۱۰۰ شرکت کشت بافت گیاهی در کشور فعال هستند
30 دی 1402 - 13:20
شناسه : 732660
2
رییس انجمن صنفی کشت بافت گیاهی کشور اعلام کرد: اکنون بیش از ۱۰۰ شرکت کشت بافت گیاهی در حوزه درختان میوه و گیاهان زینتی، گرمسیری و دارویی فعال هستند.

رییس انجمن صنفی کشت بافت گیاهی کشور اعلام کرد: اکنون بیش از ۱۰۰ شرکت کشت بافت گیاهی در حوزه درختان میوه و گیاهان زینتی، گرمسیری و دارویی فعال هستند.

«پژمان آزادی» با بیان اینکه کشور در حوزه کشت بافت گیاهان دستاوردهای خیلی خوبی دارد، افزود: از مجموع این تعداد ، حدود ۴۵ شرکت به صورت دانش بنیان فعالیت دارند.

وی اظهار کرد: همچنین از کل شرکت های کشت بافت کشور، ۷۰ شرکت دارای مجوز بوده و عضو انجمن صنفی کشت بافت گیاهی کشور هستند و بیش از ۳۰ شرکت فاقد مجوز رسمی تولید می باشند.
آزادی در ادامه با بیان اینکه این شرکت ها فعالیت خوبی در تولید و تامین مواد گیاهی مورد نیاز کشور را دارند و از این لحاظ بی نیاز هستیم، گفت: سالانه حجم زیادی از این گیاهان در کشور تولید می شود اما باید کیفیت تولیدات افزایش یابد و در این زمینه به آموزش و توانمندسازی شرکت ها نیاز است .

تولید ۱۵ میلیون عدد گیاه زینتی از طریق کشت بافت در کشور
رییس انجمن صنفی کشت بافت گیاهی کشور بیان کرد: ظرفیت تولید گیاهان کشت بافتی در حوزه گیاهان زینتی سالانه حداقل ۱۵ میلیون عدد است اما به دلیل نبود صادرات مناسب در این حوزه، این میزان ظرفیت تولید برای مصرف در داخل کشور زیاد است.
وی یکی از نیازهای اصلی کشور در حوزه کشت بافت گیاهان زینتی را روی آوردن به موضوع صادرات دانست و اظهار کرد: بایستی ظرفیت های صادراتی را فعال کنیم که متاسفانه در این حوزه به شدت ضعف داریم.

رییس انجمن صنفی کشت بافت گیاهی کشور در ادامه به ظرفیت های موجود در این بخش نیز اشاره کرد و گفت: در حوزه دانش فنی تولید، شرکت های بسیار خوبی در کشور داریم و توانمندی های بسیار خوبی همسطح با کشورهای پیشرو دنیا به دست آورده اند و تولیدات آن ها قابل رقابت است البته همچنان بایستی در حوزه ارتقاء کیفیت تلاش نماییم.
وی یکی از راهکارهای رسیدن به این هدف را قوی تر شدن حوزه های نظارتی همچون موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال دانست و افزود: در این حوزه یکی از ظرفیت ها نیروی انسانی کارآمد و همچنین زیرساخت های مناسب است ولی در بعضی از حوزه های تجهیزاتی مثل اتوکلاو و مواد آزمایشگاهی با چالش جدی روبرو هستیم.
وی با بیان اینکه بیشتر مواد آزمایشگاهی به دلیل تحریم ها با کیفیت نازل و همچنین با قیمت بالایی وارد کشور می شوند، اظهار کرد: وجود مواد شیمیایی نامرغوب و تقلبی در حوزه کشت بافت یک چالش جدی است.
آزادی در ادامه ابراز امیدواری کرد که در صورت ایجاد فضای صادراتی بتوان از این ظرفیت عظیم شرکتهای کشت بافتی برای ارز آوری بهره مند شد.
وی اضافه کرد: با توجه به ظرفیت بالای شرکتهای کشت بافتی در کشور می بایست از این ظرفیت در سایر حوزه ها مانند تولید بذر هیبرید، تولید متابولیتهای ثانویه در گیاهان داروویی و تولید ارقام جدید بهره گرفت.
منبع ایرنا برچسب ها: رییس انجمن صنفی کشت بافت گیاهی کشور اعلام کرد: اکنون بیش از ۱۰۰ شرکت کشت بافت گیاهی در حوزه درختان میوه و گیاهان زینتی، گرمسیری و دارویی فعال هستند.
رییس انجمن صنفی کشت بافت گیاهی کشور اعلام کرد: اکنون بیش از ۱۰۰ شرکت کشت بافت گیاهی در حوزه درختان

     

از شما سپاسگزاریم که نظرات و پیشنهادات سازنده تان را با ما در میان می گذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت  منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.