تصویر

تیتر مهمترین اخبار روز

تبریک امام جمعه شهرستان چهارباغ به مناسبت هفته دفاع مقدس کرج میزبان بزرگ ترین جشن هفته وحدت هماهنگی کامل برگزاری مسابقات ورزشی قهرمانِ محلات شهر کرج انجام شد از تندباد تا شب پرستاره روایت‌هایی از حماسه‌ و امید در رونمایی از کتب حوزه ادبیات پایداری استان البرز پیشگیری، آموزش و فناوری: سه‌گانه طلایی فرمانداری فردیس در مبارزه با تخلفات ساختمانی کارگاه تخصصی تربیت کنشگر سواد رسانه در استان البرز برگزار شد انسداد چاه های نظرآباد در اجرای طرح تعادل بخشی صورت گرفت راه اندازی تصفیه خانه پساب گام مهمی برای جایگزینی آب شرب در صنایع تامین ۲۰ میلیون مترمکعب آب سالم برای صنایع البرز پایان چشم انتظاری ۳۸ ساله/شناسایی پیکر شهید سلیم‌نژاد طرح های بزرگ عمرانی کرج از رکود خارج شدند وعده تکمیل متروی کرج در حال تحقق است تحقق ۸۰ درصدی تعهدات طرح توسعه آب البرز تردد در راههای روستایی طالقان به حالت عادی بازگشت مشارکت مردمی کلید حفظ میراث طبیعی طالقان

یک هزار و ۱۰۰ شرکت تولیدی و واردکننده کود در کشور فعال هستند
15 مرداد 1402 - 16:18
1
رییس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور گفت: این موسسه تاکنون یک هزار و ۱۰۰ شرکت فعال در زمینه تولید، واردات و عرضه مواد کودی را شناسایی و ساماندهی کرده است.
ارسال توسط :
پ
پ

رییس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور گفت: این موسسه تاکنون یک هزار و ۱۰۰ شرکت فعال در زمینه تولید، واردات و عرضه مواد کودی را شناسایی و ساماندهی کرده است.

«هادی اسدی رحمانی» افزود: از سال ۱۳۹۴ این موسسه در راستای ساماندهی به کیفیت انواع کودهای تولیدی و وارداتی مسوولیت ثبت و پایش کیفی انواع کودها در بازار را بر عهده گرفته که در این راستا مدیریت ثبت و کنترل کیفی مواد کودی در ستاد موسسه تشکیل شد.
وی با بیان اینکه هر گونه کود فاقد شماره ثبت مواد کودی در کشور مصداق کالای قاچاق است، اظهار کرد: تاکنون نزدیک به ۱۷ هزار نمونه فرمول ماده کودی توسط این موسسه ثبت و بیش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ برند- فرمول نیز مورد پایش و کنترل کیفی قرار گرفته است.

وی به نقش موسسه تحقیقات خاک و آب در برنامه ریزی برای تامین انواع کود مورد نیاز برای اراضی کشور در طی هر سال اشاره کرد و گفت: بر اساس برآوردهای اخیر، کشور به سالانه حدوود ۴.
۸ میلیون تن انواع کود نیاز دارد که در این بین سهم کودهای نیتروژنی ۲.
۹ میلیون تن، کودهای فسفری ۱.
۵ میلیون تن، کودهای پتاسیمی ۴۲۰ هزارتن، سایر کودهای کم مصرف و ثانویه ۲۱۵ هزار ت ن و کودهای زیستی و آلی ۱.
۵ میلیون تن است.

اراضی کشاورزی کلاس سه و چهار نیز از تغییر کاربری مصون بمانند
اسدی رحمانی در ادامه با بیان اینکه موسسه مسوولیت تعیین قابلیت کشاورزی اراضی را بر عهده دارد، افزود: بر این اساس اراضی کشاورزی کشور به ۶ کلاس طبقه بندی می شوند که طبق قانون هر گونه تغیبر کاربری در کلاس های یک و ۲ ممنوع است ولی با توجه به اینکه کل اراضی کشاورزی کشور ۱۸.
۵ میلیون هکتار است این ۲ کلاس مساحتی حدود چهار میلیون هکتار که معادل ۲۷ درصد اراضی هست را شامل می شود.
وی تصریح کرد: عمده تولیدات کشاورزی کشور در کلاس های سه و چهار انجام می شود که این موسسه پیشنهاد داده تا برای حفظ خاک های کشور اراضی کلاس های سه و چهار که حدود ۴۵ درصد اراضی کشاورزی هستند نیز از تغییر کاربری به ویژه در حوزه ساخت مسکن مصون بمانند.

وی با اشاره به فعالیت های موسسه تحقیقات خاک و آب در مسیر شناسایی و مدیریت منابع خاک و آب کشور بر پایه دانش بنیانی و بهره وری، گفت: استفاده از آخرین تجربیات داخلی و خارجی به منظور مدیریت تغذیه گیاهان زراعی و باغی در پایلوت های مدیریت تلفیقی تغذیه گیاه نشان داده افزایش ۲۰ درصدی عملکرد محصولات به راحتی قابل دستیابی است.
رییس موسسه تحقیقات خاک و آب با اشاره به نقش فعال موسسه در طرح جهش تولید دیمزارهای کشور، افزود: جمع بندی نتایج حاصل از این طرح نشان داده که بذرمال گندم در کشت های دیم با کودهای با فرمولاسیون مناسب توانسته عملکرد گندم دیم را تا ۱۵۰ کیلوگرم در هکتار افزایش دهد.
وی ادامه داد: طراحی فرمولاسیون، ثبت و کنترل کیفی کودهای من اسب برای این طرح در ستاد موسسه تحقیقات خاک و آب انجام و سپس با همکاری محققان استانی پیاده سازی و اجرا شده و تولید تمامی کودها برای انجام این طرح توسط شرکت ها ی دانش بنیان بخش خصوصی انجام شده است.

افزایش ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزارتنی تولید گندم در دیمزارها
اسدی رحمانی با اشاره به اینکه نتایج این طرح نویدبخش افزایش ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تنی تولید گندم در کشور خواهد بود، اضافه کرد:پایلوت های مدیریت تغذیه در سایر محصولات زراعی مانند گندم آبی، کلزا و زیتون نشان داده افزایش عملکرد تا ۲۰ درصد نوید بخش افزایش بهره وری در بخش کشاورزی و تولید غذا در کشور است که یکی از اصول دستیابی به امنیت غذایی است.
وی گفت:‌از سوی دیگر تدوین و پیاده سازی الگوی کشت می تواند بهره وری آب و خاک را در کشور افزایش دهد که در این راستا کشور نیازمند تصمیمات سخت در حوزه اجرای الگوی کشت و مدیریت مصرف منابع آب و خاک استوی افزود: اجرای برنامه الگوی کشت در افق پنج ساله می تواند منجر به افزایش ۱۵ درصدی در کل تولیدات زراعی و باغی و ۱۸ درصد کاهش در مصرف آب کشاورزی (سالانه سه میلیارد مترمکعب) شود.
موسسه تحقیقات خاک و آب کشور در منطقه مشکین دشت استان البرز مستقر است.
منبع ایرنا برچسب ها: رییس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور گفت: این موسسه تاکنون یک هزار و ۱۰۰ شرکت فعال در زمینه تولید، واردات و عرضه مواد کودی را شناسایی و ساماندهی کرده است.
رییس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور گفت: این موسسه تاکنون یک هزار و ۱۰۰ شرکت فعال در زمینه تولید، و

از شما درخواست میکنیم نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک بگذارید

  • از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
  •  لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • بابت اینکه نظرات و تجربیات گرانبهایتان را با ما به اشتراک میگذارید متشکریم.