سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز با بیان اینکه در این استان ۴۵ هزار هکتار عرصه های بیابانی در شهرستان های اشتهارد و وجود دارد، گفت: از این میزان ۳۱ هزار هکتار به عنوان مناطق تحت تاثیر و کانون های بحرانی فرسایش بادی به شمار می رود.

اصغر بیات عمده اقدامات بیابانزدایی را در عرصه های بحرانی دانست و افزود: در کانون ها ، کمترین وزش باد سبب بروز گرد و غبار و ریزگرد در سطح استان البرز می شود.

وی مجموعه اقدامات استان البز برای بیابانزدایی را در قالب طرح های مصوبی عنوان کرد که در گرو تامین منابع مالی است و اظهار کرد: پس از سفر فروردین ماه امسال رییس جمهور به استان البرز ، ۲۰ میلیارد تومان برای طرح های بیابانزدایی مصوب شد که از این اعتبار تاکنون چهار میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان جذب شده و در حال تهیه اسناد مناقصه برای پروژه های سال ۱۴۰۱ هستیم.
بیات با اشاره به اینکه از سال های گذشته تاکنون اقدامات خوبی در حوزه بیابانزدایی انجام شده است، گفت: تاکنون در مجموع در سطح ۱۲ هزار هکتار از مناطق بیابانی البرز پروژه های بیابانزدایی انجام گرفته است.
وی این پروژه ها را شامل نهالکاری ، مراقبت و آبیاری از نهالکاری های سنواتی عنوان کرد و افزود: یکی دیگر از اقدامات جدید در حوزه بیابان ها مدیریت روان آب هایی است که از گذشته برای آن برنامه ای نبود و اکنون برای آبیاری نهالکاری ها و بوته کاری ها استفاده می شود.

تالاب صالحیه و زهکش چالش اصلی در بیابان های البرز
سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز در ادامه به موضوع چالش های اصلی و عوامل بروز ریزگرد و گرد و غبار در استان اشاره کرد و گفت: چالش اصلی استان ما تالاب صالحیه و زهکشی است که در حاشیه تالاب از استان قزوین آغاز و به البرز رسیده است.
وی افزود: مدیریت این ۲ چالش همت چند دستگاه را می طلبد تا با همدیگر نشستی را داشته باشند و به یک نقطه نظر مشترک برای تالاب و زهکش برسند زیرا زهکش باعث شده رطوبت خاک منطقه از بین برود.
بیات با بیان اینکه این زهکش در استان قزوین کار خود را به درستی انجام می دهد، اظهار کرد: متاسفانه این زهکش در البرز باعث از بین رفتن رطوبت خاک شده و تمام اقداماتی که در حاشیه این زهکش انجام می شود عملا بی فایده است.

شترهای سرگردان دیگر معضل بیابان های البرز
سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز یکی دیگر از چالش های اصلی در بیابان های البرز را وجود شترهای سرگردانی دانست که در حاشیه تالاب صالحیه نظرآباد چرا می کنند و تاکنون اقدامی برای ساماندهی آنها صورت نگرفته است.
وی گفت: در این خصوص پیشنهاد داده شد تا اراضی حاشیه تالاب صالحیه به مدت سه سال قرق ۱۰۰ درصد شود زیرا معتقد هستیم بیابان های استان به عنوان مراتع درجه سوم با قرق تجدیدپذیر هستند و به حالت قبل خود برمی گردد.
بیات ادامه داد: شترهای اطراف تالاب صالحیه باید به روش خاص ساماندهی شوند تا خسارت به اراضی منطقه کم شود.

ضرورت احیای تالاب صالحیه
بیات با اشاره به اینکه سال گذشته ۲ روز استان های البرز و تهران به خاطر ریزگرد تعطیل شدند، گفت: این مشکل ریزگردی بخش عمده آن به علت خشکیدگی تالاب صالحیه نظرآباد بود و اگر وضعیت تالاب به همین رویه باشد پیامدهای زیست محیطی آن گسترده خواهد شد.
وی متولی اصلی تالاب صالحیه را اداره کل حفاظت محیط زیست استان دانست و تصریح کرد: اگر قرار است حقابه ای برای تالاب داده شود زودتر انجام شود وگرنه باید فکری اساسی برای اراضی آن شود.

بیابان ها در حال گسترش است
بیات در خصوص وضعیت بیابان های استان گفت: در کل کشور سالانه ۸۰۰ هزار تا یک میلیون هکتار به بیابان های کشور اضافه می شود که استان البرز هم سهمی از این عدد دارد .

وی تاکید کرد: برای مهار بیابان ها نیازمند توسعه طرح های بیابانزدایی هستیم ضمن آنکه مهار بیابانزایی در گرو اختصاص اعتبارات استانی و ملی است که در سه سال گذشته از اعتبارات استانی محروم بودیم و فقط اعتبارات ملی به داد بیابان های استان رسیده است .
سرپرست اداره کل منابع طبیعی البرز در ادامه به پروژه های بیابانزدایی اشاره کرد و تصریح کرد: نهالکاری باید مطابق با شرایط خاک اراضی بیابانی انجام شود.
بیات با بیان اینکه در هر پروژه اراضی قابل توجهی تا ۳۰۰ هکتار را نهالکاری می کنیم، گفت: سطح خوبی را پوشش می دهیم که از تولید ریزگرد جلوگیری می کند.
وی یکی دیگر از پروژه ها مدیریت جنگل های دست کاشت تاغ در بیابان ها دانست و افزود: در این پروژه مبارزه با آفات آن انجام شد زیرا این جنگل ها در عرصه های بیابانی خیلی موثر هستند.
بیات اضافه کرد: امسال در سازمان منابع طبیعی کشور اعتبار مناسبی را برای مقابله با آفات جنگل های دست کاشت تاغ گرفتیم.

منبع ایرنا برچسب ها: سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز با بیان اینکه در این استان ۴۵ هزار هکتار عرصه های بیابانی در شهرستان های اشتهارد و نظرآباد وجود دارد، گفت: از این میزان ۳۱ هزار هکتار به عنوان مناطق تحت تاثیر و کانون های بحرانی فرسایش بادی به شمار می رود

امتیازی که دیگران به این خبر داده اند!
     

از شما سپاسگزاریم که نظرات و پیشنهادات سازنده تان را با ما در میان می گذارید

  • دیدگاهتان فقط و فقط در رابطه با همین مطلب باشد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما بررسی نخواهد شد.
  • هدفتان از ارسال دیدگاه تبلیغ یا بک لینک نباشد. در غیر اینصورت دیدگاه حذف می شود.
  • به دیگران توهین و اهانت نکنید

تصویر