۳۶۰۰ فرد دارای آسیب بینایی تحت حمایت‌ بهزیستی البرز

گفت: در استان حدود ۳۵ هزار فرد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی هستند که از این تعداد ۳۶۷۲ نفر را افراد کم‌بینا و نابینا تشکیل می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از البرز، وجیهه محمدی‌فلاح پیش از ظهر امروز _دوشنبه بیست‌وسوم مهر_ به مناسبت روز جهانی نابینایان که با ۱۵ اکتبر مصادف با ۲۴ نامگذاری شده است، در جمع اصحاب رسانه، اظهار کرد: امسال این روز را با شعار «دسترسی به فناوری، نویدبخش مشارکت نابینایان» نامگذاری شده است.

وی افزود: سازمان بهزیستی بر اساس اهداف و شرح وظایف خود، همواره در تلاش است تا با سنجش دقیق سطح نیازهای افراد دارای معلولیت بینایی و انطباق نوع خدمات با سطح عملکرد و میزان محدودیت‌های این افراد، فرایند خدمت‌رسانی به افراد نابینا و کم بینا را طبق نیازهای روز آن‌ها گسترش دهد و به سهم خود زمینه توانمندسازی و تلفیق اجتماعی این افراد را در عرصه‌های مختلف فراهم کند.

مدیرکل بهزیستی استان البرز اضافه کرد: در استان البرز حدود ۳۵ هزار نفر فرد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی البرز هستند که از این تعداد ۳۶۷۲ نفر را افراد کم بینا و نابینا تشکیل می‌دهند.

محمدی‌فلاح عنوان کرد: این افراد خدماتی همچون هزینه صددرصدی دانشجویی و دانش آموزی، مستمری ماهانه، اعطای وام‌های اشتغالزایی و خوداشتغالی، تهیه کامپیوتر مخصوص نابینایان، کمک هزینه تهیه مسکن و هزینه درمان و سایر خدمات درمانی و لوازم توانبخشی از سوی بهزیستی دریافت می‌کنند.

وی از خدمات بهزیستی به نابینایان و کم بینایان اشاره و اضافه کرد: از ابتدای سال تاکنون، ۱۰ میلیارد ریال برای خرید ۳۰ دستگاه مگنی فایر (بزرگ نمای دیجیتال) و سه میلیارد ریال برای خرید ۷۰ دستگاه ضبط کننده صوتی هزینه شده است.

مدیرکل بهزیستی استان البرز تاکید کرد: ایجاد بستری مناسب برای یادگیری، مناسب‌سازی اماکن و معابر عمومی، شکوفا کردن توانایی‌ها، استقلال فرد در تحصیل، کار و پژوهش و سرانجام مشارکت روشندلان در پیشرفت کشور اهداف بلندی هستند که برای این گروه متصور هستیم.

محمدی‌فلاح تصریح کرد: برای پیشگیری از اختلالات بینایی، توجه به آمبلیوپی به عنوان یکی از اولویت‌های برنامه‌های پیشگیری مورد توجه خاص است، بیماری تنبلی چشم یک اختلال اکتسابی بینایی یکطرفه و گاه دوطرفه محسوب می‌شود که پس از رفع هرگونه عیب انکساری یا ضایعه ارگانیک در چشم رفع نشده است و کماکان باقی می‌ماند که بهترین سن برای تشخیص و درمان این بیماری قبل از پنج سالگی است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۱۰۵ هزار و ۱۶۲ کودک تحت غربالگری بینایی قرار گرفتند، ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون نیز ۳۳ هزار کودک در اجرای طرح بینایی سنجی غربالگری شدند.

مدیرکل بهزیستی استان البرز گفت: طی اجرای این برنامه با انجام غربالگری بینایی، اختلالات بینایی کودکان مشخص می‌شود و مداخلات لازم درمانی و کمک هزینه‌های درمانی برای افراد بی‌بضاعت توسط بهزیستی انجام می‌شود.

محمدی‌فلاح اضافه کرد: در حال حاضر بسیاری از افراد نابینا و کم‌بینا با تکیه بر مهارت‌ها و تجارب خود، به ظرفیت‌های لازم برای مشارکت فعال در عرصه‌های شغلی و اجتماعی دست یافته‌اند، اما شاهد آن هستیم که فرصت‌های شغلی مورد نظر آن‌ها در پس تبعیض و ناآگاهی دستگاه‌ها از بین می‌رود.

وی گفت: سازمان بهزیستی به عنوان متولی پیگیری حقوق افراد دارای آسیب بینایی همواره تمام تلاش خود برای رایزنی بادستگاه‌های اجرایی و نهادهای نظارتی جهت طرح مسائل نابینایان و پیگیری خواسته‌های آنان را به عمل می‌آورد، اما بدون شک عزم ملی برای ساختن زندگی بهتر برای این افراد مستلزم همکاری تمام بخش‌های جامعه و اجرای صحیح قانون عصای سفید و قانون حمایت از افراد دارای معلولیت است.

منبع: ایمنا – البرز

امتیازی که دیگران به این خبر داده اند!
     

از شما سپاسگزاریم که نظرات و پیشنهادات سازنده تان را با ما در میان می گذارید

  • دیدگاهتان فقط و فقط در رابطه با همین مطلب باشد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما بررسی نخواهد شد.
  • هدفتان از ارسال دیدگاه تبلیغ یا بک لینک نباشد. در غیر اینصورت دیدگاه حذف می شود.
  • به دیگران توهین و اهانت نکنید

تصویر