تصویر

تیتر مهمترین اخبار روز

تبریک امام جمعه شهرستان چهارباغ به مناسبت هفته دفاع مقدس کرج میزبان بزرگ ترین جشن هفته وحدت هماهنگی کامل برگزاری مسابقات ورزشی قهرمانِ محلات شهر کرج انجام شد از تندباد تا شب پرستاره روایت‌هایی از حماسه‌ و امید در رونمایی از کتب حوزه ادبیات پایداری استان البرز پیشگیری، آموزش و فناوری: سه‌گانه طلایی فرمانداری فردیس در مبارزه با تخلفات ساختمانی کارگاه تخصصی تربیت کنشگر سواد رسانه در استان البرز برگزار شد انسداد چاه های نظرآباد در اجرای طرح تعادل بخشی صورت گرفت راه اندازی تصفیه خانه پساب گام مهمی برای جایگزینی آب شرب در صنایع تامین ۲۰ میلیون مترمکعب آب سالم برای صنایع البرز پایان چشم انتظاری ۳۸ ساله/شناسایی پیکر شهید سلیم‌نژاد طرح های بزرگ عمرانی کرج از رکود خارج شدند وعده تکمیل متروی کرج در حال تحقق است تحقق ۸۰ درصدی تعهدات طرح توسعه آب البرز تردد در راههای روستایی طالقان به حالت عادی بازگشت مشارکت مردمی کلید حفظ میراث طبیعی طالقان

گردهمایی معاونین آبخیزداری ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری مناطق ۲ و ۳ کشور
24 خرداد 1402 - 14:34
5
گردهمایی دو روزه معاونین آبخیزداری مناطق 2 و 3 کشور در حالی در مرکز آموزش علمی-کاربردی منابع طبیعی دکتر جوانشیر استان البرز در حال برگزاری است که یکی از مخرب ترین سیل های سه دهه گذشته به بخش های مهمی از جاده چالوس خسارات جدی وارد کرده است .
ارسال توسط :
پ
پ


گردهمایی دو روزه معاونین آبخیزداری مناطق ۲ و ۳ کشور در حالی در مرکز آموزش علمی-کاربردی منابع طبیعی دکتر جوانشیر استان البرز در حال برگزاری است که یکی از مخرب ترین سیل های سه دهه گذشته به بخش های مهمی از جاده چالوس خسارات جدی وارد کرده است .
این رخداد طبیعی که هفته گذشته روی داد کافی است تا اهمیت آبخیزداری برای مردم و مسیولین قابل لمس باشد.

برگزاری این همایش ۲۳ و ۲۴ خرداد ماه در ، در پی برگزاری اولین گردهمایی معاونین آبخیزداری منطقه ۱ کشور است که در آبان ماه ۱۴۰۱ در استان آذربایجان غربی و به میزبانی شهر ارومیه برگزار شد .
در پی برگزاری این نشست دو روزه به بررسی مطالب، طرح مسایل، مشکلات و انتظارات استانها در زمینه آبخیزداری پرداخته شد.
روز اول این گردهمایی با صحبت های معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور آغاز شد و در ادامه به سیاست ها و برنامه های مدیریت جامع حوزه آبخیز ، شامل معرفی مرکز، دیدگاه ها و مسایل مرتبط پرداخته شد .

دکتر وحید در آغاز این گردهمایی گفت : لایحه آبخیزداری سال ۱۴۰۲خواهد توانست به سلامت حوزه های آبخیز و ارتقا شاخص ها کمک کند از این رو این موضوع با جدیت در حال پیگیری است .
وی افزود مدیریت حوزه های آبخیز باید با تکیه بر سامانه عرفی به ویژه عملیات بیولوژیک باشد، تمرکز بر اجرای سازه های آبخیز بدون توجه به عملیات بیولوژیک، بیومکانیک و عوامل مدیریتی قابل قبول نیست.
این مقام مسیول همچنین گفت: برای هم افزایی نتیجه پروژه ها و گسترش این مهم باید از مشارکت مردم به معنی سهیم کردن مردم در منافع حوزه استفاده کرد.
همچنین وی تاکید کرد در این راستا جلب مشارکت صندوق مسیولیت و ظرفیت های بند ص تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ می توان کارکشا باشد که لازم است به جد پیگیری شود.
وحید در ادامه سخنان خود اعلام کرد : حوزه های معرف زوجی از پروژه های ارزشمند کشور هستند و برای رفع مشکلات آنها باید اقدام شود.
این مشکلات اعم از تامین کسری و نیاز ایستگاه ها و پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان این ایستگاه هاست که باید در اولویت قرار بگیرد و این از وظایف ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری استانهاست که باید با جدیت پی گیری شود.
همچنین وحید از یکسان سازی سیاست های اجرایی دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک با آبخوان داری کنترل سیلاب خبر داد و گفت این مهم به استان ها ابلاغ شده است.
روز دوم همایش با سخنان سردار علیرضا دُر مشاور و مدیر دفتر مدیریت پایدار سرزمین در قرارگاه پیشرفت همه جانبه وزارت کشور و مشاور عالی رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور آغاز شد.
سپس دکتر حمید نوری از مرکز بین المللی مدیریت جامع حوزه آبخیز و منابع زیستی (تحت نظارت یونسکو)، مدیریت حوزه جامع آبخیز را مورد بررسی و گفتگو قرارداد.
همچنین دکتر آرش ملکیان از هییت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران نیز مباحثی را در این خصوص مورد بحث و گفتگو قراداد.
علیرضا دُر در آغاز روز دوم گردهمایی ضمن دعوت به همکاری و همدلی همه در مدیریت حوزه آبخیز گفت: نقش ها در مدیریت جامع آبخیز باید مشخص باشد تا کار مثل یک ارکستر سمفونی صدایی کوک داشته باشد نه اینکه صدایی ناکوک و ناهماهنگ از آن شنیده شود.
وی افزود بیشتر اراضی کشور در این یک میلیون ششصد هزار کیلومتر مربع مساحت میهن عزیزمان در مالکیت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری است اما این سازمان به آن اندازه که شایسته است مورد ارج و اهمیت نیست و این یعنی هنوز اصل موضوع و اهمیت موضوع را در نیافته ایم.
وی در ادامه سخنان خود افزود: مقدس ترین نام خاک «تربت» است که ما همین تربت را به واسطه نداشتن پوشش گیاهی مناسب از دست داده ایم .
برای همین یکی از اهداف مهم آبخیزداری جلوگیری از فرسایش خاک است .
در این گرد همایی معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان آقای دکتر حسن وحید ، مدیران کل ستادی، معاونین آبخیزداری، اساتید دانشگاه و محققین و حضور نسبت به بررسی مطالب و مسایل مطرح شده اقدام نمودند.

از شما درخواست میکنیم نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک بگذارید

  • از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
  •  لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • بابت اینکه نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک میگذارید متشکریم.