پ
پ
طرح «همنوا» در مسیر ارتقای مهارت فنی دانش‌آموزان راه‌اندازی شد

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور گفت: طرح همنوا با هدف ارتقای امکانات آموزشی موجود در مدارس و هنرستان‌ها راه‌اندازی شده است و در خدمت بهبود مهارت‌های فنی دانش‌آموزان خواهد بود.

Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!

به گزارش خبرگزاری ایمنا از البرز، غلامحسین محمدی صبح امروز _سه‌شنبه بیست‌وششم فروردین_ در حاشیه بازدید وزیر تعاون از مرکز تربیت مربی با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش با جدیت پیگیر موضوع مهارت‌آموزی در کشور است و این کار را به عنوان نقطه‌عطفی در تغییر زندگی افراد و ارتقای شغل‌های مختلف می‌داند، اظهار کرد: یکی از اهداف اصلی کشور در سال‌های اخیر، توجه ویژه به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارت‌های شغلی است.

وی افزود: با توجه به اهمیت موضوع مهارت در کسب‌وکار در حال ایجاد زیرساخت‌هایی هستیم که می‌تواند علاوه‌بر ارتقای سطح مهارت‌های فردی در توسعه کشور نیز نقش مهمی ایفا کند.

رئیس سازمان فنی حرفه‌ای کشور ادامه داد: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با استراتژی تقاضا و مشارکت‌جویی به‌دنبال ایجاد ارتباط و همکاری نزدیک با صنایع و کارفرمایان است تا نیازهای واقعی بازار کار را شناسایی کند و پاسخ دهد.

محمدی با اشاره به نتایج مثبت سرمایه‌گذاری در آموزش‌های مهارتی تصریح کرد: طبق پژوهش‌های مختلف، هر سال آموزش مهارتی به کارگران، موجب افزایش بهره‌وری و دستمزد آن‌ها می‌شود، به‌عنوان مثال در کشورهای کره جنوبی و سنگاپور، سرمایه‌گذاری در آموزش فنی موجب رشد سالانه بهره‌وری بین ۲ تا ۴ درصد شده است.

وی با تاکید بر لزوم مشارکت جدی دستگاه‌ها و شرکت‌ها در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای گفت: هدف ما این است که با کمک شرکت‌ها و صنایع بزرگ، هزینه آموزش را کاهش و بهره‌وری را افزایش دهیم، این مشارکت‌ها موجب رشد تولید ناخالص داخلی کشور در بلندمدت خواهد شد.

رئیس سازمان فنی حرفه‌ای کشور از برنامه‌های جدید وزارت آموزش و پرورش برای توسعه زیرساخت‌ها و نوسازی تجهیزات آموزشی خبر داد و تصریح کرد: طرح «همنوا» به‌عنوان یک پروژه مشارکتی بین وزارت آموزش و پرورش و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای آغاز شده است، این طرح در نظر دارد تا امکانات آموزشی موجود در مدارس و هنرستان‌ها را در خدمت ارتقای مهارت‌های فنی دانش‌آموزان قرار دهد.

محمدی درباره توسعه مهارت‌های دیجیتال در کشور سخن گفت و از تفاهم‌نامه‌های جدید وزارتخانه‌ها برای ایجاد مراکز آموزش مهارت‌های پیشرفته در زمینه‌هایی چون بلاک‌چین، امنیت سایبری و داده‌های ابری خبر داد.

وی اضافه کرد: این پروژه‌ها موجب می‌شود که جوانان کشور توانمندی‌های فنی لازم برای ورود به بازار کار را کسب کنند و از آن‌ها برای رشد اقتصادی کشور بهره‌برداری شود.

رئیس سازمان فنی حرفه‌ای کشور گفت: امید داریم که با حمایت‌های وزارتخانه‌ها و صنایع، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به یک نهاد تقاضامحور تبدیل شود که می‌تواند در آینده نزدیک با همکاری هیئت‌های امنایی و مشارکت مردم، در توسعه مهارت‌های شغلی کشور نقش بسزایی ایفا کند.

۶۰ درصد از هنرجویان فنی حرفه‌ای را پسران تشکیل می‌دهند

مصطفی آذرکیش، مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش‌وپرورش نیز در ادامه این برنامه با تأکید بر اهمیت مهارت‌آموزی در روند توسعه کشور تاکید کرد: در حال حاضر، بیش از ۹۱۶ میلیون نفر-ساعت آموزش مهارتی در چهار حوزه صنعت، خدمات، و هنر، در بیش از ۸۰۰۰ هنرستان دخترانه و پسرانه ارائه می‌شود.

وی اضافه کرد: از این تعداد، حدود ۶۰ درصد از هنرجویان را پسران و ۴۰ درصد را دختران در دوره متوسطه دوم فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش تشکیل می‌دهند.

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای به‌عنوان یکی از شرکای استراتژیک ما در اجرای آموزش‌های مهارتی، نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. در حال حاضر، تقریباً ۷۵ درصد آموزش‌های مهارتی ما از طریق برون‌سپاری، چه در مراکز دولتی و چه در مراکز آموزش آزاد سازمان فنی‌وحرفه‌ای، انجام می‌شود.

آذرکیش با اشاره به برنامه هفتم توسعه کشور تأکید کرد: در پایان این برنامه، هدف این است که شش میلیون دانش‌آموز هنرستانی حداقل یکی از مهارت‌های شغلی، ، یا فنی را فراگرفته باشند. پیش‌بینی می‌شود که سالانه ۱.۲ میلیون نفر تحت آموزش‌های مهارتی قرار گیرند.

وی همچنین افزود: طبق سند راهبردی فضای مجازی کشور و با همکاری وزارت آموزش‌وپرورش، مهارت‌آموزی نقش اساسی در توانمندسازی دانش‌آموزان برای حضور در اقتصاد رقابتی دارد. هم‌اکنون، شاهد اهتمام ویژه رئیس‌جمهور در جهت تحقق نهضت عدالت آموزشی هستیم که دو محور اصلی آن شامل رفع محرومیت از فضاهای آموزشی و تحول در فرایند یاددهی-یادگیری است.

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش یادآور شد: مهارت‌آموزی تنها ابزاری برای ایجاد اشتغال نیست، بلکه به‌طور جدی در تربیت نسلی خلاق، مسئله‌محور و توانمند تأثیر دارد. روش‌های آموزشی سنتی باید به شیوه‌های نوین بر پایه فناوری تبدیل شوند تا دانش‌آموزان قادر به فعالیت تیمی در محیط‌های کاری واقعی، تفکر انتقادی و خلاقانه باشند و در نهایت به کشور خود خدمت کنند و آن را بسازند.

آذرکیش با اشاره به همکاری‌های گسترده با نهادهای مختلف از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت تعاون، کار و رفاه و سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای ابراز امیدواری کرد: در سال «سرمایه‌گذاری برای تولید» با ایجاد بستری فرهنگی مناسب، مسیر توسعه مهارت‌ها هموارتر شده و به هدف بزرگ پاسخگویی آموزش‌های مهارتی به نیازهای بازار کار دست پیدا کنیم.

منبع: ایمنا – البرز

امتیازی که دیگران به این خبر داده اند!
     

از شما سپاسگزاریم که نظرات و پیشنهادات سازنده تان را با ما در میان می گذارید

دیدگاهها بسته است.