامان بگیرد و مدیریت شهری که در شهرها و بخشداری ها در روستاها متولی جمع آوری، فرهنگ سازی، آموزش مردم و تفکیک از مبدا هستند به خوبی به وظایف خود عمل کنند، شاهد آلودگی و خطرات پلاستیک در جامعه نخواهیم بود.

پاکسازی ۳۰۰ هکتار از اراضی حلقه دره
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز ادامه داد: تاکنون محیط زیست حدود ۳۰۰ هکتار از زمین های منطقه ای که بیش از ۲۵ تا ۳۰ سال مملو از زباله و کیسه ی پلاستیکی بود را پاکسازی کرده به طوریکه طرح چهارشنبه های جهادی در اطراف حلقه دره برای جمع آموری کیسه های پلاستیکی راه اندازی شد.

درگی اضافه کرد: باید فرهنگ رها سازی زباله در طبیعت و تفکیک از مبدا و کاهش مصرف پلاستیک به مردم آموزش داده شود که اصل این آموزش ها بر عهده شهرداری و معاونت شهرداری است که بایستی به صورت جدی در این زمینه ورود کنند.

سواد مدیریت پسماند مردم را افزایش دهیم
کارشناس مدیریت پسماند های شهری شهرداری تهران در ادامه این نشست با بیان اینکه باید سوادمدیریت پسماند مردم را افزایش دهیم، گفت: این آموزش ها باید به گونه ای باشد تا با تغییر رفتار مردم سواد مدیریت پسماند افزایش یابد و این در حالی است که سواد محیط زیست با سواد مدیریت پسماند متفاوت است.
«سعید مرادی کیا» در خصوص سواد مدیریت پسماند، افزود: سواد مدیریت پسماند نحوه تشخیص و تفکیک زباله از مبدا و همچنین تشخیص زباله های خشک و تر را آموزش می دهد.
وی در خصوص مدیریت پسماند، گفت : مدیران ما درهر سطحی بایستی محتوایی را به مردم منتقل کنند که در سیاست گزاری ها پشت پرده های مربوط به پلاستیک را عیان تر در اختیار مردم قرار دهند یعنی اگرمیکرو پلاستیک ها در تمام دنیا مشخص شده که برای سلامتی انسانها مشکل زا هستند حتی برای جانوران و گیاهان، این موضوع را شفاف و بی پرده برای مردم عنوان کنند.

کمتر از پنج درصد زباله های خانگی البرز تفکیک می شود
مرادی کیا با بیان اینکه متاسفانه در سیستم مدیریتی که در بحث محیط زیست داریم خیلی از مسائل مربوط به آسیب هایی که به مردم بواسطه ی پسماند وارد می شود بیان نمی شود، افزود: همیشه سعی شده وجوه مثبت محیط زیست به مردم گفته شود در سیستم ها، برنامه ریزی ها ، نگرش ها و طرح ها به این موضوع توجه نشده در صورتی که در کنار وجوه مثبت باید لایه های پنهان و زوایای تاریک به مردم گفته شود.
وی در خصوص قانون مدیریت پسماند مصوب سال ۸۳ و آیین نامه اجرایی آن مصوب سال ۸۴ و با توجه به ماده ۲۳ قانون در راس این کار سازمان محیط زیست کشور متولی مدیریت پسماند در کشور است، اظهار کرد: ولی باید واقع بین بود درسته که باید سازمان محیط زیست بر دستگاهای شهرداری نظارت کند ولی باید آب را از سرچشمه تمیز نگه داشت.

کارشناس مدیریت پسماند گفت: به طور مثال سازمان محیط زیست در بسته بندی و توزیع پلاستیک ها در فروشگاه ها نقشی ندارد و وزارت صنایع باید به صنعت بگوید که یک طراحی مجدد برای ارائه محصول و فروشگاه ها داشته باشند و در راستای مسئولیت در حوزه محیط زیست حجم این پسماند را با توجه به شاخص های سازمان ملی استاندار کم کنند و حداقل پلاستیک را ارائه کنند .
وی با تاکید بر اینکه باید برای قوانین یک ضمانت اجرایی گذاشته شود، افزود: راه نجات بخش کاهش مصرف پلاستیک یک طرح جامع می طلبد که با یک استراتژی کلان می توان این موضوع را مدیریت کرد.
منبع ایرنا برچسب ها: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز با اشاره به تعطیلی خط تفکیک زباله در مرکز دفن پسماند حلقه دره، گفت: متاسفانه کمتر از پنج درصد زباله های خانگی در این استان تفکیک می شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز با اشاره به تعطیلی خط تفکیک زباله در مرکز

از شما درخواست میکنیم نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک بگذارید

  • از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
  •  لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • بابت اینکه نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک میگذارید متشکریم.