به گزارش خبرنگار ایرنا، "مهدی طیبی" روز یکشنبه در حاشیه آغاز برگزاری دوره آموزش کنترل انگل دارواش در افزود: امسال یک هزار هکتار از جنگل های طبیعی بخش پایین طالقان پایش و نقشه آلودگی به دارواش در جنگل ها تهیه شده است.

وی تاکید کرد: مهار موفق آفت دارواش در طالقان نیازمند کنترل همزمان در جنگل ها و باغات میوه با همکاری سازمان جهاد استان البرز است.

طیبی گفت: موش های مریون، ملخ زبرا، ملخ های شاخک کوتاه بومی و موریانه از مهمترین عوامل خسارت زای منابع طبیعی استان البرز هستند که سالانه اعتبارات بالایی صرف کنترل این آفات می شود.

وی افزود: مهمترین عامل خسارت زای منابع طبیعی در شهرستان طالقان آفت دارواش است که بلای جان درختان مثمر و غیر مثمر است و در این میان بیشترین خسارت را در اراضی جنگلی به درختان زالزالک وارد می کند.

طیبی در خصوص پایش و کنترل این آفت خاطر نشان کرد : دارواش به رغم خسارت زا بودن، روش کنترل ساده ای هم دارد و با هرس شاخه های آلوده و معدوم کردن آنها می توان به راحتی آن را کنترل کرد.

وی با اشاره به روش پراکنش دارواش که از طریق میوه های چسبناک آن انجام می شود، گفت: پرندگان در انتقال این میوه ها نقش مهمی در پراکنش بذر دارواش دارند که سبب شده باغات کشاورزی و درختان جنگلی در حاشیه این باغات به صورت توده ای آلوده شوند.

طیبی افزود: در نتیجه برای کنترل موثر و جلوگیری از ایجاد آلودگی های ثانویه لازم است همزمان با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز باغداران نیز زیر نظر کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان با هرس شاخه های آلوده درختان میوه خود دارواش را در مستثنیات کشاورزی کنترل کنند.

منبع: ایرنا – البرز

امتیازی که دیگران به این خبر داده اند!
     

از شما سپاسگزاریم که نظرات و پیشنهادات سازنده تان را با ما در میان می گذارید

  • دیدگاهتان فقط و فقط در رابطه با همین مطلب باشد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما بررسی نخواهد شد.
  • هدفتان از ارسال دیدگاه تبلیغ یا بک لینک نباشد. در غیر اینصورت دیدگاه حذف می شود.
  • به دیگران توهین و اهانت نکنید

تصویر