زارعی معاون وزیر و رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش در دومین روز کنفرانس ملی آموزش فیزیک ایران در استان البرزگفت:بیست و یکمین کنفرانس آموزش فیزیک ایران با کیفیت خوبی در حال برگزاری است و امیدواریم با وجود این برنامه ها کیفیت بخشی در زمینه رشته هایی همچون فیزیک اتفاق بیفتد.
وی افزود:ارزشیابی جزء جدایی ناپذیر فرایند یادگیری و یاددهی است و نمیشود آن را حذف کرد.
اما باید به هدف ارزشیابی توجه داشت و در این زمینه نباید صرفا به مباحث تست زنی توجه شود.
زارعی ادامه داد:اعتقاد بر این بود تا زمانی که آموزش و پرورش درگیر این مدل از ارزشیابی است نمیتواند به اهداف اصلی خود دست یابد و در حال حاضر فرصت خوبی برای آموزش و پرورش جهت تغییر سبک ارزشیابی ایجاد شده است و همه باید از این تغییر و کاهش سهم کنکور صیانت کنیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هدف نظام آموزشی استفاده از روش های جدید ارزشیابی و افزایش سهم امتحان نهایی است اظهارداشت: این روش افزایش مرجعیت مدرسه و تغییر سبک حفظیات محوری را به دنبال دارد و در این مدل به سمت نوعی آموزش تعاملی خواهیم رفت که دانش در آن ساخته میشود چرا که دانش باید در فرآیند های تعاملی ساخته شود نه اینکه صرفا حفظ شود.
رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش در پایان بیان داشت: بسیاری از کارشناسان معتقدند که یادگیری باید در بافت زندگی اتفاق بیفتد و کاربردی باشد یعنی در زندگی روزمره دانش آموزان به کار آید و این فرصت فراهم شده که ارزشیابی تغییر کند و به همین مرحله برسد و پس از این نیز در راستای ارزشیابی مفهومی در نظام آموزش و پرورش گام برداشته شود.
از شما سپاسگزاریم که نظرات و پیشنهادات سازنده تان را با ما در میان می گذارید