تصویر

تیتر مهمترین اخبار روز

تبریک امام جمعه شهرستان چهارباغ به مناسبت هفته دفاع مقدس کرج میزبان بزرگ ترین جشن هفته وحدت هماهنگی کامل برگزاری مسابقات ورزشی قهرمانِ محلات شهر کرج انجام شد از تندباد تا شب پرستاره روایت‌هایی از حماسه‌ و امید در رونمایی از کتب حوزه ادبیات پایداری استان البرز پیشگیری، آموزش و فناوری: سه‌گانه طلایی فرمانداری فردیس در مبارزه با تخلفات ساختمانی کارگاه تخصصی تربیت کنشگر سواد رسانه در استان البرز برگزار شد انسداد چاه های نظرآباد در اجرای طرح تعادل بخشی صورت گرفت راه اندازی تصفیه خانه پساب گام مهمی برای جایگزینی آب شرب در صنایع تامین ۲۰ میلیون مترمکعب آب سالم برای صنایع البرز پایان چشم انتظاری ۳۸ ساله/شناسایی پیکر شهید سلیم‌نژاد طرح های بزرگ عمرانی کرج از رکود خارج شدند وعده تکمیل متروی کرج در حال تحقق است تحقق ۸۰ درصدی تعهدات طرح توسعه آب البرز تردد در راههای روستایی طالقان به حالت عادی بازگشت مشارکت مردمی کلید حفظ میراث طبیعی طالقان

گردهمایی و کارگاه آموزشی معاونین فنی ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری سراسر کشور
25 مرداد 1402 - 10:03
0
گردهمایی و کارگاه آموزشی معاونین فنی ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری سراسر کشور از صبح سه شنبه بیست و چهارم مردادماه به مدت دو روز در مجتمع آموزشی و توانمند سازی دکتر جوانشیر کرج در حال برگزاری است.
ارسال توسط :
پ
پ

گردهمایی و کارگاه آموزشی معاونین فنی ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری سراسر کشور از صبح سه شنبه بیست و چهارم مردادماه به مدت دو روز در مجتمع آموزشی و توانمند سازی دکتر جوانشیر در حال برگزاری است.

در این کارگاه آموزشی که با هدف ارزیابی عملکرد مدیریت مشارکتی در عرصه های جنگلی و نحوه اجرای مدیریت در طرح های مرتع داری تلفیقی و همچنین مدیریت مناطق بیابانی برگزار شد، معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان در سخنانی شرایط اقلیمی کشور را خشک و نیمه خشک برشمرد و افزود: وجود این شرایط سبب ایجاد ۳۲ میلیون هکتار عرصه های بیابانی، ۱۴ میلیون هکتار کانون بحرانی گردو غبار و افزایش مراتع ضعیف در سطح ۵۰ میلیون هکتار را شده است.
وحید گفت: عبور از این شرایط سخت و دشوار است و باید با مدیریت صحیح برروی منابع موجود سازگاری بیشتری با این شرایط اقلیمی ایجاد کنیم.
وحید همچنین افزود: بالغ بر ۴۰ میلیون هکتار طرح مرتعداری در کشور انجام شده است و نگاه به مرتع در گذشته صرفاً تولید علوفه و از جنگل نیز در گذشته فقط نگاه برداشت چوب بوده است، این در حالی است که بیش از ۷۰ درصد ارزش های جنگل و مرتع، ارزش زیست محیطی و غیر بازاری است که اصلاً به حساب نمی آید و همین دیدگاه تخریب های زیادی را در این دوبخش از سنوات گذشته ایجاد کرده است.
معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان منابع طبیعی کشور یادآوری کرد: بودجه ای که برای مراتع کشور در نظر گرفته شده برای هر هکتار ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان است و اگر کل اعتباراتی که به منابع طبیعی تعلق می گیرد را برای مراتع هزینه شود با توجه به مشکلات و که دامنگیر مراتع کشوراست ناچیز خواهد بود.
وحید با بیان اینکه منابع طبیعی تنها با مشارکت و همراهی مردم به اهداف خود دست پیدا می کند، از تهیه طرح مردمی سازی عرصه های منابع طبیعی خبرداد و تصریح کرد: این طرح در قالب شیوه نامه به زودی به منابع طبیعی استان ها ابلاغ خواهد شد.
معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان در ادامه و در خصوص عرصه های بیابانی کشور نیز گفت: وجود بیش از ۳۰ میلیون هکتار عرصه های بیابانی و همچنین وجود ۱۴ میلیون هکتار کانون بحرانی ریزگرد نشان می دهد که وضعیت مناسبی در این زمینه بر سرزمین ما حاکم نیست.
او گفت: متاسفانه هیچ گاه در این زمینه بررسی های لازم انجام نشده که عامل ایجاد این کانون ها چه بوده و چه عواملی در ایجاد آن نقش داشته است؟!وحید اعلام کرد: بیشترین کانون بحرانی ایجاد شده در بخش بیابان بخاطر مدیریت نادرست منابع آب است.
الان ۷ کانون بحرانی بیابان زا تنها در خوزستان وجود دارد.
باید ریشه یابی شود که چند عامل در ایجاد این پدیده که متاسفانه روز به روز در حال گسترش است نقش اساسی دارند.
؟!معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان منابع طبیعی همچنین گفت: با بررسی های انجام شده، سازمان روی مدیریت منابع طبیعی در ردیف چهارم یا پنجم قرار دارد و این نشان می دهد که جلوتر از سازمان منابع طبیعی دستگاههایی هستند که وظیفه مند بوده اند و این عدم هماهنگی موجبات تخریب سرزمین را فراهم اورده است
منابع طبیعی در دنیا هم وضعیت چندان خوبی ندارد!
معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی در کارگاه آموزشی معاونین فنی ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: این که فکر کنیم که وضعیت منابع طبیعی تنها در کشور ما نامناسب است، اینگونه نیست زیرا اوضاع منابع طبیعی در دیگر کشورها نیز چندان مناسب نیست.
شعبانیان گفت: عمده دولت های دنیا در باره منابع طبیعی شعار می دهند و امسال در اجلاس جنگل کنیا که شرکت کرده بودم بوضوح به سخنرانی هایی که انجام می شد و آمارهایی که ارائه می گردید می شد به وضعیت جنگل های دیگر کشورها پی برد.

شعبانیان افزود: در یک مقطع از زمان اهداف مدیریت جنگل، ارتقای شاخص های اکولوژیکی بود البته ما به این هدف نرسیدیم زیرا نگاه به جنگل تنها نگاه تولید چوب بود.

او گفت: زمانی می شود از پایداری مدیریت جنگل سخن گفت که در کنار شاخص هایی همچون اکولوژیک، موضوعاتی مهم همچون مسایل اقتصادی و اجتماعی را در نظر گرفت و برای آن برنامه ریزی نمود.
معاون امور جنگل که دبیر ستاد طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت است در این گردهمایی از تولید بیش از ۲۵۰ میلیون اصله نهال در کشور خبرداد و افزود: کاشت این نهال ها یک مرحله از کار است و اقدام اساسی در این زمینه که باید از سوی منابع طبیعی برنامه ریزی شود مراقبت از این نهال هاست.

وی سر انجام از حمایت تمام قد وزیر جهاد از طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت خبرداد و گفت: وزیر اعلام کرد که مسیر کاشت یک میلیارد درخت بی برگشت ادامه دارد.

از شما درخواست میکنیم نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک بگذارید

  • از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
  •  لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • بابت اینکه نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک میگذارید متشکریم.